Hogyan válasszunk autóbuszt iskolai kirándulásra? – 1. rész

  • Nem mindegy ki szerződik, a biztonságon azonban nem szabad spórolni!
  • Milyen a jó kiránduló busz? Mik az autóbuszbérlés legfőbb szempontjai?
  • Hol lehet ellenőrizni, hogy a „kiváló” cég, „kiváló” buszai valóban kiválóak?

Főleg tavaszi, őszi iskolai szünetekben, de nyáron és télen is nagy a kereslet az olyan autóbuszokra, amelyekkel több tucat gyerek és kísérői kényelmesen elutazhatnak akár a többszáz kilométerre lévő úticéljukig, vagy akár még nagyobb távolságra is. Ok mindig van az utazásra, a kirándulásra:

  • az év eleje a sítúrák időszaka,
  • a február a karneváli kirándulások ideje,
  • június első két hete az iskolai tanulmányi programok időszaka,
  • a szeptember az osztálykirándulások ideje,
  • a karácsonyi az Advent időszaka.

Az iskolai kirándulásokkal kapcsolatban azonban felvetődik számos anomália:

  • Kellően biztonságos buszokat állítanak-e ki a szolgáltatók az iskolai kirándulásokra?
  • Kellő számú és megfelelően képzett sofőrökkel indulnak-e útnak a gyerekekkel az olykor több napos és többszáz kilométeres utakra?
  • Tisztában vannak a szülők, a nevelők, hogy mire kell figyelniük, amikor a tervezett kiránduláshoz szolgáltatót és buszt választanak?
  • Milyen szempontok szerint válasszanak autóbuszt, vagy személyszállítási szolgáltatót az iskolák, ha biztonságban akarják tudni a gyerekeket?
  • És vajon hajlandók-e megfizetni, meg tudják-e fizetni a szülők a valóban biztonságos buszos kirándulások árát?

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma rendeletben szigorította az oktatási-nevelési intézmények által szervezett, országhatárt átlépő buszos kirándulásokkal kapcsolatos előírásokat. A rendelet a gyermekek és kísérőik biztonságát hivatott növelni, emellett némiképp megkönnyítette a buszos kirándulások szervezőinek a dolgát azzal, hogy szigorúbb elvárásokat támasztott az iskolai kirándulásokra kiállítható autóbuszokkal és sofőrökkel szemben.

[Az EMMI 27/2017. (X. 29.) számú rendelete itt érhető el.]

A jogszabály egyebek között előírja, hogy

  • a  tanulókat, gyermekeket szállító autóbusz nemzetközi forgalomban 23:00 és 04:00 óra között nem közlekedhet, kivéve, ha elháríthatatlan külső ok – így különösen közlekedési torlódás, közlekedésrendészeti hatósági intézkedés – miatt e tilalom nem tartható be;
  • a tanulókat, gyermekeket szállító autóbusznak meg kell felelnie a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 112/A. §-ban foglalt műszaki feltételeknek;
  • rendelkeznie kell digitális menetíró készülékkel és az autóbusz első forgalomba helyezésének évétől számított életkora nem haladhatja meg a 13 naptári évet;
  • Magyarország területén kívülre szervezett iskolai kirándulásra olyan szolgáltatóval köthető szerződés, amely vállalja és szakorvos által kiállított dokumentummal igazolja, hogy a  kirándulás lebonyolításához a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló 13/1992. (VI. 26.) NM rendelet 1. melléklet 6. pont 6.2.1.1. alpontjában meghatározott betegséggel (obstruktív alvási apnoe, azaz elalvási szindróma) nem küzdő gépjárművezetőt biztosít.

Dittel Gábor, a mintegy másfélezer hazai Közúti Személyszállítási Engedéllyel  rendelkező buszos vállalkozásból 850-et tömörítő Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint azonban az anyagiak, a pénztelenség olykor felülírja a mégoly szigorú biztonsági előírásokat is. Elmondása szerint épp ezért sok esetben nem is az iskola szervezi a kirándulást.

