Hogyan ne utazzon gyermek?

  • Akár kiskorú veszélyeztetéséért is felelősségre vonható a szülő, ha nem ülteti biztonsági gyermekülésbe a gyermekét.
  • Százból 95 válaszadó szerint felelőtlen, aki védtelenül utaztatja a gyermekét, 10-ből négy mégis védtelen az autóban.

A vizsgálatok nem álltak le. Legkésőbb a jövő év elején várhatóan megjelenik annak a felmérésnek a kvázi folytatása, amelyet tavaly készített az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság megbízásából a Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület a hazai biztonsági öv és biztonsági gyermekülés használatról.

A 2022-es felmérés lesújtó eredményei alapján döntött a rendőrség arról, hogy az idén kiemelt figyelmet fordítanak az övhasználat (és a biztonsági gyermekülés használat) ellenőrzésére. A szigor addig marad, amíg nem javul jelentősen az övhasználati hajlandóság.

A 2022-es felmérés legmeglepőbb megállapítása az volt, hogy míg egy kérdőíves felmérésben a válaszadók 94,6 százaléka tartotta „rendkívül felelőtlennek” azokat a szülőket, akik nem az előírásoknak megfelelő ülésben autóznak a gyermekükkel, a válaszadóknak csupán 83,9 százaléka állította, hogy minden körülmények között az előírt gyermekbiztonsági rendszerbe becsatolva utaztatja a gyermekét.

Százból egy-két válaszoló ugyanakkor azt is elismerte, hogy az esetek kevesebb, mint a háromnegyedében ülteti csupán maga is megfelelő ülésbe gyermekét

Ezeket vallották magukról önként egy anonim kérdőíven az autósok. A valóság azonban ennél sokkal szomorúbb képet fest. Amikor a 2022-es vizsgálat zajlott, a gyermekeknek csupán 60,9 százalékát szállították a korának és méretének megfelelő gyermekbiztonsági rendszerben. Minden negyedik gyerkőcöt vagy mindenféle védelem nélkül vagy felnőtt biztonsági övvel csatoltak be a hátsó ülésen. Azonban ez nemcsak nem felel meg a szabályoknak, hanem nem is biztonságos.

A felnőtt biztonsági öv az esetek többségében még ülésmagasítóval sem nyújt megfelelő védelmet a gyerekeknek.

Magyarországon a gyermekbiztonsági rendszer használatát jelző mutató lényegesen jobb az olasz 50,6 százaléknál vagy a csehek 36,9 százalékánál.

Ezzel szemben Lengyelországban 93, Németországban 98,7, Ausztriában 99,4 százalékos a gyermekbiztonsági rendszer használata.

Érdekesség, hogy a magyar rendőrség védtelenül utazó gyermekként tartja nyilván azokat is, akik nem a koruknak és testsúlyuknak megfelelő gyermekülésben utaznak.

Mi lehet az oka, hogy miközben 100-ból 95 válaszoló felelőtlennek tartja azokat a szülőket, akik nem az előírásoknak megfelelően utaztatják a gyermekeiket, tízből négy mégsem ezt teszi?

Mi az oka annak, hogy a gyerekek speciális védelmet igényelnek az autókban?

Gyengébb az izomzatuk és a csontozatuk. Ők már egy olyan hirtelen fékezésben is megsérülhetnek, amikor egy felnőtt éppen csak megfeszíti az izmait és hirtelen megragadja a kapaszkodót vagy az előtte lévő ülést. Mindezekre a gyerekek sem testméretük sem fizikai erejük miatt még nem képeseket.

Több szülő hiszi, a gyermek az ő kezeiben is biztonságban van. Főleg, ha a hátsó ülésen utaznak, és akkor is csak a szomszéd utcába mennek. A rendőrség felmérései szerint baleset esetén a szülő karjai szétnyílnak és a gyermek védtelenné válik. A gyermek teste ütközéskor az előtti lévő ülés és a szülő teste közé préselődhet.

Egy kisgyermek testét – legyen az egyszerűség kedvéért 10 kg a súlya – 50 km/h sebességnél bekövetkező ütközéskor (de akár vészfékezéskor is) 250-400 kg terhelés éri.

Egy anyai kéz ekkora erőnek nem tud ellentartani. A biztonsági gyermekvédelmi rendszer pántjai is nagy valószínűséggel nyomot hagyhatnak a gyermek testén, de ami még nem okoz maradandó sérüléseket.

