Jönnek a talpas Pofátlan(TAN)ítók
- Egyszer volt Budán kutyavásár? – Egy baleset sértettje az OBB-nek utaltatta az őt megillető sérelmi díjat.
- Balesetmegelőzés Facebook-oldala 125 ezres követő táborával piacvezető a rendőrség közösségi médiafelületei között.
- Szintet lép a Pofátlan(TAN)ítás – Együttműködési megállapodást kötne a rendőrség a Budapesti Autósok Közösségével.
- Májustól testkamerával felszerelt civil rendőrök buktathatják le a súlyosan szabálysértő gyalogosokat.
Rossz hír a notórius szabálytalankodó autósoknak. Együttműködési megállapodás megkötését tervezi a rendőrség és a Budapesti Autósok Közössége, így a jövőben gyorsabban eljuthatnak majd az „amatőr Pofátlan(TAN)ítók” videói a rendőrséghez, ez által pedig jelentősen megnőhet a valószínűsége annak, hogy lesznek jogkövetkezményei az országúti ámokfutásoknak, a piroson áthajtásnak, és minden más közúti garázdaságnak, szabálytalanságnak és pofátlanságnak – mondta Berzai Zsolt alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Baleset-megelőzési Osztályának vezetője, az ORFK-OBB főtitkára a Közlekedésbiztonságnak adott interjúban. Emellett az alezredesnek van egy rossz híre a szabályokkal nem sokat törődő gyalogosok számára is.
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság 1992-ben alakult és a rendőrség szervezeti keretei között működik. Az ORFK-OBB vette át az addig a Belügyminisztérium égisze alatt működő Országos Közlekedésbiztonsági Tanács (OKBT) feladatait. Nem egyesület, nem önálló jogi személy – így például adónk egy százalékát sem ajánlhatjuk fel a közlekedésbiztonság javítására.
Ami nem jelenti azt, hogy aki akar, ne támogathatná akár pénzzel is az OBB céljait.
Néhány éve egy baleset sértettje a baleset okozója által mediációs eljárásban részére felajánlott sérelmi díjra azt mondta: utalja át a baleset vétkese egyenesen az OBB-nek. Neki nincs szüksége arra a pénzre, jobb helyen lesz ott.
Azóta sem történt még csak hasonló sem. [A nagylelkű adományozóval készült tévéműsort itt megnézhetik, akik anno nem látták.]
Bár az OBB egy véleményező, tanácsadó, döntést segítő szervezet, aminek vannak civil, értsd: a közlekedés különböző speciális területein dolgozó nem rendőr tagjai, aki más szempontokat is érvényesítenek az OBB munkájában. Összességében még a rendőri, a rendőrség baleset-megelőzési szempontjai dominálnak.
Másfelől, az OBB évi költségvetésének nagyobbik részével, mintegy 60 százalékával, a közlekedésrendészet eszközbeszerzéseit támogatja. Évente mintegy 800 millió forintért vásárolnak OBB támogatással autókat, motorokat, sebességmérőket és más eszközöket a közlekedésbiztonságért felelős rendőri egységeknek.
Amit az OBB mond, olyan, mintha a rendőrség mondaná, de még sem ugyanaz.
Miben különbözik akkor hát egymástól az OBB és a rendőrség, avagy a rendőrség és az OBB? – kérdeztük Berzai Zsoltot. A főtitkár szerint például a kommunikációban. Azt mondja, ők lazábban, kevesebb kötöttséggel beszélhetnek a nyilvánosság előtt, és olyan platformokon is hatékonyan képesek elérni még a legifjabb korosztályokat is, ahol a rendőrségnek nem terem babér, vagy korántsem annyi, mint az OBB-nek.
