Jön az akkuk forradalma, de nem négy, hanem két keréken
- Az e-kerékpárok rohamos terjedése átalakítja a közúti közlekedést.
- Európa legnagyobb piacán, Németországban tavaly már több pedelec kelt el, mint hagyományos.
- Az erős villanybringák közúti viselkedésüket tekintve közelebb állnak a robogókhoz, aminek jelentős következményei lehetnek a forgalomban.
Miközben az elektromos autók elterjedése megtorpanni látszik világszerte és Európában is, az elektromos rásegítésű kétkerekűek számának gyarapodása megállíthatatlan. A kontinens vitathatatlanul legnagyobb piaca a német, ami ott történik, az meghatározza a teljes régió fejlődését. Ebből a szempontból igencsak figyelemreméltó, hogy 2023-ban először több e-kerékpárt adtak el Németországban, mint mechanikus kerékpárt: az e-bike-ok 53%-os piaci részesedést értek el 2,1 millió darabbal (2022: 48%) – tette közzé a német kerékpáripari szövetség (ZIV).
Természetesen a fenti mennyiség nagyon sok különböző célú és felhasználású járművet takar. Alapvetően mégis kétféle kerékpárt érdemes megkülönböztetnünk, a szabadidős és a helyváltoztatásra szánt eszközöket. Bár a nagyvárosok egyre nagyobbak, és így a kerékpározni vágyók is egyre többen élnek ilyen körülmények között, a kerékpárok igazi hazája a síkvidéki kisváros és község. Ennek a településszerkezet az oka: több emeletes épületek csak a városközpontban vannak, a települések nagy része családi házakból áll, amelyek hosszan elnyúlva veszik közbe a centrumot. Ezeken a településeken ritka vagy teljesen hiányzik a közösségi közlekedés. Csapadékmentes időben télen-nyáron a legegyszerűbb és legolcsóbb módja a helyváltoztatásnak a teljesen hagyományos kerékpár.
A nagyvárosi lét – ahol a közösségi közlekedés adott – hívta életre a sport célú kerékpárt, az országúti távolsági versenybringáktól a hegyikerékpárokig és még tucatnyi egyéb változatig.
Az elektromos hajtás elterjedése mindkét alaptípusnál jelentős változást hozott. A helyváltoztatásra szánt kerékpárok esetében a többlet erő kiszélesíti a felhasználók, de a negyedóra-félóra alatt elérhető célpontok körét is. Aki eddig busszal, autóval járt iskolába, munkába, az év nagy részében kerékpárral is járhat. Az akku könnyen és gyorsan feltölthető, a kapacitás nem szab határt a mindennapi használhatóságnak. Az elektromos kerékpár praktikusan használható eszköz – szemben az elektromos autóval, amelynek a használata gyakran kompromisszumra kényszeríti a vezetőt. A sport- vagy szabadidős célú kerékpároknál az akkumulátorban tárolt többlet teljesítmény új távlatokat nyit, hiszen akár magas hegyekben, akár off road körülmények között korábban elérhetetlen csúcsokat ostromolhatnak meg.
De: hogyan viselkednek ezek a járművek a közúti forgalomban?
Bár az ebike-ok egy részét szemre szinte alig lehet megkülönböztetni a mechanikus változataiktól, a villanybringák mégis alapvetően más tulajdonságokkal bírnak. Míg egy hagyományos kerékpár átlagsebessége 15 km/h, a pedelec európai szabályozás 25 km/h-ig teszi lehetővé a rásegítést. Ez önmagában mutatja, hogy a rásegítéses kerékpárok érzékelhetően gyorsabban haladnak. Ha ehhez hozzátesszük, hogy mintegy 10 kg-mal nehezebbek is, akkor könnyen belátható, hogy hosszabb lesz a fékútjuk, és ha fékúton belül ütköznek, akkor nagyobb sérülést okoznak, de nagyobb sérülést is szenvednek el. Mindez fokozottan igaz a sportcélú eszközökre, amelyek akár 40-60 km/h sebességet is elérhetnek. Utóbbiak esetében el kell gondolkodni, hogy egyáltalán kerékpárnak minősülnek-e, közlekedhetnek-e a közúton felelősségbiztosítás, bukósisak nélkül.
Az elektromos kétkerekűek elterjedése egész Európában küszöbön áll, néhány éven belül az alacsonyabb jövedelmű kelet-közép-európai országokban is áttörést érnek majd el a praktikus járművek. Erre a helyzetre fel kell készülni mind a hatóságoknak és szabályalkotóknak, mind a közlekedés többi résztvevőjének. Akár örülünk neki, akár nem, az utakon – és járdákon, gyalogátkelőkön, erdei ösvényeken, és minden egyéb vízszintes felületen – a kerékpárosok újfajta: gyorsabb, erősebb és minden valószínűség szerint öntudatosabb, merészebb generációja jelenik majd meg, akikkel együtt kell élnünk, és akikkel együtt is fogunk élni.
Mindannyiunknak békés együttélést kívánok!
N.V.