Ha egy szülő rendeli meg a szolgáltatást, akkor a határt átlépő utaknál a szigorú feltételek is „átléphetők”. Olyan előírások, mint például, hogy az autóbusz nem lehet 13 évesnél öregebb, a sofőrnek alvási apnoe-mentesnek kell lennie, nem beszélve az éjszakai tilalomról, mivel ez esetben az EMMI rendeletben az oktatási-nevelési intézményekre vonatkozó kötelezettségek nem értelmezendők.

S mivel nem intézményi megrendelésről van szó, utólag kevésbé ellenőrizhető a szolgáltatás. Így amennyiben a megrendelő szülő talál olyan szolgáltatót, akivel „összekacsintva” megegyeznek a számla nélküli szolgáltatásban, értelemszerűen nincs áfa. Ez természetesen jogellenes, de sajnos sok hátrányos régióban, ahol alacsony a fizetőképesség – ha nem is általános gyakorlatként, de ez bizony előfordul.

„A hop on-hop off szolgáltatással ellentétben, az iskolai kirándulásokhoz kiállított buszok költségeit 27 százalékos forgalmi adó terheli. Emiatt sok szülő nem tudná elengedni kirándulni a gyermekét, ezért sokszor már a kirándulás előkészítésekor elkezdenek trükközni a szervezők. Például azzal, hogy nem az iskola vagy az iskola megbízásából egy hivatásos utazásszervező, profi utazási iroda, hanem egy magánszemély rendeli meg a szolgáltatást.

Ez önmagában nem lenne baj, ha mindig mindennel kapcsolatban szabályosan és kellő körültekintéssel, gondosan járna el ilyenkor a szervező. Ám túl sok benne a kockázat.

„Sajnos azonban a nagy sajtóvisszhangot kiváltó tragédiák ellenére is még mindig előfordul, hogy arra nem alkalmas járművekkel visznek gyermekeket osztálykirándulásra, sítáborba, ami a buszt megrendelő „civilnek” ez többnyire fel sem tűnik”, állítja Dittel.

A rosszul értelmezett spórolás mellett sokszor a kellő ismeretek hiánya is közrejátszik abban, hogy a kirándulás egy ponton rémálommá válik a résztvevők számára. Lerobban a busz és nincs, nem is várható mentesítő járat. Ha menet közben derül ki, hogy a légkondicionáló (vagy télen a fűtés) csak addig bírta, amíg a járat útnak nem indult…

A NiT Hungary ügyvezető főtitkára azonban tud olyan esetekről is, amikor a gyermeküket a buszig kísérő szülők alaposan körbejárták a kiállított járművet, és mivel már ránézésre sem tűnt túl biztonságosnak, nem engedték elutazni vele a gyermeküket. Kijelentették, hogy vagy a pénzüket kérik vissza, vagy egy másik, megfelelő műszaki állapotban lévő buszt.

Dittel Gábor elmondta, a NiT Hungary már évekkel ez előtt közzétette szakmai ajánlásait, amelyből a szervezők – iskolák, utazásszervezők, de akár magánszemélyek is – megismerhetik a buszbérlés szabályait, szempontjait, buktatóit, segítséget kaphatnak a számukra legmegfelelőbb társaság és autóbusz kiválasztáshoz, megrendeléséhez.

Mi mindenre kell figyelni egy buszos kirándulás szervezésekor?

  • Milyen szempontoknak kell megfelelnie egy társaságnak és az ő sofőrjeinek?
  • Milyen lehetőségei, jogai és felelősségei vannak a megrendelőnek?
  • Mit kell(ene) tenniük az utaztatás során a felnőtteknek, amiket nem mindig tesznek meg?
  • Miben lenne azonos a buszos és a repülőgépes utazás, ha mindenki betartaná az előírásokat?

Nézzük a legfontosabbakat!

Fontos, hogy ki a megrendelő!

