Jelentős vérfrissítést kapott a rendőrség motorkerékpáros állománya. Nem is akármilyen motorkerékpárokkal!

  • 2023. június 2-án vadonatúj rendőrségi motorkerékpárok álltak szolgálatba.
  • Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság által beszerzett 50 db motorkerékpárt a nyilvánosság előtt, ünnepélyes keretek között adták át a Hősök terén.
  • A BMW jelenlegi csúcsmodelljének speciális rendőri változataival országszerte közlekedésrendészeti feladatokat látnak el.
  • Hazánkban az első motorkerékpáros járőr 1926 nyarán lépett a szolgálatba, így a rendőri motorkerékpározás története csaknem 100 évre nyúlik vissza.
  • A motorkerékpáros rendőröket mindenkor az átlagosnál nagyobb figyelem övezte, a motoros járőrök megjelenésének preventív hatása napjainkban is átlag feletti.
  • A motoros szakma a rendőrségen belül kivételezettnek számított, évtizedeken keresztül csak „kihalásos alapon” lehetett szolgálati motorkerékpárhoz jutni.
  • A motorkerékpáros rendőri szolgálatot átlag feletti dinamizmus, és a helyszíneken történő gyors megjelenés lehetősége jellemezi, ami a sürgős feladatok végrehajtásánál elengedhetetlen.
  • Az ORFK-OBB évtizedek óta kiemelt figyelmet fordít a közlekedésrendészeti szolgálat technikai fejlesztésére, és az ígéretek szerint ezt a gyakorlatot a jövőben is folytatni kívánja.

Néhány nappal ezelőtt jelentős vérfrissítést kapott a rendőrség motorkerékpáros flottája. Az 50 db nagy teljesítményű, BMW típusú motorkerékpárt ünnepélyes keretek között adták át a főváros reprezentatív helyszínén, a Hősök terén. A rendőrség történetében még soha nem fordult elő, hogy szolgálati járműveket, motorkerékpárokat a nyilvánosság előtt megtartott rendezvényen adják át későbbi használóiknak. A látványos rendezvény a civil érdeklődők körében nagy sikert aratott, a járműveket átvevő motorkerékpáros járőrök büszke, örömteli mosolya pedig mindent elárult a beszerzéssel kapcsolatban!

Hazánkban a motorkerékpáros rendőröket mindig az átlagosnál nagyobb figyelem övezte. A 30-as években ők voltak az irigyeltek, majd a büszke példaképek, akik évtizedeken keresztül átlag feletti szakmai presztízst képviseltek a rendőri munkában, de a rendszerváltozást követő időszakban is csak „kihalásos alapon” lehetett a legtöbb rendőri szervnél nagy teljesítményű szolgálati motorkerékpárhoz jutni. Az elmúlt évtizedek során a motorkerékpáros rendőri szolgálat számtalan alkalommal igazolta létjogosultságát.

A feljegyzések szerint Magyarországon első alkalommal 1926. július 29-én lépett szolgálatba rendőrségi motorkerékpáros, aki a Mosonyi utcai bázist elhagyva kezdte meg ma már történelminek mondható járőrszolgálatát. Két évvel később már ötfős motorkerékpáros osztag ellenőrizte a járműforgalmat és szűrte ki a gyorshajtókat a fővárosban, 1934-től pedig oldalkocsis motorkerékpárokat, és rajtuk három fős „szemlebizottságot” küldtek a balesetek helyszínére is. Ugyanebben az évben kezdődött meg a kísérési feladatok végrehajtása (a delegációk, valamint a védett vezetők felvezetése, kísérése), míg a ma is használatos, látványos ék alakzat a 60-as év elején alakult ki.

