Jelentősen emelkedtek a büntetések a szomszédban

  • Újra alkalmazza a rendőrség a finn módszert? – Központi parancs nincs, a megyei rendőr-főkapitányságok saját hatáskörben döntenek.
  • Nincs két egyforma megye, akár járásonként is változhat, hogy milyen szabályszegőkre vadászik kiemelten a helyben rendőrség.
  • Hacsak nincs felesleges másfél-kétmilliója, ne hajtson veszélyesen gyorsan Ausztriában – igencsak bekeményítettek a sógorok.

Négy óra leforgása alatt 830 autós ellenőriztek a rendőrök a Pannonhírnök portál beszámolója szerint a minap Cegléd térségében az úgynevezett finn módszerrel. E módszer lényege, hogy egy adott úton válogatás nélkül minden arra járó gépjárművet megállítanak a rendőrök és megfúvatják a szondát a sofőrjével.

A finn módszert néhány éve kezdte alkalmazni Magyaroszágon a rendőrség az ittas vezetők kiszűrésére, akkoriban, amikor tíz százalék fölé emelkedett az ittas vezetők által okozott balesetek aránya az összes személyi sérüléses baleseten belül. Egyebek között a finn modell alkalmazásával is magyarázták, hogy később valamelyest csökkent az ittasan okozott balesetek száma. Az arányuk nem, sőt, az utóbbi időben még nőtt is, de ennek az az oka, hogy a koronavírus-járvány miatt csökkent némileg a közúti forgalom és a balesetek száma, az ittasan okozottaké viszont az átlagnál kisebb mértékben.

A pandémia alatt a rendőrség nem tartott finn típusú ellenőrzéseket a járvány terjedésének lassítása és a közlekedési rendőrök egészségének védelmére tekintettel. Ezért történhetett meg, hogy miközben kisebb volt a közúti forgalom és drasztikusan csökkent a halálos és súlyos sérülésekkel járó, sőt a könnyű sérüléses balesetek száma is, az ittasoké is, de ezeknél kisebb mértékben. Mintha az „iszom és vezetek” elvet vallók kevésbé lettek volna szabálykövetőbbek a pandémia alatt.

A ceglédi ellenőrzés kapcsán megkérdeztük az ORFK-t: Újraindítják-e a finn típusú ellenőrzéseket? Azt mondták, nincs ilyen központi utasítás, országosan egyelőre nem tervezik a módszer felélesztését. Azonban a megyei rendőr-főkapitányságoknak szabad kezük van abban, hogy a területükön legnagyobb számban előforduló közlekedési szabálysértésekkel, bűncselekményekkel  és azok elkövetőivel szemben hogyan lépnek fel, milyen intézkedéseket vezetnek be.

Az ORFK-n hangsúlyozták: Nincs két – közlekedési, közlekedésbiztonsági szempontból – egyforma megye. Olykor még egy-egy megyén belül is más-más jelenségekkel találkoznak az egyes rendőrkapitányságok. Ezért nem is akarják a központból eldönteni, hol, milyen közlekedésbiztonsági akciót tartsanak, milyen ellenőrzéseket végezzenek.

A finn módszer hatásossága az ellenőrzés elkerülhetetlenségében rejlik. Aki áthalad az ellenőrzési ponton, nem kerülheti el a szondáztatást. Ahogy a gyorshajtók megregulázására korábban rendszeresen alkalmazott lavina-ellenőrzések elől sem volt menekülés, amikor egy adott úton indult el A pontból B-be, olykor két-három, de jellemzőbb volt, hogy öt-tíz kilométerenként belefuthatott egy-egy sebességmérőbe. Sokan hitték azt, még ha gyorsabban is hajtottak a megengedettnél és látták is, hogy „lefotózták” őket, „onnantól már szabad az út, annyival mennyek, amennyivel akarnak, ennyi volt”. Aztán kiderült, hogy tévedtek. Előfordult olyan eset, hogy egy autós 20 kilométeren három csekket is begyűjtött. De csak azért ennyit, mert csupán három sebességmérőt állítottak fel azon az úton, amelyen autózott.

Ezeknek az ellenőrzéseknek a hatékonysága a lebukás és a bírság elkerülhetetlenségében van. És ez még akkor is igaz, ha a ceglédi esetben a 830 között csak három ittas vezetőt találtak (az egyik megúszta egy 30 ezer forintos csekkel, a másik kettő ellen büntetőeljárás indult), további négy autós ellen indult más egyéb szabálysértésekért eljárás.

Nem nagy fogás, de a híre mindenkihez eljutott a megyehatáron túl is: Totális ellenőrzésbe kezdett a rendőrség, visszahozták a pandémia előtti módszereket. Ez, mint már írtam, országosan nem igaz. Így aztán, aki nem képes betartani még a legelemibb közlekedési szabályokat sem, annak két választása maradt. Vagy szabálykövető lesz ezen túl, vagy megtanulja, hogy az egyes megyékben, járásokban mik a legjellemzőbb közlekedési szabályszegések, ezek miatt ott mire utazik a rendőrség, és ennek figyelembe vételével szabálytalankodik.

A helyi akciókat ugyanis a legritkább esetben jelentik be előre…

A sógorok más módszert választottak a közúti rendteremtésre. Bár Ausztriában eddig is jóval több eszközzel és gyakrabban mérték a közlekedők sebességét, mint nálunk, az eredménnyel mégsem voltak elégedettek. Szeptember elsejétől ezért új gyakorlatot vezettek be.

30 km/h sebességtúllépés esetén az eddigi 70 helyett 150 euró lett a minimális bírság összege. A büntetés felső határát pedig 2180 euróról 5000 euróra emelték, ami mai árfolyamon több mint 1,7 millió forint. A visszaesők – ezt előre bejelentették – a legszigorúbb büntetésre számíthatnak.

Ahogy a veszélyesen közlekedők (ahogy mi mondanánk, az eszement száguldozók) is. Tőlük akár a kocsijukat is elkobozhatják a hatóságok büntetést gyanánt.

Akik Ausztriába illegális gyorsulási vagy nem legális amatőr országúti autóversenyekre járnak, jó ha tudják: a sógoroknál lebukás esetén nemcsak a forintban számolva milliós bírsággal kell szembenézniük. Az osztrák hatóságok az illegális versenyzésen tetten értek jogosítványát hat hónapra bevonják, majd még közlekedéspszichológiai vizsgálatra is elküldik őket. Végül is egy notórius száguldozó esetében, akik esetleg már több bírságot is kapott sebességtúllépésért, nem árt tisztázni, hogy alkalmas-e egyáltalán a vezetésre.

Nálunk ma még a 300 ezer forint a bírságplafon. Ennél nagyobb összeget senki nem fizethet, akármennyivel lépte is túl a megengedett maximális sebességét. De senkinek ne legyenek kétségei! Mivel lassan már az összes szomszédunknál drágább a gyorshajtás, mint nálunk, miközben a legfőbb baleseti halálok Magyarországon még mindig (és már évtizedek óta) a gyorshajtás, előbb-utóbb nálunk is emelkedni fognak a bírságösszegek.

Ön – és minden autós is – tehet azért azonban, hogy ez ne történjen meg! Például azzal, hogy nem hajt gyorsan! Egy próbát megér, nem?

F.Gy.A.