Itt a válasz az e heti 100 ezer forintos kérdésre

  • Mennyivel drágíthatja meg a nyaralást, ha pár perc előnyért a leállósávban kezd előzni?
  • Mennyi az autóból kiszálló utasok „túlélési ideje” a leállósávban, a szalagkorláton belül?
  • Az előttünk álló hétvégén hol tartathatnak fokozott ellenőrzéseket a Pofátlan(TAN)ítók?

Július első hétvégéjén az M1-M7-es közös szakaszán és az M7-en pénteken Budapesttől a Balatonig, vasárnap a Balatontól Budapestig célzott ellenőrzést a tartott a rendőrség a közlekedők nagy többsége által a legpofátlanabbnak tartott autósok kiszűrésére. Azokra vadásztak, akik már, ha csak egy kicsit is lelassul a tempó az autópályán, szemrebbenés nélkül előzésbe kezdenek a leállósávban. Nem ok nélkül.

Az elmúlt hónapokban a Budapesti autósok közössége oldalán több olyan felvétel is megjelent, amiket a sztrádákon szabályosan közlekedő autósok fedélzeti kamerái készítettek azokról, akik úgy közlekedtek, mintha rájuk nem vonatkozna a KRESZ, ők akár előzésre is használhatják a leállósávot. Márpedig a leállósávban előzni, ott folyamatosan és nagy sebességgel autózni nemcsak tilos, rendkívül veszélyes is.

A leállósáv: az útnak az úttesttel azonos szintben levő, attól útburkolati jellel elválasztott, útburkolattal ellátott része. Rendeltetése szerint – ez a nevéből is következik – egyebek között arra való, hogy a műszaki okokból megállásra kényszerült, részben vagy teljesen mozgásképtelenné vált gépjárművek kisorolhassanak a haladó sávokból.

A KRESZ 37§ 4. pontja szerint, tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
– műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
– a jármű a forgalmat ellenőrzi;
– a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
– a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
– a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.

Ezen felül a KRESZ tiltja a gyalogosforgalmat is az autópályákon, és a tilalom a leállósávra is érvényes. Ott sem gyalogolni, sem kerékpározni nem szabad. Sajnos az utóbbi időre mindkettőre volt példa, és nem is egyszer tragédiába torkollt a felelőtlenség.

A tiltás nem öncélú. Felmérések bizonyítják a rendőrség szerint, hogy a leállósávban gyalogosok „túlélési ideje” nagyjából húsz perc. Ez nem azt jelenti persze, hogy húsz perc után garantáltan halálra gázolja őket egy autós, csak azt, hogy húsz perc ott tartózkodás után hatványozottan nő a valószínűsége annak, hogy baleset éri őket. Ezért írják elő és ezért mondják a felvilágosító filmekben a szakemberek, hogy amennyiben egy autó műszaki okok miatt a leállósávba kényszerül, a sofőr mindenekelőtt vegye fel a láthatósági mellényét, előtte kapcsolja be a vészvillogót és az autó mögött 150 méterre helyezze ki az elakadásjelző háromszöget. Az utasok is szálljanak ki és azonnal menjenek a szalagkorlát mögé!

Szabályosan csak lassan haladó vagy műszaki okokból mozgásképtelen (esetleg csak gurulni képes) járművek tartózkodhatnak, haladhatnak a leálló sávban. Nem nehéz elképzelni mi történik akkor, ha egy ilyen, lassan haladó járműbe hátulról belerohan egy másik, melynek vezetője előzősávnak használta a leállósávot. Nem beszélve arról, ha akkor történik az ütközés, amikor a leállósávba kihajt az adott jármű, azaz az ütközés eredményeképpen a belerohanó autó irányíthatatlanul visszalöki a forgalmi sávba.

Arra is volt már példa, hogy valaki épp előzésbe kezdett volna a leálló sávban és nem vette észre, hogy egy másik szabálytalankodó autós ugyanott már elkezdte az előtte feltorlódott autósor előzését, mégpedig igen nagy sebességgel.

És persze olykor akadnak önkéntes rendőrök, akik csak azért húzódnak ki legalább két kerékkel a leállósávba, hogy visszatartsák az ott száguldozókat. Ez azonban nem mindig sikerül és arra is volt már példa, hogy az efféle Pofátlan(TAN)ításnak több vétlen autóst is érintő súlyos baleset lett a vége.

A múlt hét végén a rendőrség civilnek látszó, valójában a szabálytalanságok rögzítéséhez is bizonyításához szükséges legkorszerűbb eszközökkel felszerelt nagy teljesítményű Pofátlan(TAN)ító autók, olykor önállóan, olykor a sztráda felett járőröző drón segítségével 17 – a leállósávban előző – sofőrt emelt ki a forgalomból. Rajtuk kívül még 16 esetben egyéb jogsértést elkövető (engedély nélkül vezető, hatósági jelzés nélküli közlekedő, vezetés közbeni mobiltelefont használó és a záróvonalon áthajtó) sofőr ellen intézkedtek.

Amint az a rendőrség Facebook oldalán közzétett felvételen is látszik nem a méregdrága luxuskocsik vezetői fütyülnek csak a KRESZ leállósávokra vonatkozó előírásaira.

Ha valaki a leállósávot folyamatos haladásra vagy előzésre használja a hatályos szabályok értelmében 100 ezer forint összegű közigazgatási bírsággal büntetendő. Néhány perc előnyért igencsak megdrágíthatja a nyaralását a túlságosan türelmetlen autós.

Meg lehet próbálni alkudozni a rendőrökkel, de nem érdemes. Nincs mérlegelési lehetőségük és az autópályák tele vannak kamerákkal, így, ha akarnák se tudnák bírság nélkül elengedni a renitens autósokat.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a leállósávban előzőket gyűlölik a legjobban a többi autósok. Nem egyszer megtapsolták a többiek a dugót vagy akár csak a lassan araszoló kocsisort előző autósokat kiállító és megbírságoló rendőröket.

Az e heti 100 ezer forintos kérdés: Hol lesz a következő nagy hétvégi ellenőrzés?

Kézenfekvő lenne a válasz, hogy „Nem mindegy!” Attól még, hogy az egyik sztrádán vagy az egyik sztráda egy szakaszán akciózik a rendőrség, felbukkanhat egy-két Pofátlan(TAN)ító rendőrautó máshol is. Több mint 40 fut belőlük az ország útjain, jut belőlük máshova is.

Mindenesetre az M1-M7-es közös szakaszán, az M7-es balatoni szakaszán és az M0-on a magam részéről az elkövetkező hétvégéken (is) fokozottan tiszteletben tartanám a leállósávot.

F. Gy. A.