Jéghideg fény

  • A hónap elejétől legális az utólagosan beszerelt LED-es fényforrások használata a közúti járművekben Magyarországon.
  • Gyakorlati tesztek bizonyítják, hogy a LED-eszközök fényesebben világítanak.
  • A nagyobb fény nagyobb biztonságot jelent a járműben ülőknek, de a rosszul beállított fényszórók leddel még jobban vakítanak.

Tapasztaltad-e mostanában a kedves autóstársam, hogy a kereszteződésben várakozva a mögötted haladó jármű fényszórója az autód tetőkárpitját világítja meg?

Igen, tapasztaltam.

Gyakran?

Igen, gyakran.

Mit jelent ez? Azt, hogy az illető jármű fényszórója rosszul van beállítva, mert ha szabályos lenne, akkor egyáltalán nem világíthatna be a hátsó szélvédőn. Persze lehet, hogy a te fényszóród sincs jól beállítva. Könnyen ellenőrizheted, mert ha a dugóban előtted araszoló gépkocsi hátsóján a szélvédő pereme alatt marad a fényszóróid vetítési vonalának a határa, akkor valószínűleg nem fogod elvakítani a veled szemben autózó sofőrt sem. Ha ellenben a fénycsóváid a bennülők tarkóját melegítik, akkor ne csodálkozz, ha a tompítottadra is rávillognak az országúton a szembejövők.

A fentiek mutatják, hogy milyen komoly dilemmákkal szembesült a törvényalkotó, amikor lehetővé tette, hogy január elejétől “a világító és a fényjelző berendezésekben… tompított és távolsági fényszóró esetében minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is szabad használni.”

A LED világítótestek az utóbbi években rendkívüli módon elterjedtek az élet számos területén, hiszen a technológia nagyobb fénykibocsátást tesz lehetővé kisebb energiafelhasználás mellett. A fénykibocsátó diódák tehát könnyen helyettesíthetik a régebbi világító testeket kül- és beltéren egyaránt, ráadásul a fenti előnyös tulajdonságai mellett könnyen és olcsón gyárthatók. A járművekben való felhasználás szempontjából különösen fontos, hogy a LED nem érzékeny a rázkódásra.

Az újonnan gyártott személygépkocsik többségében már alapáron ledes világítást használnak. De mi a helyzet a forgalomban lévő, korábban gyártott gépkocsikkal? Az ipar gyorsan megadta a választ: olyan alkatrészeket kínálnak, amelyek csereszabatosak a korábbi technológiájú izzókkal.

Az ADAC már korábban végzett egy tanulmányt a LED cserelámpák használatáról, amelyek a halogén- vagy izzólámpák helyett használhatók az autókban. Az eredmény egyértelmű volt: fehérebb, nappali fényre emlékeztető hideg fényüknek (6500 K) köszönhetően jobban világítanak és biztosítják a kontrasztok jobb érzékelését. További előnyük, hogy hosszabb ideig tartanak, ezért ritkábban hibásodnak meg.

Bár az olyan országokban, mint az USA és Ázsia, már korábban engedélyezték a LED-es fényforrások használatát, Európában néhány évvel ezelőttig a közúti közlekedés jogi helyzete miatt nem volt erre mód. Ez 2020-ban változott meg Németországban, ekkor engedélyezték az első olyan LED-es fényforrást (H7-LED), amely kiválthatja a halogént. Az egyik nagy gyártó terméke általános típusjóváhagyást kapott, meghatározott felhasználási területtel. Az első terméket további gyártók ledes megoldásai követték. A gyártók szerint az új modellek több mint 200 százalékkal több fényt, és ötször hosszabb élettartamot biztosítanak. A TÜV-tanúsítvánnyal és hatósági engedéllyel rendelkező, utólag beépíthető LED-es lámpák azóta számos járműmodellhez elérhetővé váltak. Emellett furgonok, motorkerékpárok és lakóautók is utólagosan felszerelhetők lettek LED-es fényszórókkal.

Az ADAC műszaki központjának mérnökei már 2020-ban közvetlen összehasonlításban tesztelték az új LED-es fényforrást. Két, szinte azonos, luxus kategóriájú autómodellt hasonlítottak össze, az egyiket halogén, a másikat ledes világítótesttel. A LED fénye egyértelműen fehérebbnek találtatott és jobban megvilágította az utat. Ezáltal könnyebben és kontrasztosabban lehetett felismerni az út szélén lévő tárgyakat és embereket.

Időközben hazánkban is elérhetővé váltak a kereskedelemben a hagyományos halogén izzókat és foglalatokat helyettesítő ledes egységek. A közösségi csatornák tanúsága szerint a magyar autósok kipróbálták és használták is ezeket a korszerű eszközöket, csak éppen illegálisan. A hazai szabályozás eddig nem tette lehetővé a hatóságilag elismert LED-es modifikációt, ezután azonban nincs akadálya a megfelelő ledes eszközök használatának.

Az online kereskedelmi csatornákon már a korábbi években is hozzá lehetett jutni a neves európai gyártók minősített termékeihez, majd hamarosan a névtelen ázsiai szállítók áruihoz is, fél vagy harmadáron. A szakmabeliek szerint az olcsóbb húsnak azért híg a leve, mert az ígért élettartamnak csak a töredékét teljesítik. Aki maga szerezné be az alkatrészt, a foglalat fajtáján és méretén (pl. H7) kívül a CAN-BUS minősítést is figyelembe kell vennie, ugyanis enélkül a jármű elektronikai rendszere nem érzékeli az eszközt, és izzócsere miatt riasztást ad ki.

Azonban akár LED-es, akár hagyományos fényforrás dolgozik az autónk orrában, időről időre be kell állíttatni a fénycsóva irányát. A vízszinteshez képest magasabbra célzó fényszórók nem segítenek a használójának, de pokollá teszik az életet a szemközt autózónak. Nem jó érv, hogy sokan mások is rosszul beállított fényszóróval hajtanak. Valakinek el kell kezdeni a normális viselkedést! Képzeljük csak el, mi lesz itt, ha a rosszul beállított fényszórókba hamarosan csupa szemet szúró LED-es fényforrás kerül!

N.V.