Ittasan autózott két kiskorú gyermekével

  • 111 személyi sérüléses baleset történt a húsvéti hosszú hétvégén – hárman meghaltak az utakon; 87 ittas vezető ellen intézkedtek a rendőrök.
  • „Elfogyott az út” az ittas sofőr alatt, miközben azt magyarázta rutintalan barátjának, hogyan kell autót vezetni, hogy ne fulladjon le; gázcsapnak hajtott.
  • Budapesten az előre bejelentett akció alatt hét és fél percenként találkoztak a rendőrök olyan autósokkal, akik nem használták a biztonsági övet.

Nagyszombaton egy lábatlani illetőségű férfi autózott hét éves kislányával és három éves fiával az 1126-os úton a Komárom-Esztergom megyei Bajót irányába. Túl gyorsan hajtott, minden bizonnyal egy kanyarban emiatt sodródott át a menetirány szerinti bal oldalra, és összeütközött egy ott szabályosan közlekedő autóval. Mindkét autó alaposan összetört, a férfi kocsija az oldalára borulva állt meg az úttesten. A vétlen autót vezető hölgy könnyű sérüléseket szenvedett.

Később kiderült, hogy a gyermekeivel autózó férfi ittas volt. Bár az ittassága mértékéről a rendőrség nem adott tájékoztatást, elég magas lehetett az alkoholkoncentráció a szervezetében, mert a jogosítványát azonnal elvették, s miután mintavételre előállították, büntetőeljárást indítottak ellene.

A rendőrség szakértők bevonásával vizsgálja az eset körülményeit. Ez az előírás. Mert annak a kiskorú gyermekeit is súlyosan veszélyeztető sofőr szempontjából aligha lesz jelentősége, hogy azért hajtott-e gyorsan mert ittas volt, vagy józanul talán még a megengedettnél nagyobb sebességgel is be tudta volna venni azt a kanyart, de az alkohol hatása miatt ez a manőver aznap nem sikerült.

Ezzel együtt a húsvéti hosszú hévégén – azaz 2022. április 15-én nulla órától 2022. április 18-án 24 óráig – a rendőrök országosan 111 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset helyszínén intézkedtek. Három halálos kimenetelű közlekedési balesetben hárman vesztették életüket. 24 baleset végződött súlyos és 84 könnyű sérüléssel. 87 személy ellen ittas vezetés gyanúja miatt indult eljárás.

Pedig, mint lapunk is beszámolt róla, a rendőrség előre jelezte: miután tavaly hiába remélték, hogy elég lesz, ha felhívják a figyelmet „senki ne üljön a volán mögé ittasan”, sokan mégis ittak és vezettek, az idén több napos akciósorozatot szerveznek a részeg sofőrök kiszűrésére, és akár finn típusú ellenőrzésre is számíthatnak az autósok. (A finn típusú ellenőrzés azt jelenti, hogy egy adott úton a rendőrség válogatás nélkül minden arra közlekedő autót megállít és megszondáztatja a  vezetőjét. Az ilyen ellenőrzések helyét és időtartamát a forgalom és a korábbi ellenőrzések tapasztalatai alapján határozzák meg, és természetesen sosem jelentik be előre.)

Ennek ellenére akadtak fenn a hosszú hétvégén több mint nyolcvanan az ellenőrzéseken, ittasan. Sőt, ennek ellenére értek számos autóst gyorshajtáson. Voltak, akik később döbbenten magyarázkodtak a tévékamerák előtt, hogy ők „csak követték a többiek tempóját”, nem értik miért állították meg pont őket, amikor mások is éppolyan gyorsan hajtottak.

Ez a védekezés azonban sehol sem hatotta meg a rendőröket.

Már úgy tűnt, nagyobb riadalom nélkül telnek a húsvéti ünnepek, annak ellenére is, hogy hétfőn az M1 és az M5 autópályán is történtek balesetek és azok miatt olykor több tíz kilométeres dugók alakultak ki, amikor Gyálon újabb baleset történt, ami viszont súlyos közveszélyt okozott.

Egy részeg sofőr az egyik Vecsési úti ház kerítését áttörve az udvaron lévő gázcsapnak hajtott és súlyosan megrongálta azt. Bár a balesetben szerencsére senki nem sérült meg, a gázszivárgás miatt 18 embernek kellett ideiglenesen elhagynia az otthonát az ünnep utolsó napjának éjjelén, amíg a szakemberek a gázszivárgást meg nem szüntették.

Az ittasan balesetet okozó férfi elismerte felelősségét. Kihallgatásán azt mondta, este egy ismerősénél fröccsözött, majd haza indult 21 éves barátjával, akinek még egészen friss a jogosítványa. Rutintalansága miatt többször lefulladt alattuk a kocsi. Ő csak meg akarta mutatni neki, hogyan is kell vezetni, hogy ilyesmi ne történjen meg, ezért vette át a volánt.

Azonban a gyorstalpalós oktatás nem úgy sikerült, ahogyan szerette volna. Miközben vezetett,  magyarázott is valamit a barátjának, emiatt viszont későn vette észre, hogy elfogyott alatta az utca, a kanyart pedig már nem tudta bevenni.

„Hajlandó vagyok megtéríteni az okozott kárt, ha már ilyen hülye voltam”, mondta a  police.hu beszámolója szerint az őt kihallgató rendőröknek.

