Milliókba kerülhet egy féldeci pálinka

Higgye el, annak, aki húsvétkor ittas sofőrként balesetet okoz, a rendőrségi procedúra, a bíróság és jogosítványa időleges elvesztése lesz a legkisebb problémája.

Számomra már jó ideje nem az a kérdés, hogy tudnék-e vezetni egy korsó sör után, uram bocsá’, egy felessel, amit felhígítottam egy sörrel. Felteszem tudnék. Nem a lebukás, a bírság és a jogosítványom elvesztésének a lehetősége tart vissza attól, hogy kipróbáljam, hanem amit az utakon nap mint nap látok, hogy sokan még józanul is életveszélyesen vezetnek.

Nálunk a húsvét hagyományosan a nemzeti ivászat napja. Ilyenkor gyakran még azok is a pohár fenekére néznek, akik máskor nem. Ilyenkor azok is beülnek ittasan a volán mögé – „csak egy sört ittam, ennyi nem árt meg”, „ugyan már, Rózsi néni konty alá valójával még simán hazamegyek a kertek alatt” – akik máskor nem.

Szintén hagyományosan a rendőrség is húsvétra időzíti a nagy „ittas sofőr vadászatait”. Bár az utóbbi időben minden évben bejelentik így húsvét táján, hogy „nem szerveznek külön akciókat az ittasan vezetők kiszűrésére”, balgaság ezt komolyan venni. Biztosak lehetünk abban, hogy az előttünk álló hosszú hétvégén is jóval több rendőr lesz az utakon, mint máskor, s akit leintenek – akár mert valamilyen szabálysértésen érték, akár csak úgy, mert épp arra járt, a rendőrök pedig épp ráértek igazoltatni őt, azt meg fogják szondáztatni.

Miért is ne tennék?

  • A hosszú hétvégén többen indulnak útnak wellness hétvégére, rokonlátogatóba, hétfőn locsolkodni, mint más napokon. Nagyobb a forgalom, arányosan több lehet a szabálytalankodó, nagyobb a balesetveszély.
  • Húsvétkor – ezt a rendőrök is tudják – több alkoholt isznak az emberek, ami megint csak növeli a balesetveszélyt.
  • Ilyenkor mindenki jobban siet a szokásosnál, hogy „még a csúcsforgalom előtt” eljusson oda, ahová siet (ami persze csak keveseknek sikerül), ami ismét csak növeli a baleseti kockázatokat.
  • Egyébként a hétköznapokon a rendőröktől azt várjuk el, hogy mindig ott legyenek, ahol a leggyakrabban találkozni gyorshajtókkal, ittas vezetőkkel és más szabályszegőkkel. Húsvétkor igen nagy valószínűséggel ott lesznek. Még máshol is.

Fotó: Iró Zoltán

Persze, akik ismernek biztonságos utakat a kertek alatt, próbálkozhatnak. Bár jó eséllyel a helyi rendőrök is tudják, hol kerülik ki az ellenőrzési pontjaikat, és olykor a kertek alatt is feltűnnek és szondáztatnak. Olykor bizony a sok éves tapasztalat sem menti meg az ittas sofőr jogosítványát.

Azonban a rendőri ellenőrzésekben rejlő veszélyek eltörpülnek azok mellett, amiket a húsvét idején az út mellett (vagy éppen az úttesten) csapatokba verődve locsolandó lányokhoz tartó gyerekek és a szintén nem a legszabályosabban közlekedő részeg gyalogosok, kerékpárosok és persze a szintén „csak egy sört” ivott autósok jelentenek. A sofőr lát egy gyalogost az út szélén, nem dülöngél, határozottan lépdel előre. Egy szempillantással később viszont már a kerekei alatt fekszik.  Holtan.

Ha később a szakértők megállapítják, hogy a részeg féktávolságon belül zuhant a kocsi elé, és a sofőrnek esélye sem volt megállni a delirium tremens előtt, csak ittas vezetésért fogja elítélni a bíróság „gázolót”, és nem azért, mert részegen halálos balesetet okozott. A különbség éveket jelent. Évekig megmarad persze a lelkiismeret furdalás, „mi lett volna, ha nem iszom egy kortyot sem”. Ez az érzés idővel tompul, hiszen a bíróság is kimondja: nem felelt a részeg gyalogos haláláért. De a legtöbb gázolót, főleg azokat, akik tényleg nem szoktak inni, ha vezetnek, életük végéig kísértik a baleset emlékképei.

A lelkiismeret furdaláson és az ittas vezetésért kapott büntetésen túl azonban más csapás is érheti az ittas vezetőket. Ha ittasan okoznak balesetet a biztosító nem rendezi a kárt, hiába van még cascója is a kocsinak. A másoknak okozott kárt kifizeti a károsultnak a vétkes sofőr kötelező biztosítása alapján, de később az utolsó fillérig behajtja azt a károkozón. Ügyvédek, magánnyomozók sora áll ugrásra készen az ilyen munkákra a biztosítók előtt.

Az ittasan, drogok hatása alatt okozott károk ellen nem lehet biztosítást kötni. Így akár több millió forintba is kerülhet egy koccanás, ha a sofőr ittas volt; ki kell fizetnie a vétlen sofőr autójában keletkezett kárt, és persze a sajátjának a javítását is.

Megér ennyit pár ital?

Ma már egyre kevésbé számít bocsánatos bűnnek az ittas vezetés. Mindenki tudja, hogy tilos, hogy Magyarországon egy korty alkoholt sem lehet inni annak, aki vezet, mégis, a felmérések szerint minden tizedik sofőr ittasan vezet, és a személyi sérüléssel járó balesetek több mint 8 százalékát is ittas vezetők okozzák.

Aki inni akar, igyon, de ne vezessen!

  • Üljön taxiba!
  • Hívjon sofőrszolgálatot; számos cég kínál ma már efféle szolgáltatást országszerte, és húsvétkor mind teljes létszámmal várja a megrendeléseket.
  • Vigye magával a fiát, ha van a gyereknek jogosítványa. Két legyet üthet egy csapásra: Ön ihat, mert nem vezet, a gyerek viszont nem issza le magát, mert vezet.
  • Kisebb távolságra menjen biciklivel. A biciklisekre nem vonatkozik az alkoholtilalom, legalábbis addig nem, amíg valaki meg tud ülni rajta és képes viszonylag, egyenesen haladni vele.

Sokat tehetnek az ittas vezetők és az ittasan vezetők által okozott balesetek számának csökkentése érdekében húsvétkor (is) a vendéglátók. Ne kínálják a sofőrt pálinkával, sörrel, borral. Ne sértődjenek meg, ha visszautasítja. Köztudott, hogy ilyenkor a férfiak egymás után több lányos házat is felkeresnek, nyilvánvaló, hogy aki vezet, kora délutánig vezetni is fog.

F.GY.A.