… hogy mindenki hazaérjen!
- Fair play Diplomát kapott a MOB-tól az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság.
- Mi üzennek a legsikeresebb magyar sportolók a rajongóiknak, szurkolóiknak?
- Bekapcsolja a biztonsági övét Michelisz Norbert, amikor nem a versenypályán vezet?
Decemberben néhány napon belül két szervezet is elismerésben részesítette munkájáért az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságot. A fennállásának 25. évfordulóját idén ünneplő Groupama Tanpálya esetében aligha szorul magyarázatra, hogy egy gépjárművezetőknek különböző tréningprogramokat kínáló vállalkozás számára miért lehet fontos az ORFK-OBB tevékenysége, a vele való együttműködés. Azonban a Magyar Olimpiai Bizottság esetében már korántsem magától értetődő a válasz a fenti kérdésre.
Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, az ORFK-OBB elnöke a MOB Fair Play Bizottsága díját vehette át december közepén A Fair Play Népszerűsítése kategóriában. A Fair Play Diplomát a „Fair play a pályán, fair play a közlekedésben…hogy mindenki hazaérjen” szellemében végzett több éves tevékenységével érdemelte ki az ORFK-OBB – derült ki a Műjégpályán tartott díjátadón.
A rendőrség közlekedésbiztonsági üzeneteivel négy éve jelent meg a sportstadionokban. Az MTK volt az első klub, ahol – akkor még üzleti alapon, reklámfelületek vásárlásával – az ORFK-OBB együttműködési megállapodást között.
„Ott akartunk megjelenni, ott akartuk megjelentetni az üzeneteinket, ahol egyszerre sok embert érhetünk el”, magyarázták akkor a rendőrségi vezetők. Nyomós érvként eset latba még, hogy a sporteseményeket jelentős számban azok a korosztályok látogatják, akik a közúti közlekedési balesetekben is nagy arányban érintettek sajnos sérültekként és vétkesekként egyaránt.
Később együttműködési megállapodást kötöttek a Győri Audi ETO, a DVSC Schaeffler, a Telekom Veszprém, az OTP-Bank Pick Szeged kézilabdacsapatokkal, a Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetségével, az MLSZ-szel, valamint a Magyar Kézilabda Szövetséggel. Ma már nem reklámfelületeket vásárol az ORFK-OBB a kluboktól, hanem a kölcsönös érdekek mentán működnek együtt a sportszövetségekkel.
Az OBB különböző rövid programokkal és reklámanyagokkal jelenik meg a stadionokban és azok környékén, a klubok pedig ehhez felületet is arcokat adnak. Mert legyenek bármenyire ismert arcok is ma már a rendőrség balesetmegelőzéssel (is) foglalkozó munkatársai, korántsem mindegy, hogy ők buzdítják nagyobb körültekintésre, partnerségre, fair playre a közlekedőket vagy világsztár sportolóink.
Az utóbbi időben mind nagyobb szerepet vállalnak a biztonságos közlekedés népszerűsítésében a nemzet sportolói. Közülük sokan maguk is kipróbálták a vezetéstechnikai tréningpályák valamelyikét, így tapasztalatból mesélhetnek a rajongóiknak arról, mennyire nem mindegy, hogy milyen sebességgel közlekednek a vizes, vagy éppen már jeges úton. Példamutatásuk és a témában tett nyilatkozataik remélhetőleg rajongóikat is elgondolkodtatták, óvatosabb, együttműködőbb közlekedésre sarkallják.
„Célunk, hogy a sportszervezetekkel, a sportolókkal közösen hívjuk fel a közlekedők figyelmét a biztonságos közlekedésre, egymás tiszteletben tartására” – mondta Óberling József, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke. A fair play, a szabályok betartása ugyanis a sportban épp annyira elengedhetetlen, mint az utakon.
A sportban jellemzően azok a sportolók kapnak fair play díjat, akik akár saját érdekük ellenére is tiszteltben tartják a szabályokat. A kapura törő csatárt üldöző hátvédek, akik szabálytalan eszközökkel megállíthatnák ugyan az ellenfelet, megmenthetnék ezzel csapatukat a vereségtől, ők azonban nem teszi meg, mert az nem lenne fair.
