Ingyenes (nemcsak) gyalogos KRESZ-tanfolyam

  • Ön biztosan ismeri a KRESZ valamennyi hatályos előírását? Valamennyi táblát?
  • Biztos Ön abban, hogy egyetlen szabály sem változott, amióta jogosítványt szerzett?
  • Hol kell a gyalogosoknak is megállni és körülnézni a Stop táblánál a kereszteződésben?

Nem tudom, előfordult-e már mással is, hogy vezetés közben rácsodálkozott egy táblára? „Hát, ez meg mit akar jelenteni?”, tűnődtem el jómagam már többször is, aztán, ha időm engedte fellapoztam a KRESZ-könyvet és láss csodát: „Jé, tényleg benne van az a tábla is, amit láttam”.

Nem mindig értettem miért volt szükség egy új a táblára, menyivel szabályozza pontosabban, egyértelműbben a közlekedés rendjét a régieknél, de ez nem is számít. Ha „benne van a KRESZ-ben”, célszerű ismerni és tudni, hogy mit jelent. Már csak azért is, mert lehetséges, hogy a figyelmen kívül hagyása súlyos bírsággal jár.

Be kell vallanunk, nem minden szabályt és táblát ismerünk, és sokan vannak, vagyunk, akik még ha emlékeznek is a táblák nevére, abban már nem minden esetben biztosak, hogy pontosan mire is kötelezik a közlekedőket, mit kell tenni, ha az úton találkoznak, találkozunk az adott táblával.

Ezért is lenne hasznos időnként elővenni és átlapozni a KRESZ-könyvet mindenkinek, akinek jogosítványa van. Mindegy, hogy nyomtatott vagy digitális változatban.

Más okból is hasznos lenne azonban az élethosszig tartó tanulás szellemében időnként átismételni, újratanulni a közlekedési szabályokat. Azok ugyanis olykor szinte észrevétlenül változnak. Kiegészítik, pontosítják a KRESZ passzusait. Azonban nem minden változásról számol be a tömegmédia, s ez a téma csak ritkán kelt feltűnést a közösségi médiában, ahol amúgy is esetleges, hogy kihez jutnak el a valóban fontos információk és mennyire pontosan.

Csakhogy egy megváltozott KRESZ-szabály vagy egy új tábla nem ismerése alkalmasint sokba is kerülhet, ha például valaki pont annak a szabálynak a be nem tartása miatt okoz balesetet. Akkor is, ha csak rajtakapja a szabályszegésen egy szőrös szívű rendőr vagy önkormányzati rendész.

A világháló számos lehetőséget kínál azok számára, akik nem szívesen lapozgatnának KRESZ-könyveket, de azért szeretnék karbantartani a KRESZ-tudásukat, hiszen az életük múlhat azon, hogy ismerik, jól ismerik-e azokat. Ők felkereshetik például a KRESZ-felfrissítő! oldalt, ahol e-learning formában nemcsak újratanulhatja a különböző szabályokat, de a jogosítványa elvesztésének kockáztatása nélkül vizsgázhat is. Bármelyik járműkategóriában elvégezhetnek egy mini-tanfolyamot, és tanulás közben, és/vagy a kurzus végén le is vizsgázhatnak. (A program nagyban hasonlít ahhoz, amivel a valódi KRESZ-vizsgákat is lebonyolítják.)

Aki elbukik, legalább tisztában lesz azzal, mit nem tud, vagy mit tudott eddig rosszul, és örülhet, hogy nem éles helyzetben, egy súlyos baleset okozójaként kellett felismernie, hogy valamit nem vagy rosszul tud, s hogy a szabályok itt-ott bizony módosultak amióta sikeres KRESZ-vizsgát tett.