1964-ben kezdődött a rendőrségnél a „Pannónia-korszak”, az addig használatos BMW-k és Simsonok mellett ugyanis megjelentek az első Pannónia típusú motorkerékpárok. A legendás magyar járművekből a 70-es évek elején speciális rendőri változat is készült (összesen 100 db), kék-fehér színben, nagyobb teljesítménnyel, megkülönböztető fény- és hangjelzéssel, valamint egyedi megoldásokkal. A rendőri Pannóniákat még ennyi évtized távlatából is megkülönböztetett tisztelet övezi.

A hazai gyártású Pannónia motorkerékpárok, a 60-as és 70-es évek legendás kétkerekűi a magyar járműgyártás büszkeségévé váltak, és a márkának napjainkig is sok rajongója van. A rendőrség már a 60-as években is használt Pannóniákat, de ezek a sorozatgyártású, többségében T5 és P10 modellek semmiben sem tértek el a kereskedelmi forgalomban kapható változatoktól. Az első rendőri jellegű sorozatra – 20 db P20-as modellre – 1972-ben adták le a rendelést, melyet 1973-ban és 1974-ben összesen 80 db P21-es követett. A rendőrségi motorkerékpárok formája összetéveszthetetlenül Pannónia maradt, mégis számos egyedi ismertetőjeggyel rendelkezett. A rendőri jelleg első sorban a jármű színében mutatkozott meg. Az üzemanyagtank kék színű volt, míg a jármű más részei fehér színt kaptak. Az egyedi kialakítású bukócső tetejére került a két darab kéklámpa, mely kapcsolója az első fényszóró tetejére került. A jármű kormánya szélesebb volt az átlag Pannóniákénál, s mindkét végére az MZ-ktől származó irányjelzőt helyeztek. A szolgálati járművek két akkumulátort kaptak, és az autópálya rendőrséghez került példányokra kivilágítható „Stop” feliratot is szereltek az ülés mögé. A rendőrségi Pannóniákat a 70-es évek végén végleg kivonták a szolgálatból. Néhány példányuk a mai napig fennmaradt, a szerencsésebb darabokat műgyűjtők gondozzák.

Hazánkban a rendőri motorkerékpáros szolgálat 97 éves múltra tekint vissza, és nélkülözhetetlen részévé vált a rendőri munkának. A motorkerékpáros rendőröket átlag feletti dinamizmus, és a helyszíneken történő gyors megjelenés lehetősége jellemzi, melyek a forgalomirányításnál, a helyszínek biztosításánál, és az egyéb sürgős feladatok végrehajtásánál különös fontossággal bírnak. Közismert, hogy a motorkerékpáros rendőrök megjelenésének preventív hatása átlag feletti. Mint ahogy az is ismeretes, hogy a magyar rendőrmotorosok nemzetközi presztízse kimagasló, hiszen számos IPMC (International Motor Police Corporation) rendezvény, és más európai rendőri motorkerékpáros verseny trófeáját hozta már haza magyar versenyző.

A motorkerékpáros szolgálat hatékonyságának fokozása rendszeres fejlesztéseket tesz szükségessé. Növelni kell a járműparkot, intézkedni kell a már kiszolgált járművek cseréjére, de mindezek mellett nagyon fontos az érintett személyi állomány életének és testi épségének védelme, megfelelő védőruhákkal történő ellátása, valamint a motorkerékpáros képzés fejlesztése.

Az idén 31. éves ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a kezdetektől fogva különös figyelmet fordít a közlekedésrendészeti szolgálat technikai fejlesztésére. Az ehhez szükséges anyagi hátteret 1996 óta kormányrendelet biztosítja (a 188/1996. Korm. rendelet). Eleinte főleg személygépkocsik és anyagi sebességmérő eszközök beszerzése valósult meg OBB keretből, de nem kellett sokat várni a szolgálati motorkerékpárok, légalkoholmérő készülékek, a balesethelyszínelő eszközök, védőruházatok és más felszerelések beszerzésére sem. Hosszú évek óta az ORFK-OBB saját költségvetésének jelentős részét, mintegy 40%-át technikai eszközök beszerzésére fordítja. Emellett 2013-tól kerékpárok, segédmotoros kerékpárok, valamint elektromos meghajtású kétkerekűek beszerzésével számos alkalommal támogatták a polgárőrök munkáját. Ezeket a járműveket a polgárőrség közterületi szolgálatellátásának fejlesztésére, a közlekedésbiztonság javításával összefüggő feladatainak teljesítésére használta, és használja napjainkban is.

