Öreg sofőr lassabban sért szabályt

Egy szerencsés kimenetelű baleset miatt újra fellángolt a vita, hogy hány éves korig vezethessenek az idősek.

Ismét téma a sajtóban, hogy „kaphassanak-e jogosítványt az idősek”. Húsvét hétfőn ugyanis egy 90 éves férfi Opel Astrájával fékezés nélkül belerohant a szembejövő oldalon a megállóban álló Volán buszba. Csodával határos módon senki nem sérült meg, noha az ütközés előtt Opel a lámpák piros jelzése ellenére áthajtott egy kereszteződésen, majd még két zebrán is, majd miután a buszba rohant az autó a járdán landolt.

Szemtanúk szerint a mindvégig a belső sávban haladó Opel lassítás nélkül haladt el a tilos jelzésre mellette megálló autók mellett, közben lassan, de folyamatosan balra sodródott egészen addig, amíg a buszba nem csapódott. Idős sofőrje még a becsapódás előtti pillanatban sem fékezett.

Az eset után újra fellángolt a vita a sajtóban és a közösségi médiában, hogy meddig – azaz hány éves korig – vezethessenek az idősek és hogy veszélyesebbek-e az agg sofőrök fiatalabb társaiknál. Az egyik kereskedelmi televízió arra is rácsodálkozott, hogy „az idős embereknek ugyanolyan egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell részt venniük a jogosítványuk meghosszabbítása előtt, mint a 18 éveseknek”.

Szinte szó szerint ugyanezek a kérdések és felvetések fogalmazódtak meg korábban is, amikor például idén februárban egy 85 éves tatai férfi a forgalommal szemben hajtott fel az M5-ös autópályára Kiskunfélegyháza térségében. Az ütközés következtében egy 81 éves nő meghalt, hárman megsebesültek. És még korábban is ezeket a kérdéseket feszegették a szakértők a médiában (az eset után még pár napig), 2016 decemberében, amikor egy 82 éves férfi okozott halálos közlekedési balesetet Székesfehérvár határában. Ő is a szembe jövő sávba hajtva ütközött egy vele szemben szabályosan haladó autóval.

Az interneten a kommentelők döntően az orvosok felelősségét firtatták. „Miért adnak egy ilyen öreg embernek már jogosítványt?” De hány éves kortól számít valaki öreg embernek, akinek már „ne szabadna meghosszabbítani a jogosítványát”?

A legutóbbi eset kapcsán megszólalt egy orvos is, aki viszont azt sérelmezte, hogy a hatályos magyar jog túl sok felelősséget ró a háziorvosokra. Számos nehezen értelmezhető és még nehezebben betartható előírás rendelkezik arról, hogy különböző betegségek gyanúja esetén milyen szakorvosi vizsgálatokra kell küldeni valakit a vezető engedélye meghosszabbítása előtt. Szerinte a járművezetők felelősségének kellene lennie, hogy ki mikor, vagy hogy hány éves korig vezet.

Csakhogy ez ma is a járművezetők felelőssége. Nem véletlenül nem írja elő a KRESZ (sem), hogy hány éves korig vezethet valaki. Annak, hogy ki vezethet járművet és ki nem, csak alsó korhatára van – 17 évesnél fiatalabbak nem vezethetnek például személygépkocsit. Felső korhatár azért nincs, mert e tekintetben a KRESZ egyértelmű iránymutatást ad:

„Járművet az vezethet, aki … a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van” (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 4§ (1) b).

Sokan úgy hiszik, hogy ez az előírás az alkoholtilalomra vonatkozó szabály, pedig nem. Nem csak ittasan nem szabad ugyanis gépjárművet vezetni. Akkor sem, ha valaki „a vezetési képességét hátrányosan befolyásoló gyógyszer (vagy más, bódító) szer hatása alatt áll”, vagy egyszerűen kimerült, hulla fáradt, ahogy mondani szokás, vagy bármilyen más okból nem képes a járművét biztonságosan vezetni.

Lehet 20 éves vagy 80, ha pillanatnyilag vagy tartósan úgy érzi valaki, hogy nem képes biztonságosan vezetni, akkor ő nincs vezetőképes állapotban, tehát nem vezethet! Egyébiránt a baleseti statisztikák sem támasztják alá azok érvelését, akik szerint egy bizonyos kor felett már senkit nem szabadna engedni vezetni, mert ön- és közveszélyesek.

A számok még akkor sem igazolják az idősek vezetői jogosultságát korlátozni kívánókat, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar társadalom elöregedőben van, azaz a 65 év felettiek – akiknek már kétévente kell orvoshoz menni a jogosítványuk meghosszabbításáért –, nagyobb létszámú korcsoportokat alkotnak, mint a 24 év alattiak, vagy a 25-31, 36-45 és a többi korosztályok.

Viszont az is tény, hogy az idősebbek másfajta, olykor látványosabb baleseteket okoznak a fiatalabbaknál. Utóbbiakkal ellentétben az idősekre nem jellemző, hogy álló járműnek ütköznének, az sem, hogy lesodródnának az útról. Ők jellemzően az átlagnál óvatosabban, lassabban, körültekintőbben vezetnek, nem jellemző rájuk sem az abszolút, sem a relatív gyorshajtás.

Ugyanakkor az idősebbek gyakrabban „néznek be” forgalmi helyzeteket, emiatt jellemzőbb rájuk, mint más korcsoportokra, hogy mozgó járművel ütköznek, szabálytalanul előznek, aminek a hátterében többnyire az áll, hogy rosszul mérik fel a másik jármű távolságát és a sebességét. Ugyancsak a forgalmi helyzet és a sebesség nem megfelelő, vagy túlságosan lassú felmérésére vezethetők vissza a korcsoportra ugyancsak jellemző elsőbbségi szabályok megsértése miatt történő balesetek is.

Egy másik nem feltétlen korfüggő, de az időseknél a statisztikák szerint gyakrabban kimutatható baleseti ok az átlagosnál lassúbb reakcióidő.

Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy vezetésre képes állapotban van-e vagy sem. Olykor akár egy időjárási front is jelentősen ronthatja még akár egy egészséges fiatal vezetési képességét is. Olyankor a sofőrnek vagy le kell mondania a vezetésről, vagy sokkal óvatosabban és körültekintőbben kell vezetnie, mint máskor.

Ugyanez igaz az idősekre is. Az autó veszélyes üzem. Senki ne bizonygassa azzal, hogy ő még fiatal, hogy lám-lám, még van jogosítványom és rendszeresen vezetek is. Kövessék inkább a brit uralkodópár példáját! Fülöp edinburgh-i herceg, II. Erzsébet brit uralkodó 98 éves férje, januárban súlyos autóbaleset „érintettje volt”, ahogy a királyi családdal szemben megértő brit lapok fogalmaztak. Autójával kihajtott egy főútra és összeütközött egy másik autóval.

Fülöp nem sérült meg súlyosan, de pár nappal később bejelentette, hogy nem vezet többé és a jogosítványát is leadta. Minden jel szerint az uralkodó felesége is követi a példáját, már ami az önmegtartóztatást illeti a vezetés terén. A 93 éves királynőnek ugyanis eddig sem kellett jogosítvány ahhoz, hogy autót vezethessen. Férjéhez hasonlóan ő is szeretett vezetni és a Londonon kívüli királyi rezidenciák, Windsor, Sandringham, Balmoral környékén gyakran látták is vezetni a királynőt.

F.Gy.A.