A bárki számára ingyenesen hozzáférhető tananyagok között nemcsak a segéd- és a nagymotorosok, az autóvezetők is találnak tanulni és vizsgázni valót (autóvezetők alatt értve ez esetben a C és D kategóriásokat is). Gyalogosoknak és kerékpárosoknak készült mini KRESZ-tanfolyam is található a tanfolyamkínálatban, amiből a gyalogosok sok más fontos ismeret mellett megtanulhatják például, hogy vannak helyek és helyzetek, amikor nekik is meg kell állni és körül kell nézni az Állj! Elsőbbségadás kötelező!, azaz a Stop táblánál, nem gyalogolhatnak át kereszteződésen, mondván, mert az a tábla ott, nemcsak az autósoknak szó!

(Hogy hol? Aki nem tudja, keresse fel az oldalon a gyalogosoknak írt részt és végezze el a tanfolyamot, mert ezek szerint vagy soha nem mondta el neki senki, vagy már elfelejtette!)

Fél-egy óra alatt tokkal vonóval elvégezhető bármelyik tanfolyam. Talán mert tényleg a legfontosabbakra fókuszálnak a KTI Közlekedéstudományi Intézet által elindított programba készített tananyagok.

A jogosítvány megszerzéséhez szükséges alapvető ismeretek mellett az e-learning tananyagcsomagban külön kurzus található a gyalogosok és a kerékpárosok mellett a kerekesszékeseknek (Biztonságos közlekedés kerekesszékkel cím alatt). Megtanulható hogyan kell forgalomba helyezni egy gépjárművet vagy pótkocsit vontatni. Emellett az elektromos és a hibrid autók vezetésére is van felkészítő kurzus.

Elég egy számítógép és egy böngésző, a többi már magától értetődő. Semmiféle számítógépes előképzettség nem szükséges a regisztrációhoz, a tanfolyamok elvégzéséhez pedig maga a program ad folyamatos segítséget.

Gondot csupán az jelenthet, ha nem ismerjük a szabályokat. Lehet kételkedni abban, hogy a tananyag pontosan ismerteti-e a szabályokat… Akinek kétségei támadnak, ellenőrizze a KRESZ-ben, hogy tényleg úgy van-e, ahogy az e-learning tananyagban írták.

Amikor ezen a cikken dolgoztam, a kiadó egyik munkatársa kerek-perec közölte, nincs olyan, hogy a gyalogosnak meg kelljen állni a Stop táblánál. De van, kezdtem vitatkozni, mire ő: jó, akkor fotózd le, hogy hol van ilyen. Azt nem tudtam megmondani, hogy hol van olyan kereszteződés, ahol igenis, a Stop tábla a gyalogosok számára is kötelező megállást ír elő!

Lelövöm a poént! Ha egy útátjáróban nincs sorompó, se fénysorompó, hanem csak egy Állj! Elsőbbségadás kötelező! táblával biztosították a vasúti átjárót, ott a gyalogosnak is meg kell állnia a Stop tábla előtt és körül kell néznie. Csak akkor mehet tovább, ha meggyőződött arról, hogy nem jön a vonat, biztonságosan áthaladhat.

Bevallom, magam is kételkedtem a szabály létezésében, de fellapoztam a KRESZ-t, mielőtt a kiadós kolléga tudását tesztelni mertem volna. Tényleg benne van. Ha nem is betűre úgy, ahogy a tananyagban, de tartalmileg és szöveg szerint egyértelműen ez a szabály.

Vajon, hány olyan közlekedési szabály van még a minden egyszerűsítése alkalmával csak terebélyesedő KRESZ-ünkben, amiket nem ismerünk, rosszul tudunk, nem tartunk életszerűnek, vagy úgy gondoljuk azok nem vonatkoznak ránk?

Családi programnak sem rossz mindezeken túl a Kreszfelfrissítő program. Például azoknak a kisgyerekes szülőknek is a segítségére lehet, akik eddig nem tudták, hol kaphatnak támogatást gyermekük közlekedésre neveléséhez, ha az iskolai közlekedési ismeretek oktatással nem elégedettek.

Egy próbát megér! Jobb a számítógép előtt elbukni egy tét nélküli vizsgán, mint a való világban, egy valódi baleset következményeit elszenvedni!

Mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.