Ez azonban alighanem már kevés lesz. A 40 éves sofőr ellen a Dabasi Rendőrkapitányság Gyáli Rendőrőrsén közveszélyokozás, és járművezetés ittas állapotban vétségének megalapozott gyanúja miatt indult büntetőeljárást.

A ROADPOL keretében az ittasan és bódultan vezetők ellen indított az unió egészére kiterjedő akcióban a magyar rendőrség 41.726 gépjárművet ellenőrzött. 123 ittas sofőrt szűrtek ki, közülük 63-nak volt az ittassága olyan fokú, ami már bűncselekménynek minősül. Mind eközben összesen négy drog hatása alatt vezető sofőrrel szemben intézkedtek.

És ezzel még nincs vége, nem dőlhetne hátra azok, akik olykor – esetleg rendszeresen isznak, ha vezetnek! A rendőrségi akciók ugyanis bizonyosan folytatódnak.

Egyfelől azért, mert az előre bejelentett rendőri ellenőrzések dacára (párhozamosan több akció is folyt a hosszú hétvégén) több személyi sérüléses baleset történt az utakon, mint tavaly, amikor a rendőrség nem tartott célzott akciókat az ittas vezetők és más szabályszegők kiszűrésére, és egyel többen haltak meg az utakon, mint 2021 húsvétján.

Másfelől pedig azért is kell számítani még újabb ellenőrzésekre, mert – mint korábban lapunk is beszámolt róla , a közlekedésrendészet szeretné jelentősen javítani a biztonsági övet használók arányát Magyarországon. Még mindig túl sokan nem kötik be ugyanis magukat, miközben balesetek sorában sérülnek meg súlyosan vagy halnak meg sofőrök és utasok egyaránt csak azért, mert az ütközés hatására kirepültek a kocsiból és az aszfaltra, fának, betonoszlopának csapódtak. Olyan halálos kimenetelű balesetek is történtek, melyekben az autó karosszériáján csak kisebb töréskárok keletkeztek az ütközés helyén – ha az utasai bekötötték volna magukat, az autó megvédte volna őket, de mivel nem tették, súlyos árat fizettek érte.

Bár a rendőrség az övhasználat fokozott ellenőrzésére is előre figyelmeztetett, az április 4-10 között tartott célzott akció eredménye szerint, hiába. Csak Budapesten hét nap alatt 1383 sofőrt és 238 utast kaptak el úgy, hogy nem volt bekötve. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 7,5 percenként találkozott a rendőrség olyan közlekedőkkel, akik nem használták az övet, noha az nemcsak, hogy életet menthet, bizonyítottan jelentősen enyhítheti egy baleset során az elszenvedett sérülések súlyosságát is.

Ezzel együtt sokan inkább megmagyarázzák, hogy miért nem kötötték be magukat. „Épp csak ide, a sarki boltba indultam”, „Ebben a ruhában kényelmetlen az öv, zavar, és akkor nem tudok a vezetésre figyel”, „Nyomja a mellemet” (értelem szerűen ez a hölgyek gyakori védekezése), „Félek, ha balesetet szenvedek épp az öv miatt nem tudnak majd kiszabadítani időben az autómból”, „Mi lesz, ha kigyullad a kocsi? Akkor majd pont az öv miatt fogok benne égni!?”

Fontos tudni: Az övhasználat elmulasztása esetén a rendőrség a már évekkel ez előtt módosított jogszabály alapján mindig azt bünteti meg, aki nem kötötte be magát. Azaz, nem a sofőr a felelős azért, hogy mindenki használja az övet!

Majd’ minden tizedik személy- és áruszállító járművön találtak valamilyen szabálytalanságot a közlekedési hatóság munkatársai, amikor az április elején tartott több napos ECR (Euro Controle Route) akció keretében több mint másfélezer autóbusz és tehergépkocsi okmányát, súlyát, a rakományok rögzítésének módját, megfelelőségét és biztonságosságát, a gépjárművek műszaki állapotát ellenőrizték. Mindkét járműkategóriában ellenőrizték továbbá a menetíró rendeltetésszerű használatát is.

Országosan összesen 141 járművön találtak intézkedésre okot adó hiányosságot. Ebből 62 volt a vezetési és a pihenőidő betartásával, illetve adminisztrációjával összefüggő szabályszegés. Hasonló arányban fordultak elő műszaki-közlekedésbiztonsági hiányosságok is. Kilenc teherautó műszaki hiányosságok, közlekedésbiztonsági kockázatok miatt nem folytathatta útját, négynek a forgalmi engedélyét is érvénytelenítették.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint külföldi honosságú járműveket nagyobb arányban marasztalták el, a mostani akcióban, mint a hazaiakat.

A közlekedési hatóság a feltárt mulasztások miatt összesen közel kétmillió forint bírságot szabott ki. A leginkább kirívó esettel Vas megyében találkoztak a hatóság munkatársai. Ott egy feltartóztatott teherautó pótkocsijának alváza az erős rozsdásodás miatt mindkét oldalon deformálódott, megrepedezett, helyenként el is tört. A járművet balesetveszélyessége miatt azonnal kitiltották a forgalomból.

F.Gy.A.

Fotók: police.hu