Hogy védjük meg az éjszakai utak kóborlóit?
- A sötét úton haladó járművek vezetői gyakran nem, vagy túl későn észlelik a gyalogosokat, kerékpárosokat.
- Az érzékelőkkel ellátott vészfékező fedélzeti rendszerek az USA-ban 60 százalékkal növelték a sérülékeny közlekedők túlélési esélyét éjszaka.
- Az AAA tesztelte a vészfékező rendszerek hatékonyságát nappal és éjszaka, illetve a láthatósági öltözet hatását az automatikus vészfékekre.
https://newsroom.aaa.com/wp-content/uploads/2025/10/1002.gif
Zárt pályán tesztelték a járművek képességeit nappal és éjszaka, mozgó gyalogos bábukat alkalmazva. (Forrás: AAA)
Egy korábban készült tanulmány eredményeire építve értékelte a gyalogos észlelő automatikus vészfékező (Pedestrian Automatic Emergency Braking, PAEB) rendszerrel felszerelt járművek működését az American Automobile Association (AAA). Az eredmények azt mutatják, hogy az éjszakai gyalogos/kerékpáros ütközések elkerülése 0-ról (2019) 60%-ra (2025) javult. A csapat azt is vizsgálta, hogy a gyalogosok láthatósági ruházata – amilyeneket például a közúti segélyszolgálatok is használnak – befolyásolja-e az értékelt fedélzeti rendszerek teljesítményét.
A tesztben szereplő járművek gyalogos- és kerékpáros felismerő rendszere a Toyota Safety Sense csomag részeként elérhető a piacon, és ütközést megelőző biztonsági rendszerként működik. Ez a rendszer képes észlelni a gyalogosokat (nappal és éjszaka is), és szükség esetén automatikusan fékez, hogy elkerülje vagy mérsékelje az ütközést. A rendszer sebességtartománya változó lehet, de gyakran működik 10 és 80 km/óra (gyalogosoknál) vagy 10 és 180 km/óra (más járműveknél) között. A rendszer egylencsés kamerát és 1 mm hullámhosszúságú radart használ.
– A gyalogosok automatikus vészfékező rendszereinek legújabb fejlesztései ígéretesek, azonban még van mit tenni – mondta Greg Brannon, az AAA gépjárműmérnöki kutatási igazgatója. A legtöbb halálos gyalogos baleset éjszaka történik, és ezek a rendszerek jelentős változást hozhatnak ezekben az órákban.
Az AAA a Dél-kaliforniai autóklub autóipari kutatóközpontjával együttműködve négy automatikus vészfékezővel szerelt járművet tesztelt. A teszteket zárt pályán végezték, a robotizált gyalogos-átkelőhelyen a járművek 40 km/h sebességgel haladtak. A teszteket nappal és éjszaka is elvégezték, a felnőtt gyalogosok normál utcai ruházatot, illetve láthatósági ruházatot viseltek.
Összességében az éjszakai ütközések elkerülési aránya 60%-os volt. A láthatósági ruházatnak nappali fényben nincs negatív hatása az elektronika teljesítményére, az esetek 95%-ában elkerülhető az ütközés. Éjszaka ellenben kiszámíthatatlan reakciókat tapasztaltak a fokozott elkerüléstől az észlelés teljes elvesztéséig.
A láthatósági öltözet éjszakai körülmények között képes megzavarni a vészfékező rendszerek működését (Forrás: AAA)
Az AAA Közlekedésbiztonsági Alapítvány legfrissebb megállapításai szerint az Egyesült Államokban az elmúlt 15 évben több mint 80%-kal nőtt a gyalogos halálos áldozatok száma, ez a növekedés a városi főutakon és sötétedés után következett be. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) szerint 2023-ban becslések szerint 7314 gyalogos halt meg, és több mint 68 ezer sérült meg országszerte.
Az AAA azt javasolja, hogy a sofőrök mindig tartsák szem előtt, hogy a fedélzeti rendszerek soha nem helyettesítik a vezető elkötelezettségét – senki ne hagyatkozzon csak a gyalogosérzékelő rendszerekre a balesetek megelőzéséhez. Éjszaka fokozott óvatossággal közlekedjenek, mivel ez a legveszélyesebb időszak a gyalogosok számára. A kockázatos vezetési magatartások, mint például a gyorshajtás, az SMS-ezés, az álmos vagy figyelmetlen vezetés, illetve a bódító szerek vagy alkohol hatása alatt történő vezetés jelentősen növeli a baleset kockázatát.
A járművezetők felelősek a gyalogosok elsőbbségének megadásáért, de a gyalogosoknak is ébernek kell lenniük. A járdán kell maradniuk, és amikor csak lehetséges, a gyalogátkelőhelyet kell használniuk. Mindig tartsák be a közlekedési jelzéseket, nézzenek mindkét irányba, mielőtt átkelnek az úton, és tartózkodjanak gyaloglás közben az SMS-ezéstől vagy a telefonálástól.
A gyártóknak pedig fokozniuk kell a PAEB rendszerek megbízhatóságát éjszakai körülmények között. Az értékeléseknek azt is figyelembe kell venniük, hogy a rendszer milyen hatékonysággal működik, amikor a gyalogosok különböző típusú ruházatot viselnek, különösen, ami a láthatósági ruházatot illeti.
N.V.



