Ismeretlen okból…?
- … áttért a szembejövők sávjába, ahol frontálisan összeütközött egy szabályosan közlekedő személygépkocsival.
- Az „ismeretlen ok” nagyon is ismerős a hatóságok előtt a szakértők szerint, bár sokszor a vétkes autóvezető halála miatt ennek ellenére tisztázatlan marad.
- Merre meneküljön az, aki látja, hogy a sávjában egy másik autó közeledik felé, aminek láthatóan nem akaródzik visszatérni a saját oldalára?
Két személygépkocsi frontálisan összeütközött vasárnap (január 24-én) délután kevéssel hat óra előtt a 8-as főúton, Szentgál közelében. Egyelőre csak annyit lehet tudni biztosan, hogy az egyik autó, egy 46 éves férfi által vezetett Ford eddig ismeretlen okból áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol frontálisan ütközött egy Skodával.
A két autó a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. Nem túloztak az internetes hírportálok, amikor azt írták: „Alig maradt belőlük valami”. A ripityára tört Skoda 40 éves vezetője – az ügy jelen állása szerint ő volt a vétlen sofőr – a helyszínen életét vesztette, a Ford pilótáját pedig súlyos sérülésekkel szállították kórházba a mentők.
A január 22-24-ei hétvégén összesen heten haltak meg az utakon, 26-en szenvedtek súlyos 80-an könnyű sérüléseket közlekedési balesetekben. A police.hu közlése szerint 15 ittas vezetővel szemben intézkedett a rendőrség a hétvégén.
Az utóbbi időben mind gyakrabban olvasni a rendőrségi közleményekben a fentihez hasonló közleményeket, hogy tudniillik: „Ismeretlen okból (vagy tisztázatlan körülmények között) áttért a menetirány szerinti bal oldalra és frontálisan összeütközött…”
Ha a vétkes fél a helyszínen életét veszti, vagy később a kórházban hal bele a sérüléseibe, még mielőtt a rendőrök kikérdezhették volna, jó eséllyel soha nem derül ki, mi is volt az az „ismeretlen ok”, ami miatt a baleset bekövetkezett és egy vagy több ember meghalt.
– Amennyiben túléli a baleset az a sofőr, aki áttért a szembe jövők sávjába, a rendőrségi vizsgálat többnyire kideríti, hogy pontosan mi történt, bár olykor még akkor is maradnak kérdőjelek. – mondta Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának korábbi vezetője. – Százból egy eset, ha megoldatlan marad az ilyen ügyekben – tette hozzá.
Sokan hivatkoznak műszaki hibára, olykor még akkor is, ha pontosan tudják, hogy minden rendben volt az autójukkal.
– Attól még állíthatják, hogy a baleset előtti pillanatban éreztek, hallottak, látni véltek az út szélén valami furcsát, szokatlant – jegyezte meg Pausz Ferenc, aki szerint az esetek többségében a végén mindig kiderül, hogy nem műszaki hiba okozta a tragédiát, hanem a sofőr figyelmetlensége.
– Nincs itt semmiféle „tisztázatlan körülmény”, sem „ismeretlen ok” – állítja Rusznák András igazságügyi szakértő, aki szerint az ilyen balesetek többnyire két okra vezethetők vissza: az elalvásra és a figyelmetlenségre. – A sofőr elalszik, ami nemcsak a több száz kilométert magányosan vezető kamionvezetőkkel fordul elő; de ami még ennél is gyakoribb, hogy a sávját elhagyó sofőr pár másodpercre leveszi a szemét az útról és eközben történik meg a baleset. Lehetséges, hogy sms-t írt, a Facebookot nézte, pakolászott az autójában vagy egyszerűen elbambult, csak nézett maga elé, de fogalma sem volt arról, hogy hol van és mire kellene összpontosítania.
Az emberek olykor annyira belefeledkeznek abba, ami szórakoztatja őket, hogy közben teljesen megfeledkeznek arról, ami a dolguk lenne. Rusznák András a Ceglédberceli közelében 2018 májusában történt kilenc halálos áldozatot követelő balesetet hozta fel példaként.
