Hogy mindenki épségben hazaérjen

  • Újdonság volt a gyorsforgalmi út, kezdetben néhányan eltévedtek és szembe mentek a forgalommal.
  • Átnézik az iskolákban a gyerekek kerékpárjait: ha lehet javítják őket, ha nem, levelet írnak a szülőknek.
  • Noha a VÉDA-kapu mérte be a gyorshajtót, megállíthatja a rendőr – akkor viszont büntetőpontot is kaphat.

M44, forrás: magyarepitok.hu

„Ami az infrastrukturális fejlesztéseket illeti, Jász-Nagykun-Szolnok megye az elmúlt évtizedekben kissé lemaradt az országos átlaghoz, de még a szomszédaihoz képest is. Nálunk 2019. novemberében adták át az első gyorsforgalmi utat, az M44-est, és idén februárban az M4-es megyei szakaszát, noha a megyén már évtizedek óta hatalmas tranzit teherforgalom halad keresztül keleti és déli irányba egyaránt”, mondta mintegy elöljáróban Kosztyó Gábor alezredes, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

Bár a gyorsforgalmi utak átadása a baleseti statisztikákban látványosan még nem  mutatkozik meg, az infrastruktúra-fejlesztésnek máris vannak látható következményei.

„A Magyar Közút mérései szerint az M4-es átadása óta a régi út forgalmának 60 százaléka terelődött át oda. Naponta 600-800 tehergépjármű maradt a régi úton, döntően azok, akik délre tartanak, ezért számukra nem opció az M4-es”, mondta Kosztyó Gábor.

M4, forrás: magyareoitok.hu

Persze az új utak okoztak némi bonyodalmat is a térségben. Mivel Jász-Nagykun-Szolnok megyében az előtt nem voltak ilyen utak, az átadás után olykor megesett, hogy egyesek a forgalommal szembe hajtottak fel a sztrádára.

„Szerencsére nem történt baleset miattuk, ha a kollégáim jelzést kaptak, hogy valaki »eltévedt« az autópályán, azonnal indultak és segítettek rajta”, jegyezte meg Kosztyó Gábor.

Jász-Nagykun-Szolnok tipikus alföldi megye, sajátos településszerkezettel. Egyes térségekben sok tanya található viszonylag közel egymáshoz, a nagyobb községek és a városok között azonban már jóval nagyobb távolságokat kell megtenni. Errefelé az egyik legfontosabb közlekedési eszköz a kerékpár.

„Sok kerékpáros baleset történt a múltban a megyénkben – mondta az alezredes. A kerékpárosok nagy számban voltak érintettek a balesetekben okozóként és áldozatként egyaránt. Muszáj volt határozott és hatékony intézkedéseket hozni a probléma orvoslására.”

A Jász-Nagykun-Szolnok megyei rendőrök Kosztyó Gábor elmondása szerint nemcsak a túlságosan leittasodott kerékpárosok és a látványosan szabálytalankodók kiszűrésére és szankcionálására  helyezték a hangsúlyt a munkájukban.

Forrás: police.hu

„Folyamatosan ellenőriztük, és ellenőrizzük ma is a kerékpárok kötelező tartozékainak a meglétét, továbbá, hogy a kerékpárosok viselnek-e láthatósági mellényt, működik-e a világítás a biciklijükön. Ahol hiányosságot találtunk, intézkedünk. A rászorulóknak sokszor mi adtunk mellényt és lámpát. De nemcsak a kerékpárosoknak, hanem a tanyavilágban élő embereknek is.”

A megye rendőrei az Iskola rendőre program keretében ellenőrizték az iskolába bringával járó gyerekek kerékpárjait is.

„A kisebb hiányosságokat mi magunk helyben pótoltuk, felszereltük a hiányzó macskaszemet, a kollégáim megjavították az apróbb hibákat. Amennyiben nagyobb hiányosságokat, műszaki hibákat is találtak, egy úgynevezett üzenő lapon megkérték a gyermek szüleit, hogy javítsák vagy javíttassák meg a gyerkőc biciklijét”.

Kosztyó Gábor nem zárja ki, hogy lehetnek olyan szülők, akiknek esetleg nem tetszett, hogy a rendőrség ilyen dolgokban megszólítja őket, de mint mondta, senkitől nem kaptak negatív visszajelzést. Úgy véli, minden szülő számára kiemelten fontos, hogy biztonságban tudhassa a gyermekét, ezért a döntő többség elvégezte a javasolt javításokat.

Jász-Nagykun-Szolnok megye baleseti statisztikái az elmúlt évtizedben folyamatos javulást mutatnak, mind a balesetek össz számát, mind a súlyos, halálos kimenetelűekét tekintve. Kosztyó alezredes külön is kihangsúlyozta: náluk az ittasan okozott balesetek száma és aránya is csökkenő trendet mutat.

„Egy évtizede még mi is a fertőzött megyék közé tartoztunk. Tíz százalék felett volt az ittasan okozott közlekedési balesetek aránya. 2017-ben sikerült először 10 százalék alá csökkenteni az arányukat. Az előtt 80-90 balesetet is okoztak egy-egy évben az ittasan közlekedők. Ma már reális esély van arra, hogy 40 alatt maradjon ez a szám”.

A titok az, hogy nincs titok. Az elmúlt 10-12 év szisztematikus és szigorú ellenőrzési gyakorlatának eredményei mutatkoznak meg a kedvező statisztikákban.