Elmondhatjuk, hogy a 90-es évek eleje óta a motorkerékpáros beszerzéseken belül egyértelműen a BMW számít a nagy kedvencnek, és ha lehetséges, a rendőrmotorosok mindig ezt a márkát választják, a jármű precizitása, megbízhatósága, menettulajdonságai, biztonságossága és nem utolsó sorban a kényelme miatt, hiszen nem mindegy, hogy a járőr a szolgálatellátás óráit milyen üléspozícióban, testhelyzetben, komfortban, azaz milyen motorkerékpár nyergében tölti. Ez a márkahűség idén is folytatódott, hiszen a rendőrség újabb BMW motorkerékpárokkal egészítette ki meglévő, összesen 266 kétkerekűből álló flottáját.

2023. június 2-án jelentős frissítést kapott a rendőrség motorkerékpár állománya. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a motorkerékpáros járőrszolgálat fejlesztése, a szolgálatellátás hatékonyságának növelése érdekében 50 db BMW 1250 RT típusú motorkerékpárt szerzett be, melyet ünnepélyes rendezvény keretében adott át a végrehajtásban dolgozó járőröknek.

A beszerzés anyagi költsége meghaladta a 450 millió forintot. Az új motorkerékpárok szolgálatba állításával párhuzamosan hasonló számban vonják ki a rendszerből a legidősebb, legtöbbet szolgált motorkerékpárokat, amelyek üzembiztossága csökkent, szervizköltsége pedig jelentősen nőtt az utóbbi években. Az új beszerzésű motorkerékpárok szolgálatba állításáig a meglévő állomány átlagos futásteljesítménye meghaladta a 40 000 km-t, az aktívan használt rendőrségi motorkerékpárok országos átlagban évente mintegy 3 500 km-t tesznek meg. A jelenlegi beszerzés már csak azért is tekinthető komoly vérfrissítésnek, mert az ORFK-OBB az elmúlt tíz évben egy-egy alkalommal 10 és 28 közötti darabszámban vásárolt új motorkerékpárokat, így a mostani 50 darab új jármű nem csak a szolgálatellátás feltételeit javítja jelentős mértékben, hanem a kétkerekű járműpark átlagéletkorát is csökkenti.

Az új, rendőri jellegű BMW 1250 RT motorkerékpárok nagy teljesítményű, modern szolgálati járművek. A kiváló terhelhetőséget nyújtó masszív felépítés, az erőteljes, 136 lóerő teljesítményű, 143 Nm nyomatékú négyütemű, kéthengeres boxermotor, és számos más tulajdonság különösen alkalmassá teszi a járművet arra az átlag feletti igénybevételre, melyet a mindennapi rendőri szolgálat jelent. Az új motorkerékpárok teljesen felszerelt állapotban, speciális rendőri kivitelben, megkülönböztető jelzésekkel és kommunikációs eszközökkel ellátva érkeztek meg a rendőrséghez. A járművek területi rendőri szervek közötti elosztása állomány- és feladatarányosan történt meg.

Dr. Kuczik János Zoltán r. vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes, az ORFK-OBB elnöke az ünnepélyes átadás helyszínén tartott beszédében ígéretet tett arra, hogy a szervezet anyagi lehetőségei függvényében a jövőben is folytatni kívánja a közlekedésrendészet technikai fejlesztését, ezen belül a motorkerékpáros járőrszolgálat támogatását, és újabb igények felmerülése esetén a megvalósításhoz szükséges összegeket az éves költségvetésében betervezi.

G.I.