In memoriam Inez Flóra

  • Egy felnőtt sem élhette volna túl, amit a négyéves kislánynak kellett átélnie, amikor a lezárt buszban felejtették közel nyolc órára.
  • Két nyolcadikos állítólag szólt a sofőrnek, hogy egy kicsi még a buszban van, ő ennek ellenére leparkolta és lezárta a busz – a gyermekkel együtt.
  • Ha a levegő 20 ℃, egy óra múlva a zárt kocsiban már akár 40 fok is lehet, kánikulában pedig akár 60 ℃-ra is felmelegedhet az utastér.

Forrás:Művelődési Ház és Könyvtár, Tomajmonostora Facebook-oldala

Minden évben figyelmeztetnek a szakemberek és a sajtó: Időseket, gyerekeket, állatokat, gyúlékony anyagokat ne hagyjanak parkoló autóban – úgy tűnik hiába!

Bár a tomajmonostoriak és a tiszaderzsiek mellett számos ügyvéd szerint is vizsgálnia kellene a rendőrségnek az óvoda felelősségét is az ügyben, egyelőre csak T. István 56 éves buszsofőr felelősségét vizsgálja a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság a múlt héten egy iskolabuszban felejtett kislány halála ügyében.

A négyéves kislány a múlt szerdán reggel fél nyolctól délután háromig volt bezárva a kisbuszban, amivel nap mint nap a környék kistelepüléseiről szállították a gyermekeket a tomajmonostori óvodába, iskolába. Már eszméletlen volt, amikor a sofőr rátalált. Később a mentők még közel egy órán át küzdöttek a helyszínen azért, hogy egyáltalán betehessék a mentőhelikopterbe.

A kiszáradt csöppséget a Debreceni Kórház Gyermek-intenzív Osztályára szállították, ahol a kórház közleménye szerint két nappal később a lehető legmagasabb szintű orvosi ellátás ellenére a szervezete feladta a küzdelmet.

Ekkor minősítette át és vonta magához a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetéssé a sofőr ellen az addig foglalkozás körében okozott gondatlan veszélyeztetés miatt elrendelt nyomozást. Az eljárás szakértők bevonásával zajlik.

Egyelőre azonban még több a kérdőjel az ügyben, mint az egyértelmű válasz. Könnyű ugyan a sofőrre hárítani a felelősséget, mondván, az ő dolga lett volna ellenőrizni, hogy nem maradt-e valaki vagy valami a buszon. De kérdés az is, hogy az óvodában miért nem tűnt fel senkinek, hogy Inez Flóra nem ment aznap?

Amit nem hivatalosan tudhatunk, hogy két nyolcadikos gyerek szólt a sofőrnek, hogy egy kislány még a buszon van, de az nem foglalkozott velük. Nem hallotta, hogy mit mondtak, vagy nem vette komolyan őket? Esetleg vetett még egy pillantást a busz belsejébe, de mivel a kislányt nem látta, elkönyvelte, hogy biztos csak ugratni próbálták a kamaszok?

Az 56 éves T. István sajtóhírek szerint beugró sofőr volt, s bár a helyieknek jó véleményük van róla, nem ez volt az első hibája. Korábban épp a kis Inez Flóra volt az, akit egy másik településre fuvarozott Tiszaderzs helyett. A nagymamának kellett utána mennie. Ez a tény már önmagában is indokolta volna, hogy az óvoda – bármennyire leterheltek és elfoglaltak is az ott dolgozók – a szokottnál is jobban figyeljen mindenre.

Mára az is kiderült, hogy az óvodának azért mégiscsak feltűnt Inez Flóra hiánya. Tíz órakor – a kislány akkor már két és fél órája volt a lezárt iskolabuszban – megpróbálták elérni az édesanyját egy mobil alkalmazáson keresztül. Csakhogy az asszonynak nem volt mobil internete, így a kapcsolat nem jöhetett létre. Órákkal később (vajon miért csak órákkal később) telefonon is megpróbálták elérni a szülőket, de nem fogadták a hívást.

Nyolc óra alatt két próbálkozás a jelek szerint elég volt az óvoda részéről arra, hogy megpróbálják tisztázni, miért nem volt oviban Inez Flóra.

A kislány eközben nem messze az óvoda kapujától haláltusáját vívta a lesötétített üvegű bezárt buszban. Ha próbálkozott is, esélye sem volt felhívni magára a figyelmet a parkolóban.

