Süketen és vakon

Utazna-e olyan autóbuszon a kedves olvasó, amelynek vezetőfülkéjébe fekete szemüveggel és fehér bottal száll be a sofőr? Ugye nem! És ha lát, de nem hall? Ezzel már nem foglalkozunk, és ha egy vezető fülében hallgatót hord, az teljesen a magánügye. Igaz is, lehet, hogy a navigáció tanácsait hallgatja vagy a forgalomirányítóval beszél.

A fülhallgatón szóló hangos zene, esetleg olyan beszélgetés, ami elvonja a vezető figyelmét attól, amit éppen csinál, nem sokkal kevésbé veszélyes, mint amikor valaki háttal ül a forgalomnak a kormánynál. Néha még az is elég, ha csak megszólal a telefon a zsebben.

A minap kezdő sofőr mellett ültem. Minden jól ment egészen addig, amíg hívása nem érkezett. A vezetőt annyira megzavarta, hogy kis híján elfelejtett bevenni egy kanyart. Javasoltam, hogy indulás előtt kapcsolja ki a mobilt.

A hangos zenehallgatás a fiatalabb korosztályok szokása, ők vezetnek olyan basszussal, hogy púposra dagad tőle a karosszéria, és ugyanők sétálnak az utcán úgy, hogy semmit sem hallanak maguk körül a világból. Gyalogosként, elektromos rolleren, más efféle eszközön utazva hallgatják az okostelefonon streamelt zenét. Rájuk egészen elképesztő veszélyt jelentenek a forgalmas kereszteződések, és különösen a vasúti átkelők. A MÁV szerint a fiatalokat ért baleseteket sok esetben mobiltelefon, fülhallgató használata, illetve a kapucnis ruházat okozza.

Nagy feltűnést keltett az az idén májusban történt vasúti átjárós baleset, amelyben egy villanyrollerrel közlekedő fiatalembert ütött el a Pápa közelében közlekedő BZ-Mot mellékvonali motorvonat. A mozdonyvezető dudált, de a rolleres nem hallotta, valószínűleg azért, mert zenét hallgatott. Néhány éve az alsó-gödi vasútállomáson az utastársak kiáltottak rá arra az iskolás lányra, aki zenével a fülében, mosolyogva sétált a váci vonat elé.

Sokan szívesen megtiltanák a közlekedőknek a hangos zenehallgatást, de ugyan ki és hogyan ellenőrizné ezt? A mobiltelefonok, fülhallgatók, egyéb kütyük gyártóit sem lehet korlátozni, hogy ne találjanak ki évről évre újabb, kényelmesebben használható eszközöket. Pedig az alkalomszerű süketség okai között gyakran éppen a technológiai újdonságokat találjuk. A jobb minőségű, drágább fejhallgatók közül némelyik olyan funkcióval van ellátva, ami megszűri a használót körülvevő zajt, így ők gyakorlatilag teljesen süketen közlekednek. Az ebből adódó tragédiák megelőzése érdekében több cég is dolgozik azon, hogy olyan eszközt fejlesszen ki, amely érzékel bizonyos frekvenciáról érkező, bajt jelző hanghatásokat, így a dudaszót, a fékcsikorgást, s ekkor lehalkítja a zenét. De valójában nincs mit tenni, a közlekedőknek maguknak kell figyelniük, és senki más nem viselheti annak a felelősségét, ha hibáznak. Akkor sem, ha az életükkel fizetnek érte,

N. V.