Így jár, aki képtelen uralkodni magán!
- Állítása szerint majdnem elsodorta a busz, ezért autóba ült és megleckéztette a sofőrjét.
- Nem érdekelték a büntetőfékezés következményei, segítségnyújtás nélkül továbbhajtott.
- A kerékpáros állítólag ráütött az autó tetejére, az autós ezért fellökte a kerékpárost.
- Felvétel csak az autós garázdálkodásáról készült, az ítélethez azonban ennyi is elég volt.
Messze nem mondható klasszikus büntetőfékezésnek az az eset, melynek elkövetője ellen a napokban emelt vádat a Kaposvári Járási Ügyészség. Nemcsak azért, mert a kaposvári illetőségű vádlott egy buszt, pontosabban egy helyi járatú busz vezetőjét kényszerítette hirtelen megállásra a korábbi közlekedési afférjuk során elszenvedett sérelméért. Ez önmagában nem lenne újdonság.
A közelmúltban elhunyt Berki Krisztián is egy buszvezetővel szemben büntetőfékezett, amiért nem tudta ott és akkor megelőzni a budapesti helyi járatot, ahol és amikor szerette volna. Ám ott és akkor talán a szerencsének is köszönhetően senki sem sérült meg, pedig a buszvezető hirtelen és intenzív fékezésre kényszerült, s ennek ellenére sem tudta elkerülni, hogy belerohanjon Berki több tízmilliós Bentley típusú luxusautójába.
A most megvádolt kaposvári férfi esete azonban több szempontból is más, mint Berkié volt.
Az eset még 2021 júniusában történt. Az azóta vád alá helyezett férfi az út szélén gyalogolt, amikor elment mellette egy helyi járatú busz. Szerinte túlságosan is közel, majdhogynem elsodorta. Emiatt aztán úgy felháborodott, hogy a közelben parkoló autójához rohant, majd a busz után hajtott.
Egy buszmegállóban utol is érte. Szabálytalanul megállt az út közepén, kiszállt és meglehetősen trágár szavakkal szidni kezdte a sofőrt, aki úgymond majdnem elgázolta őt.
Többen is utaztak a buszon, többségük szem- és fültanúja volt az szópárbajnak, ám akkor még minden bizonnyal valamennyien úgy gondolták, hogy ezzel vége. Az autós, akit még gyalogosként ért sérelem, jól kidühöngi magát, és megy mindenki a dolgára.
Nem így történt. A még mindig dühös sofőr ugyanis alig 200 métert tett meg az út jobb oldalán, majd, amikor a busz már egészen közel volt mögötte, hirtelen keresztbe fordult előtte. Aztán megállt. A buszsofőr csak vészfékezéssel tudta elkerülni a karambolt.
Végül a két jármű nem ütközött össze, azonban a busz utasai közül a hirtelen fékezés hatására többen kirepültek az ülésükből, a szemközti ülésnek vagy egy közeli korlátnak csapódtak. Egy idős utas elesett, beverte a fejét és eszméletlenül zuhant a busz padlózatára. Róla később azt állapították meg az orvosok, hogy szerencsére csak nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett.
Ezt azonban az állítása szerint őt majdnem elgázoló buszsofőrt egzecíroztató sofőr csak jóval később, a rendőröktől tudta meg. Azonnal elhajtott ugyanis, amint a busz vészfékezéssel megállt.
Minden jel szerint bele sem gondolt (vagy ha belegondolt, nem érdekelte), hogy az akciójának következtében a busz utasai esetleg meg is sérülhettek. Bár a KRESZ előírja, hogy az ilyen esetekben meg kell állni és meg kell győződni arról, hogy nem szorul-e valaki segítségre (és ez nyomatékosan érvényes a balesetet okozó jármű vezetőjére, de minden más arra járóra, még a gyalogosokra is!) a busz elé kanyarodó büntetőfékező autós megállás nélkül elhajtott.
A történtek miatt a Kaposvári Járási Ügyészség közúti veszélyeztetésért és segítségnyújtás elmulasztásával vádolta meg a bosszúálló autóst. Vádiratában felfüggesztett börtönbüntetés kiszabását kérte az ügyben majdan eljáró Kaposvári Járásbíróságtól, valamint pénzbüntetés kiszabását és azt, hogy határozott időre tiltsa el a vádlottat a gépjárművezetéstől.
Rossz tanácsadónak bizonyult a harag abban az ügyben is, melyben szintén a napokban emelt vádat a Fővárosi Főügyészség egy 38 éves sofőr ellen, aki március 22-én egy biciklis futárral került konfliktusba. A Fővárosi Főügyészség tájékoztatása szerint a férfi a Margit híd irányából a Nyugati tér felé autózott, amikor állítása szerint egy kerékpáros futár a Jászai Mari téren az autója tetejére ütött, amikor elhaladt mellette.
Nem derül ki az ügyészség közleményéből, hogy a futárt miért tette, amit tett. Még az sem biztos, hogy az és úgy történt, ahogy az autós elmondta. Bár a Nagykörúton igencsak sűrűn telepítettek térfigyelő kamerákat, elvileg akár értékelhető felvétele is készülhetett, arról azonban nem hoztak nyilvánosságra részleteket, hogy léteznek-e olyan felvételek, amelyeken látszanak az előzmények és ha léteznek, egészen pontosan mi látszik rajtuk.
A Fővárosi Főügyészség tájékoztatása szerint a kerékpáros futárt a rendőrség nem találta meg. Annak ellenére sem, hogy – közleményük szerint – az V. Kerületi Rendőrkapitányság az ügyben minden bizonyítékot összegyűjtött és a 38 éves autóst gyorsított eljárásban már bíróság elé állították, sőt, el is ítélték.
Ez úgy történhetett meg, hogy egy arra járó autós fedélzeti kamerája rögzítette azt a jelenetet, amikor az autós – aki elismerte, feldühítette, hogy a futár az autójára ütött és számon akarta rajta kérni a történteket – megáll és lökdösni kezdi a kerékpárost, végül egy utolsó, jókora lökéssel földre küldte.
A Fővárosi Főügyészség garázdaságért emelt vádat a verekedő autós ellen, akinek a bűnösségét a Pesti Központi Kerületi Bíróság a vádirattal egyezően meg is állapította és ezért őt 150 ezer forint pénzbüntetésre ítélte. Az ítélet jogerős.
F.Gy.A.