Példaként említette Berzai Zsolt az OBB Facebook-oldalát, a Baleset-megelőzést, ami 125 ezer követőjével messze a legnépszerűbb felület a rendőrséghez köthető közösségi médiafelületek közül. A sors fintora, hogy népszerűségét azoknak köszönheti, akiket a közlekedők népes tábora majdhogynem egyöntetűen megvet. A még mindig nagy számú pofátlankodónak, szabálytalankodónak.
A Pofátlan(TAN)ítás és a pofátlantanító rendőrségi akciókról készült YouTube videók nem várt népszerűséget hoztak a rendőrségnek, a baleset-megelőzésnek. Egyes epizódok nézettsége meghaladta a félmilliót. Berzai elismerte, a rendőrség már fontolgatta, hogy nem tesz közzé több videó-összeállítást a legpofátlanabb szabálysértőkről, de úgy tűnik, nem engedhetik meg maguknak, hogy leálljanak. És nemcsak azért nem, mert ezeket a videókat szereti a közönség és lájkolja a rendőröket.
Berzai Zsolt szerint ezeknek a videóknak is szerepük volt abban, hogy ma már az autósok, motorosok reális esélyként kell számolniuk azzal, hogy a következő összeállításba ők is bekerülhetnek, ha úgy vezetnek, ahogy megszokták. És, mint tudjuk: akik a videókon láthatók, nem úszták meg a bírságot, a feljelentést.
Ma már senki nem lehet biztos abban, hogy a mögötte várakozó autó valóban egy civil kocsi, aminek látszik, vagy egy szuperspéci rendőrautó, csak nem látszik rajta. Nem lehetnek biztosak a szabályokkal nem igazán törődő közlekedők, hogy az autópályán haladó kamion árut szállít, mint a legtöbb, vagy kamerákat és sebességmérőket, mert valójában egy civilnek látszó rendőrautó. És persze senki nem láthatja, a feje felett több mint száz méterrel lebegő drónt sem, ami szintén szabályszegőkre vadászik.
A Pofátlan(TAN)ító YouTube videók új mozgalmat indítottak útnak, akikről Berzai csak mint „az amatőr Pofátlan(TAN)ítókról” beszél. Ők azok, akiket egyfelől feldühítenek az utakon sajnos még mindig nagy számban közlekedő pofátlanok, másfelől a rendőrségi videók sikerén felbátorodva elhatározták, leleplezik az útjukba kerülő országúti garázdákat, és ők is közzé teszik a róluk készült felvételeket, mint a rendőrség.
Ma már lassan több autóban van legalább egy fedélzeti kamera, mint amennyiben sincs. A legdurvább pofátlanságokról készült felvételek mostanában a Budapesti Autósok Közössége oldalán landolnak, nem kis nézettséget generálva az oldal gazdájának.
Örül is meg nem is a rendőrség annak, hogy mostanság már tucatszám jelennek meg hetente a kirívóan durva szabálysértésekről készült videók. Örülnek, mert bár a testület illetékesei számtalanszor elmondták, hogy az önmagában kevés, hogy felkerült egy felvétel a világhálóra, azért nézegetik ők a – például a Budapesti Autósok Közössége oldalán – közzétett felvételeket, és nem egy esetben feljelentés nélkül is indítottak már eljárást, ami végül a szabálytalankodók elfogásával végződött.
Csakhogy jóval több „rendőrért kiáltó” eset kerül fel a világhálóra, mint amennyivel a rendőrség foglalkozni tud. Berzai is azt mondja, amit korábban más rendőri vezetőktől is hallhattunk: Se idejük, se emberük nincs folyamatosan a közösségi médiát figyelni, hogy mikor bukkant fel egy olyan eset, amit semmiképpen nem hagyhatnak szó nélkül. Mint például, amikor egy sietős sofőr a járdán száguldva kerülte ki a piros lámpa előtt feltorlódott autókat. Azonosították. Elfogták.