Arra is van példa, hogy az anya az ölébe veszi csemetéjét, és úgy kapcsolja be a biztonsági övet, hogy mindkettejüket átérje. Ahogyan az az anyuka is tette, aki menet közben akarta megszoptatni két éves gyermekét. Azonban amikor autójukba belerohant egy másik jármű, a balesetben a kicsi olyan súlyosan megsérült, hogy meghalt. Szakértők szerint nyolc napon belüli sérüléseket szenvedett volna, ha biztonsági ülésben utazik.

Általánosan elterjedt tévhit az is, hogy a nagyobb gyerekek hátul már gyermekülés nélkül is utazhatnak.

A KRESZ pontosan meghatározza, mikor kell egy gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben utaztatni. A három évnél fiatalabb gyermek csak olyan személyautóban szállítható, amelynek a gyári kialakítása lehetővé teszi a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazását.

Fontos a gyermek magassága és az életkora is.  Nem szükséges gyermekbiztonsági rendszerben utaztatni a gyereket, ha már 135 cm-nél magasabb, de még akkor is csak a hátsó ülésen és bekapcsolt biztonsági övvel utazhat. Az első ülésre akkor ülhet át, ha elérte a 150 cm-es testmagasságot.

A KRESZ e tekintetben egyértelmű: az autóban utazó gyermek minden esetben köteles az életkornak és súlynak megfelelő biztonsági gyerekülésben, később ülésmagasítóval majd biztonsági övvel utazni. A kereskedelemben széles választék található gyermekülésekből.

Célszerű a kiválasztásába bevonni a gyermeket is. Végső soron ő használja majd és a tapasztalatok szerint kevesebb a hiszti, ha olyan ülésben kell utaznia, ami tetszik neki.

Hibázik az a szülők, aki megengedi a csemetéjének, hogy ide-oda mászkáljon a kocsiban, felálljon, feltérdeljen az ülésre. Lehetséges, hogy így nyugodtabban viseli az utazást, de baleset esetén kieshet a járműből, nekiütközhet a műszerfalnak, az ülések támlájának, ablaknak, a mellette utazónak.

Azok a szülők, akik a „csak ide megyünk a szomszédba” elvet követve nem kapcsolják be a biztonsági övüket, jellemzően a gyermeküket sem ültetik biztonsági gyermekülésbe „arra a kis időre”. Csakhogy a rendőrségi statisztikák szerint a legtöbb balesetet a lakóhely 12 km sugarú környezetében történik. A halálos balesetek harmada úgyszintén lakott területen belül. Pont azokban a zónákban, ahol „arra a kis időre” a legtöbben hajlandók eltekinteni a kötelező biztonsági intézkedésektől.

Egyre gyakrabban indít eljárást a rendőrség kiskorú veszélyeztetésért azokkal szemben is, akik nem az előírt biztonsági követelményeknek megfelelően utaztatták gyermeküket. Az „erre a pár méterre nem vesszük elő a gyerekülést” szemléletnek baj (baleset) esetén akár években mérhető következményei is lehetnek.

Lapunk is beszámolt annak a hároméves gyermeknek a tragédiájáról, aki kirepült az autóból, amikor az ittasan vezető apja egy kanyarban lesodródott az útról és az árok falának rohant. Bár a szülők sem voltak bekötve, ők karcolásokkal megúszták a balesetet.

[Az esetről szóló tudósításunk itt olvasható-]

Hátul utaztak a gyermekeik, az egyik azonban kizuhant az autóból és szörnyethalt. A balesetet a szakértői vizsgálat megállapítása szerint túlélhette volna, ha gyermekülésben utazik. És lett is volna miben utaznia. Kettőt is találtak a rendőrök az autó csomagtartójában. Mindkét gyermek biztonsági gyermekülése ott volt a kocsiban. Csak „arra a pár méterre” a szülők nem tartották indokoltnak elővenni azokat.

A rendőrség egyre szigorúbban bünteti a biztonsági gyermekülések használatának elmulasztását. Nem tekintik értékelési szempontnak, hogy a biztonsági gyermekülés-használat terén jobban állunk az európai átlagnál, amikor 10-ből 4 gyermek még mindig védtelenül utazik a személygépkocsikban.

F.Gy.A.