Hasonló szemléletre lenne szükség az utakon is. Nem beengedni a másik autóst egy felhajtón, nem kiengedni egy pláza parkolójából csak azért, hogy később majd három méterrel előtte araszolhasson a csúcsforgalomban, nem szabálytalan, de a fair play díjtól is messze van. És még hosszan lehetne sorolni a mindennapi példákat, amikor egyes közlekedők megérdemelnék a fair play díjat, mások viszont nagyon nem.
A közlekedés és a sport közös pontja az önfegyelem és a másik tisztelete. És persze a szabályok betartása, függetlenül attól milyen sportot űz valaki és ahogy attól is, hogy gyalog, kerékpárral, e-rollerrel, motorral vagy autóval közlekedik-e. Az ORFK-OBB célja nem kevesebb mint, hogy mindenkit arra buzdítson, hogy közlekedjen körültekintően, megfontoltan, biztonságosan, más közlekedőket tiszteletben tartva. Egyszóval: kulturáltan.
A biztonság kiemelt hangsúlyt kapott a Groupama Tanpálya 25. születésnapján tartott bensőséges ünnepi megemlékezésen, a Hungaroringen is, ahol Gazsi Júlia, a Groupama Tanpálya ügyvezetője elmondta, hogy évente több mint tízezer járművezető vesz részt a Groupama Tanpálya tréningjein és rendezvényein. A Tanpálya a programokon túl időpontfoglalást követően bárkinek lehetőséget nyújt arra, hogy kipróbálja magát és autóját szélsőséges helyzetekben, mégis biztonságos körülmények között, szakképzett trénerek segítségével és instrukcióik mentén.
Olyan ismert és már sokat bizonyított versenyzők is részt vettek az évfordulós ünnepségen, mint Michelisz Norbert, Kiss Norbert, Nagy Norbert és Herczig Norbert. Óberling József ezredes rájuk mutatva megjegyezte: „Biztos vagyok benne, hogy soha nem jutott eszébe egyiküknek sem, hogy biztonsági öv használata nélkül vezessen, se a pályán, se azon kívül. Érdemes lenne ezen elgondolkodniuk azoknak a jelenlévő versenyzőknél vélhetően rutintalanabb autósoknak, akik folyamatosan megkérdőjelezik az övhasználat fontosságát.
Óberling ezredes később arról beszélt, hogy a balesetek jelentős része azért következik be, mert sokan a vezetési tudásukat túl-, az utakon, a különböző közlekedési szituációk veszélyeit viszont alábecsülik. És amíg ez a két dolog nem kerül a helyére, addig történnek balesetek.
„Azért jó ez a tanpálya, mert itt jogszerűen, biztonságos körülmények között, szakértők segítségével lehet feszegetni a határokat. Jó lenne, ha a jogosítvány megszerzését egy ilyen tanpálya sikeres teljesítéséhez kötnék”, mondta Óberling József.
Michelisz Norbert autóversenyző, tíz éve dolgozik a Tanpálya csapatával azért, hogy mint fogalmazott, segítsen megértetni és elfogadtatni a közlekedőkkel: senki ne vállaljon fölösleges kockázatot és mindenki tanulja meg kezelni az autóját, hogy még egy váratlanul kialakuló vészhelyzetben is jól tudjon reagálni.
Herczig Norbert a hétköznapokban visszafogottan vezet, a versenypályán – ahol nincs szembejövő, sem keresztirányú forgalom – kiéli autóversenyzői hajlamait. Kiss Norbert kamionversenyző közúton nem vezet kamiont, a versenyzői hajlamait ő is a versenypályán, illetve szimulátoron éli ki.
Valamennyi autóversenyző azt hangsúlyozta, hogy a közút nem versenypálya, senki ne használja akként, mert annak beláthatatlan következményei lehetnek. Márpedig az lenne a cél, hogy a nap végén mindenki hazaérjen!
F.Gy.A.