Jobb fázni, mint megsérülni

  • A télikabát, pufidzseki, vastag pulóver megváltoztathatja a biztonsági öv fekvését, ami ütközésnél komoly sérülést is okozhat.
  • A gyerekek kezeslábasai, sőt a vezető sálja, füles sapkája is zavaró tényezők vezetés közben.
  • Előmelegítés, takarók, ülésfűtés és indulás előtt szigorú vetkőzés – ez lehet a megoldás.

Aki vastag télikabátban vagy pufidzsekiben ül autóba, nemcsak a saját mozgását korlátozza a volánnál, hanem a biztonságát is veszélyezteti, mivel az öv ilyenkor nem illeszkedik megfelelően. A téli holmiba öltöztetett dummyval végzett törésteszt ezt egyértelműen megmutatja. A német közlekedésbiztonsági laborban egy mindennapi közlekedési helyzetet szimuláltak, amelyben vastag téli ruházatú felnőtt- és gyermekbábu volt bekötve az ülésbe. Ezt követően a járművet 16 km/h sebességgel állították meg – ez a városi forgalomban bekövetkező, utoléréses ütközéshez hasonló terhelést okoz.

A koccanás eredményeképpen a keresztirányú öv mélyen bevágódott a felnőtt és a gyermek hasába egyaránt. Ez súlyos sérüléseket okozhat a lágy részekben, a májban vagy a lépben, és akár belső vérzéshez is vezethet. Ugyanilyen okból még egy vehemensebb vészfékezés is okozhat kisebb sérüléseket.

Hogy lehet ez? A téli ruházat vastag, több rétegből áll, és emiatt az öv elmozdulhat a testhez képest, és terheléskor többnyire felfelé csúszik. Ezzel szemben kabát nélkül az öv szorosan illeszkedik a felnőttek csípőjére vagy a gyermekek combjára.

Nemcsak a vastag téli kabátok jelenthetnek biztonsági kockázatot. A téli ruházat többi része sem mindig segíti a vezetést. A sapkák és sálak ronthatják a kilátást, a bélelt kesztyűk pedig nem mindig nyújtanak biztos fogást a kormánykeréken. De nem tanácsos a volán mögé ülni vastag talpú bakancsban, hótaposóban, hócipőben sem. A téli lábbelik megnehezíthetik a gázpedál és a fék érzékeny használatát. Nem tilos, mert nincs rá előírás a KRESZ-ben. A járművezetőknek azonban mindig képesnek kell lenniük a megfelelő reakcióra, és a helyes üléspozícióra is figyelniük kell. Ha utóbb kiderül, hogy nem volt a képességei teljes birtokában a sofőr, baleset esetén a biztosítótársaság megtagadhatja a kifizetést.

Mindezek miatt a járművezetőknek télen bizony le kell venniük a kabátjukat, mielőtt beszállnak az autóba, vagy legalábbis a biztonsági öv fölé kell húzniuk azt. A gyermekülésben ülő gyermekeket is így kell bekötni, de még jobb, ha vastag téli ruházat nélkül ültetik be őket. Ha nagyon hideg van, az előmelegített takaró és az ülésfűtés segíthet.

Persze még jobb, ha rendelkezik a jármű állófűtéssel – a belsőégésű járművek esetében -, mivel indítás előtt felmelegíti az autót, és fagyos időben jégteleníti is. Az elektromos járművek tulajdonosai előnyben vannak, különösen, ha a garázsban végzik a töltést, hiszen akkor a hálózatról üzemeltethetik az előmelegítő funkciót. Ez nem csak az utasteret temperálja, de az akkucsomagot is, ami jó hatással van a villanyautó teljesítményére és a hatótávra is.

Mindenesetre hosszabb utak előtt mindenképp tanácsos megszabadulni a vastag göncöktől. Rövid úton – és sajnos, tudjuk, ezek gyakoribbak – nem életszerűek a hosszadalmas előkészületek. A szülőknek mindenesetre nem árt szem előtt tartaniuk, hogy ha meg szeretnék védeni gyermekeiket a külvilág ártalmaitól, bármennyire is csábító, ne a bebugyolálás legyen a legfőbb eszköz.

 N.V.