2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 547 504
A balesetekben megsérültek száma 723 714
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 19 / 21 25 /36
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A sérültek száma 180 / 203 165 / 202
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 348 / 499 314 / 476

„Mindig a megyénkben legjellemzőbb és a legtöbb problémát okozó szabályszegésekre és járműkategóriákra fókuszáltunk – magyarázta Kosztyó Gábor. A 4-esen például, ami egy jelentős tranzit teherforgalmat lebonyolító utunk, minden nap több ponton is tartunk ellenőrzéseket. Amióta lehetőségünk van POS-terminálokat használni, élünk is ezzel a lehetőséggel. Sok külföldi tehergépjármű okozott balesetet az útjainkon, amióta híre ment, hogy addig nem mehetnek tovább, amíg a bírságot meg nem fizették, kevesebb balesetben érintettek, sokkal körültekintőbbek lettek. Az idén mindösszesen 11 külföldi sofőr okozott balesetet Jász-Nagykun-Szolnok megyében, pedig – mint már mondottam volt – itt jelentős a tranzit forgalom”.

Tíz-tizenkét év alatt így sikerült a felére csökkenteni a 4-es számú főúton történt balesetek számát.

Ugyanez a módszer működött az ittas vezetőkkel szemben is, hiszen nulla tolerancia van Magyarországon!

„Amióta lehetőség van rá, mi aktívan alkalmazzuk a finn módszert – jegyezte meg a megyei közlekedésrendészet vezetője. Minél több sofőrt vonunk ellenőrzés alá, annál nagyobb eséllyel szűrjük ki az ittas vezetőket.”

De ennél többet is tesznek.

„A rendőrök kapnak információkat, az önkormányzattól, a lakosságtól, és persze megvannak a saját módszereik is, hogy kiderítsék kik azok, akik rendszeresen vezetnek ittasan a körzetükben. Ha ismerik a területüket, márpedig ez elvárás velük szemben, azzal is tisztában kell lenniük, hogy hol vannak azok a surranó utak, ahol a részeg sofőrök megpróbálják elkerülni a rendőrségi ellenőrzéseket. Értelemszerűen ott kell intézkedniük”.

Ezekkel a módszerekkel Jász-Nagykun-Szolnok megyében október közepéig több mint ezer ittas vezetővel szemben intézkedtek a rendőrök.

Ugyancsak szigorúan veszik a passzív biztonsági eszközök, a biztonsági öv mellett a gyermek biztonsági rendszerek és a motorosok, segédmotorosok esetében a bukósisak használatát.

„Nem a bírságolás a legfőbb célunk – szögezi le Kosztyó Gábor alezredes. Mi rendszeresen felhívjuk a lakosság figyelmét a médiában a különféle közlekedési szabályszegések lehetséges következményeire. Nemcsak arra, hogy mi mekkora büntetést vonhat maga után! Arra is, hogy bizonyos esetekben a jogosítvány elvesztése akár a munkahely elvesztését is maga után vonhatja, vagy azért, mert sokak számára a jogosítvány munkaeszköz is, vagy mert, ha nem ülhet volánhoz, nem tud munkába járni”.

Forrás: facebook.com

A megyei balesetmegelőzési bizottság az elsők között indított balesetmegelőzési és felvilágosító kampányokat a Facebookon, ahol ma már több mint 11 ezer követője van az oldaluknak. Egyes cikkeik, videós anyagaik több tízezer embert szólítottak meg. Ez nem önreklám, ez balesetmegelőzés. Kosztyó Gábor azt mondta: fontos, hogy a közlekedők lássák a rájuk leselkedő valós veszélyeket, ahogy azt is, hogy ők a jogkövető többség védelmében teszik, amit tesznek.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében nyolc fix telepítésű úgynevezett VÉDA-kapu üzemel, és persze több mobil is. A közlekedésrendészet valamennyi autójában van kamera, sőt, a legtöbb közlekedési járőrt testkamerával is felszerelték, azóta valahogy kevesebben kifogásolják a rendőri intézkedéseket, hiszen már nemcsak a szabálysértésükről készül videófelvétel, hanem arról is, hogy mit és hogyan mondott a rendőr, miután kiállították a forgalomból.

„Minden rendelkezésünkre álló technikai eszközt bevetünk annak érdekében, hogy még kevesebb baleset történjen az útjainkon. Drónt reptetünk, mert az tűnik az egyik leghatékonyabb eszköznek például a kanyarodási, elsőbbségadási szabályok megsértőivel szemben”, mondta az alezredes.

Több megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetén elmondták már az elmúlt hetekben, hogy bármennyire is hatékony a VÉDA-rendszer, hiszen sokféle szabályszegést képes egyszerre felismerni és rögzíteni, majd lényegében emberi beavatkozás nélkül meghozni a határozatot és postázni azt a bírságcsekkel együtt, a legnagyobb visszatartó ereje mégiscsak annak van, ha röviddel a szabályszegés elkövetései után megállítják az elkövetőt és szembesítik tettével.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében e téren is újítottak.

„Kollégáim időnként rácsatlakoznak a hozzájuk legközelebbi fix VÉDA-kapura – magyarázza Kosztyó Gábor alezredes –, ahonnan adatokat és képet kapnak az épp rajta kapott szabályszegésekről. Ilyenkor már nem kell majd várnia az illetőnek a csekket. A kollégáim kiszabják az adott szabályszegésnek megfelelő szankciókat és persze a büntetőpontot is, amit, ha nem állítják meg és nem igazoltatják a sofőrt, értelemszerűen megúszott volna”.

F.Gy.A.