Akkor talált rá a sofőr, amikor három óra tájban a busz elindult volna, hogy hazaszállítsa az óvodából és az iskolából a gyerekeket. Már eszméletlen volt.

„Egy felnőtt sem élhette volna túl”, mondta egy gyermekorvos az eset kapcsán. Sokkal érzékenyebb a gyerekek vízháztartása a felnőttekénél. Nagy melegben a szervezet egyre növekvő intenzitású izzadással próbálja lehűteni magát. Azonban, ha elfogynak a belső folyadéktartalékai,  márpedig nagy melegben még a felnőtteké is gyorsan elfogy, olyan változások indulnak el sejt szinten, amelyek rövid idő alatt a szervezet összeomlásához vezetnek.

A 40 ℃-nál nagyobb túlhevülés számos szerv, köztük az izom, a szív, az érrendszer, a vesék, a tüdő és az idegrendszer – rohamosan gyorsuló ütemű károsodását okozhatja. 42 ℃ feletti hőmérséklet már végzetes sejtpusztulás vált ki, ami a gyermek esetében igen rövid időn belül halához vezethet.

Szinte minden nyáron cikkek sokaságát közli a média arról, hogy mi mindent ne hagyjuk nyáron a lezárt autóban. Bár a legtöbb cikk az állatokra és a gyúlékony anyagokra koncentrál, a szakemberek rendre felhívják a figyelmet arra is, hogy az idősek és a gyermekek fokozott veszélynek vannak kitéve a nagy melegben.

Úgy tűnik, mindez kevés. Már az idén is több autóban felejtett kutyát szabadítottak ki járókelők és a rendőrök.

20 ℃ kifejezetten kellemes hőmérséklet. Ám, ha a szabad levegőn 20 ℃-t mutat a hőmérő, egy lezárt autóban 5 perc elteltével már 26 fok is lehet, egy óra múlva pedig akár 46 is. És, ha a külső hőmérséklet mondjuk 34 ℃, egy óra múlva már akár 62 fokra is felkúszhat a hőmérő higanyszála. (A helyiek szerint a múlt szerdán igen meleg volt Tomajmonostroron.)

A Közlekedésbiztonság korábban részletes szakmai cikket közölt arról, Mennyire melegszik fel egy autó utastere a hőségben? címmel. Írásunk innen is elérhető.

Lapunkban is minden évben visszatérő téma, hogy mi mindent ne hagyjuk az autóban nyáron a napsütésnek kitéve. Ilyenek a dezodorok, mert a felmelegedhetnek és felrobbanhatnak. Ugyanilyen megfontolásból nem ajánlott az ülésen vagy a napsütésnek közvetlenül kitett helyen hagyni öngyújtót, mobiltelefont, de bort sem, mert fennáll a veszélye, hogy a hő tágulás miatt a dugó kirepül és a kárpitban landol a nedű a poharunk helyett.

Célszerű naptól védett helyen tartani a mobiltelefont és az elemeket, akkumulátorokat, a napszemüveget, és minden más szemüveget is, nehogy a lencse összegyűjtse a napsugarakat és felgyújtsa a kocsit. Általában gyúlékony és könnyen párolgó anyagokat nem tanácsos a napon tartani az autóban.

És persze időseket, gyermekeket, állatokat sem!

Akár munkába, akár strandolni indul a család, miután leparkoltak érdemes alaposan körülnézni az autóban. A már felsoroltakon kívül nem célszerű a napsütésnek kitett helyen tárolni rúzst, naptejet és olyan gyógyszereket sem, amiknél maximális tárolási hőmérsékletet írtak elő.

Fontos, ha egy óránál hosszabb ideig parkolunk naptól kevésbé védett helyen, a szélvédő belső oldalára és az ülésekre tegyünk fényvisszaverő anyagot, napellenzőt. A gyermekülést borítsuk le, hogy ne tudjon átforrósodni.

Indulás előtt – bármennyire is csábító azonnal elindulni és beindítani a légkondicionálást – szellőztessék ki az autót, majd fokozatosan kezdjék el a klímával lehűteni a belsejét. Addig ne induljanak el, amíg az autó belsejét elviselhető hőmérsékletre vissza nem hűtötték. És addig a gyereket se ültessék be.

F.Gy.A.