Javíthatja az okostelefon a közlekedésbiztonságot?

  • Bekapcsolt műszerfali kamera mellett körültekintőbben vezetnek az autósok.
  • Ha valaki akarja, már ma is kiiktathatja a vezetést zavaró külső hatások többségét.
  • Hogyan befolyásolja a mesterséges intelligencia a közúti közlekedésbiztonságot?

A Driver Technologies mesterséges intelligencia alapú mobilitási technológiai vállalat kutatása szerint a műszerfali kamera és a hozzá való biztonsági alkalmazás használata nagyban javíthatja a közlekedésbiztonságot. Kutatásaik szerint – amelyről Magyarországon elsőként a Biztosítási Szemle számolt be – mások mellett olyan veszélyes és rossz szokásokat hagynak el önként a gépjárművezetők, mint a gyorshajtás, a STOP-táblák figyelmen kívül hagyása, a hirtelen erős fékezés vagy éppen a túl kis követési távolság tartása.

Forrás: drivertechnologies.com

A cég 17 ezer amerikai gépjárművezető vezetési szokásait vizsgálta, akik 20 órán keresztül vezettek bekapcsolt a Drive next-gen műszerfali kamerával. Ők a kontrollcsoporthoz képest 11-szer kisebb valószínűséggel hajtottak gyorsan, négyszer kisebb valószínűséggel hagyták figyelmen kívül a STOP táblát és harmad annyiszor fékeztek túl keményen.

Rashid Galadanci, a Driver Technologies vezérigazgatója és társalapítója a felmérés apropóján azt hangsúlyozta, a cég számos további olyan fejlesztésen dolgozik, amelyek révén a gépjárművezetők jobban figyelnek majd a vezetésre, saját, az utasaik és más közlekedők biztonságára.

Az USA-ban évente több mint hárommillió közúti közlekedési baleset történik a vezetés közbeni mobiltelefon-használat miatt. Naponta kilencen halnak meg olyan körülmények között az utakon, amelyek elkerülhetők lettek volna, ha az abban érintettek körültekintőbben, előzékenyebben vezetnek. (Más amerikai források ezzel szemben 50 körülire teszik a figyelmetlenségre visszavezethető baleseti halálesetek számát.)

A Driver Technologies Driver nevű mobilalkalmazása a sofőr telefonját műszerfali kamerává alakítja át. Ezzel lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy videofelvételt készítsenek az útjukról, miközben a telefonjuk biztonsági figyelmeztetéseket ad számukra, ha túl kis távolságot tartanak az előttük haladótól, vagy amikor a szoftver  (avagy a mesterséges intelligencia) úgy ítéli meg, túlságosan álmosak a vezetéshez, esetleg veszélyesen figyelmetlenek.

Forrás: drivertechnologies.com

A műszerfali kamerává alakított mobilok révén a vezetés közbeni telefonálás is megelőzhető. Nemcsak az Egyesült Államokban készültek olyan felmérések, amelyek szerint a vezetés közbeni telefonálás a legnagyobb és legintenzívebb zavaró tényező vezetés közben. (A KTI Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet felmérésének főbb megállapítása a táblázatban láthatók.)

Zavart vezetésnek azt nevezik, amikor valami más, a gépjármű-vezetéssel nem összefüggő cselekedet elvonja a sofőr figyelmét és emiatt:

  • Leveszi a tekintetét az útról, nem figyeli a többi közlekedő mozgását maga körül, értve ez alatt a vele párhuzamosan és az útvonalát keresztező utak autós, motoros, kerékpáros és gyalogosforgalmát egyaránt.
  • Leveszi a kezét (olykor mindkettőt) a kormányról és mással kezd el foglalatoskodni, például eszik, iszik, beállítja a navigációt, telefonál, és hasonlók.
  • A gondolatai máshol járnak, és emiatt figyelmetlenné válik, reakciói lelassulnak, a reakcióideje megnő, a szükséges manőverek végrehajtása lassúbbá és pontatlanabbá válik.

Elsősorban a fiatalokra és általában a kezdő sofőrökre jellemző, hogy könnyen engednek a zavaró tényezők csábításának. Pedig a technika már ma is megóvná őket is a vezetés közbeni mobilozás veszélyeitől. Ma már szinte minden okostelefonnak van például olyan funkciója, amivel egyetlen gombnyomással minden zavaró funkció kiiktatható egy órára, egész napra, a naptárba bejegyzett program végéig, vagy a vezetés idejére. Léteznek az autók legtöbbjébe utólag is beszerelhető érzékelők, amelyek figyelmeztetik a sofőrt, ha elalvás-közeli állapotba került.

