Jó az öreg a volánnál?
- A statisztika nem támasztja alá a véleményt, hogy az idősek több balesetet okoznak.
- Ellenkezőleg, több balesetet szenvednek el.
- Vannak képességek, amelyek idővel megkopnak, de mások inkább tökéletesebbé válnak.
Az idősek biztonságban vannak a volánnál. Gyakran egy életre szóló vezetési tapasztalattal rendelkeznek, és felelősségteljes megközelítés jellemzi kiegyensúlyozott vezetési stílusukat. Ennek ellenére sokan kötelező vizsgálatokra küldenék el őket egy bizonyos életkor után.
Igen ám, de a német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020-ben a személyi sérüléssel járó balesetek 17,5 százalékáért voltak a 65 év felettiek felelősek. Ugyanakkor az idősebb sofőrök a lakosság mintegy 21 százalékát teszik ki, így a gyakoriság a többi korcsoport átlaga alatt van. Az optikai csalódást az okozhatja, hogy 1990 óta a lakosság egészén belül az idősek aránya 15 százalékról csaknem 21 százalékra emelkedett, míg a fiatalabb népesség rátája folyamatosan csökken. Emiatt van, hogy elkerülhetetlenül eltolódik a balesetek száma az idősebb közlekedők hátrányára. Ám ezért a balesetek számának növekedését az időskori vezetési alkalmasság csökkenésével magyarázni se nem helyes, se nem célszerű – vélekedik az ADAC szakértője.
Ami ellenben vitathatatlan, hogy az idősebbek különlegesen veszélyeztetettek a forgalomban – mint gyalogosok és kerékpárosok. Németországban a közúti halálesetek 30 százaléka 65 éves vagy idősebb közlekedőt érint. Ijesztő adat, hogy a 65 év feletti, balesetet szenvedett gyalogosok és kerékpárosok közül szinte minden második ember meghalt.
Az újabb trendek, például az elektromos kerékpárok gyakran előnyt jelentenek az idősebbeknek az önálló mobilitás révén, de a használat közben megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tenni, például fejvédőt használni.
Az idősebb embereknek gyakran romlik a látása, részben természetes, optikai okokból, részben mert sokféle betegségre szednek sokféle gyógyszert. Ezek a változások ráadásul lassan mennek végbe, a vezető ezért gyakran nincs tudatában a hátrányos helyzetének. A reakcióidő is hosszabb lehet, mint egy fiatal sofőr esetében, ezt mérések bizonyítják. Ugyanakkor az idősebb ember higgadtabb, nem türelmetlenkedik, körültekintőbb, ezért hosszabb távolságra is képes előre látni a fejleményeket. Hiába hosszabb a reakcióideje, ha korábban megkezdi a beavatkozásokat.
Jómagam tanulóvezetőként nagyon büszke voltam rá, hogy egy váratlanul előbukkanó kátyút gyors és erős kormánymozdulattal kikerültem. Oktatóm csendesen mosolygott. – Legközelebb tíz másodperccel előbb veszed észre a kátyút, és akkor elég egy kis kormánymozdulat, hogy ne menj bele a lyukba – mondta. Ebből látszik, hogy a jó reflex és gyors reakció nem minden. Aki képes rá, hogy – akár erősebb szemüveggel is – lásson a pályán, az ritkábban kerül bajba, mint a forrófejű, akinek lépten-nyomom ki kell vágnia magát valamilyen zűrös helyzetből.
N.V.