Ittasan az ács sem dolgozhat
Óva intenék mindenkit attól, hogy a közelmúltban ittas vezetés miatt lebukott BKV buszsofőrök okán olyan általános véleményt formáljon meg, miszerint már a buszvezetők is isznak vezetés közben, esetleg szolgálatba lépésük előtt. Ez nyilvánvalóan nem igaz, még akkor sem, ha igazak a hírek: sörösdobozokat találtak az egyik vétkes táskájában. Egy ilyen nagylétszámú gépkocsivezetőt alkalmazó cég esetében még a műszak előtti szondázás sem jelenthet teljes biztonságot, hiszen a nyilvánvalóan alkoholista sofőr akár menet közben is meghúzhatja a nála lévő laposüveget, vagy éppen a rummal ízesített kólát. Más kérdés, hogy a közlekedési vállalatok ellenőrei akár munka közben is szondázhatnák a sofőrjeiket…Általánosításnak azonban a példák ellenére sincs helye.
A korábbi cikkünkben jelzett esetek viszont egy valamire rámutatnak: a közlekedési morál kedvezőtlen változására. Hogy ez a tendencia ne folytatódjon, minden hivatásos sofőrt alkalmazó cégnél már a munkaszerződésben nyomatékosan jelezni kellene, hogy a legkisebb alkoholos probléma esetén intézkednek az illető jogosítványának végleges bevonásáról. Nemcsak a buszvezetői kategóriától, hanem az összes létező kategóriától tiltanák el örökre a hatóságok.
Nálam liberálisabb gondolkodók most minden bizonnyal elítélnek a meglehetősen radikális álláspontomért, mondván, bárkivel előfordulhat, hogy jobb esetben – akár egy előző esti buliból – fel nem dolgozott alkohol marad a szervezetében. Igen, bárkivel előfordulhat, főként, ha a felelősségérzet szikrája sincs meg az adott sofőrben. De igen, bárkivel előfordulhat, kivéve azokat az embereket, akik több száz, több ezer ember életéért, testi épségéért felelnek. Mert az ő esetükben még a zéró tolerancia is kevés.
Jó néhány olyan céget ismerek, ahol megszokott dolog a munkakezdés előtti szondázás, pedig „legfeljebb” a saját testi épségük foroghat kockán, na meg persze a cég jó híre. De vannak olyan foglalkozások, amelyek esetében a józan ítélőképesség, a gyors és megfelelő döntés alapfeltétel. Gondolják csak el, vajon szeretnénk-e olyan repülőn utazni, amelyen részeg a pilóta? Vagy olyan repülőn utazni, amelyet ittas légiirányító navigál a légtérben vagy a repülőtéren? Esetleg olyan vonaton, hajón utazni, amelyet kissé pityókás vonatvezető, illetve hajóskapitány irányít? A válasz nyilvánvalóan nem. És hozzáteszem, nem szeretnék szembe menni olyan kamionsofőrrel sem, aki pihenő idejében előző este még feleseket döntött magába a parkolói dzsemboriban.
Egyszóval, aki hivatásszerűen űz emberek sokaságának életéért felelős foglalkozást, ilyen például a közlekedés is, annál fel sem merülhet(ne) az alkoholfogyasztás lehetősége. Mert az ilyen illető nem csupán szabályt szeg, hanem bűnt követ el. Még akkor is, ha történetesen baleset nélkül megússza a műszakját.
S.G.