Azonban ahhoz, hogy az ilyen és hasonló okostelefon-funkciók, illetve eszközök baleseteket előzhessenek meg, életeket menthessenek meg, használni kellene azokat. Nálunk, bár nemcsak nálunk, azonban ma még sokan azokat a vezetéstámogató rendszereket is kikapcsolják, amelyek használata még nem kötelező. Olykor azokat is, amelyeket nem lenne szabad. Nem reprezentatív felmérések szerint döntően azért, mert:

  • zavarja őket a pittyegésük,
  • nem akarják, hogy egy kütyü beavatkozzon a vezetésükbe,
  • lassabban kellene haladniuk a vezetést támogató rendszerek miatt,
  • nem tudják pontosan mi mire is való és hogyan kell reagálni a jelzéseikre, beavatkozásaikra.

A balesetek számának csökkentése, a közlekedésbiztonság javítása leginkább négy körülmény javításával lenne megoldható:

  1. Az úthálózat: Jobb minőségű, a közlekedőket „vezető”, megbocsátó utak építésével, ez azonban időigényes és meglehetőségen költséges.
  2. A járműpark: Jobb minőségű közlekedési eszközökkel. Ezen a téren talán a legnagyobb az előrelépés. A mai autókból már lényegesen nagyobb valószínűséggel szállhatnak ki élve az utasok egy karambol után, mint 20-30 éve egy ugyanolyan súlyosságú baleset esetén az akkori gépkocsikból. A karosszéria anyaga és kialakítása, a biztonsági övekkel szinkronizált légzsákok, az ülések kialakítása mellett tucatnyi elektronikus segítség támogatja a sofőröket a vezetésben, a balesetek elkerülésében, a kipörgésgátlótól, a vészfékasszisztensen, a ráfutás-gátlón és a menet-stabilizátoron át a sávtartó, tábla- és gyalogosfigyelő automatákig. És a sor még hosszan folytatható. Persze mindezek csak akkor segítenek, ha használják, azaz bekapcsolják vagy nem kapcsolják ki őket!
  3. A közlekedők szabályismerete és szabálykövetési hajlandósága: A gépjárművezető-képzés is fontos része a biztonságosabb közlekedés megteremtésének, persze annak is van némi átfutási ideje.
  4. A közlekedésszervezés: A közutak, a városok forgalmi rendjének megfelelő kialakításával is sokat tehetnek a közútkezelők a közlekedésbiztonság javításáért Ezen a téren a mesterséges intelligencia alapú rendszerek soha nem látott lehetőségeket kínálnak. A hazai információtechnológiai ipar piacvezető cége, a 4iG szakértői szerint egy Győr méretű város esetében átlagosan 10–25 százalékkal lenne gyorsítható a közlekedé Okosvárosok fejlesztésével a közlekedés is racionálisabbá tehető, optimalizálhatóvá válhat nemcsak a járművek kihasználtsága, de a forgalomszervezés is.

A mesterséges intelligencia felhasználása a közlekedésben része Magyarország 2030-ig szóló Mesterséges Intelligencia Stratégiájának. Olyan feladatokat kell ennek keretében megoldani, mint a

  • Smart City koncepciók továbbvitele;
  • Képalapú forgalomirányítási technológiák és hozzájuk tartozó kamerarendszerek bevezetése hazai nagyvárosokban. A feldolgozott információk alapján valós idejű forgalomirányítás bevezetése;
  • A globális népesség, a városok száma és a városi népesség arányának további növekedése mellett a mesterséges intelligenciával támogatott város/településfejlesztés hatékonyan segítheti egy fenntartható társadalmi-gazdasági berendezkedésre való áttérést;
  • Autókba szerelt adatközvetítőkre alapozott digitális infrastruktúra kiépítése DSRC (wifi) alapú és 5G mobilhálózaton keresztül kommunikáló jármű és infrastruktúra adatközvetítéshez szükséges szenzorok telepítése a közlekedési hálózat elemeire az autópályák mentén;
  • Tömegközlekedési fejlesztések Valós idejű forgalmi adatok alapján a menetrend tartására optimalizált flottakezelési megoldások bevezeté Valós idejű járműkövetési megoldás bevezetése a felhasználók számára applikációs felületen keresztül, mely a forgalmi helyzet figyelemmel kísérését számba véve a várható érkezési időt dinamikusan előre jelzi.

Mindezek használatára természetesen a közlekedőket is időben fel kell készíteni, nekik is fel kell készülniük.

…mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.