Érdemes már a kezdet kezdetén tisztázni, hogy kire bízzák a szülők a kirándulás megszervezését, azon belül is a buszbérlést. Ugyanis később a közösség felé a megrendelő lesz a felelős azért, ha nem megfelelő méretű, komfortfokozatú, felszereltségű buszt állított ki a szolgáltató.

Később még visszatérünk rá, hogy az ilyen malőrök miképpen előzhetők meg.

Ezt a feladatot – mármint a buszbérlést – bárki elvégezheti. Egy szülő, maga az iskola, de kiszervezhető utazási irodának, utazásszervezőnek is. Bármelyik megoldás mellett teszik is le a voksot, a szerződést – akár a busztársasággal, akár az utazásszervezővel, utazási irodával – írásba kell foglalni. A szó elszáll, az írás megmarad. Nem mellesleg az írott szöveg kevésbé félreérthető, vagy legalábbis hamarabb kiderül, ha egy szón, fogalmon nem ugyanazt értik a felek.

Hogyan találják meg a legjobb buszos szolgáltatót a kiránduláshoz?

Ma már számtalan lehetőség van a keresésre. Felkérhető a korábbi években megbízott cég, ha szép emlékeket ápolnak velük kapcsolatban, de kereshetnek új céget is, például azt, amelyikkel a másik osztály, iskola korábban elégedett volt. De új társaságtól is kérhetnek ajánlatot.

Nem érdemes abból kiindulni, hogy az a cég, amely „drága” az biztosan jó, színvonalas szolgáltatást nyújt, ahogy az ellenkezőjéből sem. Azon viszont nagyon is érdemes elgondolkodni, ha egy társaságnak nincs honlapja, vagy ha van, a legelemibb információk sem derülnek ki róla. Például, hogy mire van engedélye, hány járművet tud kiállítani, és hány sofőrrel tud dolgozni egyszerre.

Tájékozódhat a leendő megrendelő az interneten úgy is, hogy azt keresi, az egyes társaságokról milyen véleményeket fogalmaztak meg a megbízóik a korábbi munkáik alapján. Itt azonban érdemes körültekintőnek lenni! Az interneten sok az anonim véleményvezér és azok sincsenek kevesen, akik cégek megbízásából népszerűsítik őket. Gyakran maguk a szolgáltatók is írnak, íratnak magukról olyan posztokat, tartalmakat, amelyeknek olykor nem sok közük van a valósághoz.

Csak olyan véleményeket szabad elfogadni, amelyeknél biztosak lehetünk arról, hogy érdekmentesek, őszinték, valódi tapasztalatok alapulnak. Azaz azokét, akiket fel lehet hívni telefonon, és el tudják mondani, mi, hogy történt, mivel voltak elégedettek és mit kifogásoltak. (A magukra adó társaságok a honlapjukon „Rólunk mondják!” rovatot is futtatnak és büszkén közzéteszik referenciáikat, ahol érdeklődni lehet a tapasztalataikról.)

Mindezek mellett kérhetnek referenciát a NiT Hungarytól is. Referencia kell? A turizmus évtizedes hagyománya, hogy díjazza a legjobbakat! Az Év Autóbuszos Személyszállítója Díj – valódi értékmérő. (www.nit.hu) Már csak azért is, mert ezt a díjat nem a megrendelés előtt tett ígéretek, hanem a valós teljesítmény és megrendelői elégedettség alapján ítélik oda.

Érdemes legalább három ajánlatot kérni. Többet nem, mert a túl sok ajánlatból nehéz lesz választani, mivel minél nagyobb a kínálat annál nagyobb a hasonlóság is az egyes ajánlatok között. Nem kőbe vésett igazság ugyan, de a tapasztalatok azt mutatják, azok a cégek, amelyek jó állapotban lévő, tiszta buszokat állítanak ki partnereiknek, általában igényes, könnyen áttekinthető és világos ajánlatot tesznek az érdeklődőknek.

Persze csak akkor, ha pontosan ismerik a leendő megrendelő igényeit, elvárásait!

(Folytatjuk)

F.Gy.A.