– A sofőrt annyira elfoglalta, hogy élőben közvetítse, amint megelőz két másik járművet, hogy észre sem vette a szemből közeledő teherautót. Semmit nem tett az ütközés elkerüléséért, csak élőben közvetítette a saját és nyolc utasa halálát – emlékeztetett Rusznák.
A két szakember tapasztalatai szerint az is igen ritka, amikor rosszullét vagy műszaki hiba miatt tér át az egyik jármű a szemközti sávba és ütközik frontálisan vagy fél-frontálisan. A vezetés közbeni elalvás azonban nagyon is gyakori, az úrvezetők körében is. Pausz emlékeztetett rá, a rendőrség évekkel ezelőtt már egy Álljon meg egy kávéra! kampány keretében figyelmeztette az autósokat: ha hosszabb útra indulnak, időnként álljanak meg, mozgassák meg a végtagjaikat, igyanak frissítőt és kávét.
De mit tegyen az, aki látja, hogy egy másik autó „tisztázatlan okból” áttért az ő sávjába és nagyon úgy tűnik, hogy nem is akar visszatérni a sajátjába?
– A KRESZ előírja, hogy a közlekedés valamennyi szereplőjének minden tőle telhetőt meg kell tennie a baleset elkerülése érdekében – szögezte le elöljáróban Pető Attila, aki 1988 óta oktatja a leendő autóvezetőket. – Azaz, senki ne legyen közömbös, tétlen szemlélője az eseményeknek. Senki nem indulhat ki abból, hogy neki semmi dolga, és, hogy majd csak visszamegy a sávjába a másik, mert ő halad rossz sávban.
Pető Attila, vagy ahogy az internet népe ismeri, a Kreszprofesszor azt tanácsolja, hogy a szabályosan, azaz a jó sávban közlekedő autós mindenképpen a lehető leggyorsabban csökkentse a sebességét, a minél kisebb ütközési energia érdekében. Ez a legfontosabb: satufék, és közben nyomni a dudát, hátha észbe kap a szembe jövő.
Az igazi kérdés persze az, hogy merre meneküljön, merre térjen ki a frontális ütközés elől a saját sávjában haladó autós? Erre a kérdésre már nem olyan könnyű válaszolni. Nagyban függ attól, hogy hol jön szembe az a másik autó, és, hogy hányan ülnek az autóban, amivel ki akarunk térni a szembe jövő elől.
– Kézenfekvőnek tűnik – mondja Pető –, hogy térjünk ki balra, azaz menjünk át mi is a szembejövők sávjába, próbáljuk meg így elkerülni a frontális ütközést, de túl nagy benne a kockázat, azért én ezt nem javaslom. Bár, ha nyilvánvalónak tűnik, hogy a másik sofőr nem fog visszatérni a maga oldalára, meg lehet próbálni, de azzal mindenkinek tisztában kell lennie, hogy ez egy igen veszélyes manőver lesz. Szerinte, ha van árok az út jobb oldalán, inkább arra meneküljön a vétlen autós. Még mindig jobban jár, mint egy frontális ütközéssel. Nem valószínű, hogy a szemből érkező autós – ha magához tér, ha észbe kap és képes irányítani az autóját szintén az árok felé fogja kormányozni a kocsiját, amikor észreveszi, hogy rossz oldalon autózik és már-már elkerülhetetlen az ütközés. Valószínűbb, hogy ő reflexszerűen megpróbálja visszakormányozni a kocsiját a „jó oldali” sávba.
A hasonló helyzetekben a filmekben a hős csinál egy rendőrkanyart, hogy a másik autó a csomagtartójába rohanjon, mert így nagyobb lesz a gyűrődési zóna, ami csökkentheti a sérülés esélyét és mértékét. Ezt azonban kiélezett helyzetben Pető még a rutinos sofőröknek sem ajánlja. Még a gyakorlott kaszkadőröknek sem mindig sikerül elsőre az ilyesmi. Sőt, csak ritkán sikerül elsőre. Ráadásul fennáll a veszély, hogy a másik autó az előle kitérni próbáló kocsit a fél fordulat közben oldalba kapja; márpedig az oldalirányú ütközéstől véd a legkevésbé a karosszéria.
F.Gy.A.