Berzai Zsolt alezredes szerint a legnagyobb gondot az jelenti, hogy sok felvételből nem derül ki, mikor és pontosan hol készült. Előfordult, hogy évekkel korábban készült felvételeket tett fel valaki a világhálóra, ami már elévült, mire a rendőrség tudomására jutott. Arra is volt példa, hogy egy évekkel korábban Közép-Ázsiában készült felvételt adtak el egy őrült magyar száguldozásaként a világhálón, mivel a rendszám formátuma egyezett a magyar rendszámokéval.
A nyilvánosságra hozott képeken közzététel előtt kitakarják a rendszámot, ami adatvédelmi szempontból helyes, de igencsak megnehezíti a rendőrség munkáját.
– Arra készülünk, hogy együttműködési megállapodást kötünk a Budapesti Autósok Közössé-gével, akik vállalják, hogy soron kívül átküldik nekünk azokat a felvételeket, amelyek készítői a nevüket is vállalva megadták: mikor és pontosan hol készült a felvétel. Természetesen a rendőrségnek megküldendő képeken nem lesz a rendszám kitakarva, így gyorsan azonosítani tudjuk majd az érintett járművek üzembentartóit.
Más előnyei is származhatnak azonban a rendőrségnek az együttműködésből. Berzai Zsolt azt mondta: rengeteg időt nyerhetnek azzal, ha nem a rendőrségnek kell hivatalos „megkeresést” küldeni a portál üzemeltetőinek minden egyes felvétel után, amit egyáltalán észrevesznek persze.
A Budapesti Autósok Közössége egyfajta előszűrést végez majd, és még az előtt megküldi a rendőrségnek azokat a felvételeket, amelyeket készítőik névvel és személyes adataikkal is vallanak a hatóság előtt, hogy azokat kitenné a közösségi oldalára. Az időfaktornak ott van még jelentősége, hogy a rendőrségnek így lesz ideje beszerezni a környék biztonsági és térfigyelő kameráinak a felvételeit, már, ha vannak persze. Eddig gyakran megtörtént, hogy mire a rendőrség beazonosította a helyszínt, már késő volt. A környék térfigyelő kameráinak a felvételeit addigra törölték.
Berzai Zsolt elmondta, a rendőrség azt reméli az együttműködéstől, hogy ezáltal majd még több olyan szabálytalanságról jut felvételhez a rendőrség már röviddel a szabályszegés után, amelyekben azonnal meg tudja indítani az eljárást.
– Meggyőződésem, de a szakmai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a bíróság ítélete – bármekkora összegről és bármilyen más szankcióról legyen is szó –, nem tartja vissza a szabálytalankodókat, ha tudják, hogy jó esélyük van elkerülni a felelősségrevonást. Azonban a folytatódó rendőrségi Pofátlan(TAN)ító akció és a várhatóan még jó ideig növekvő számú önkéntes pofátlantanító miatt egyre nő a valószínűsége a lebukásnak – mondta Berzai Zsolt.
Rossz hír a szabályokkal nem sokat törődő gyalogosoknak, hogy immár nemcsak az autósoknak, motorosoknak kell számolniuk azzal, hogy kézzelfogható (és visszajátszható) bizonyíték (videó felvétel) készül a szabályszegésükről, hanem nekik is. A tervek szerint májustól ők is találkozhatnak majd járókelőnek látszó gyalogos Pofátlan(TAN)ító rendőrökkel.
Berzai Zsolt szerint a cél ugyanaz, mint az autósok esetében volt. Senki ne azért tartsa be a közlekedési szabályokat, mert akkor éppen ott áll egy rendőr és pont őt figyeli. Májustól a gyalogosok is egyre kevésbé lehetnek biztosak abban, hogy nem éppen egy testkamerával felszerelt rendőr áll mögöttük, amikor mobiljukba merülve átsétálnak a piroson, mert megérkezett a villamos és amúgy is mesze volt még az az autó…
Túl sok a halálos és a súlyos sérülésekkel járó gyalogos baleset, és sajnos sok esetben a gyalogos hibájából következik be a tragédia. A már tavaly beharangozott Zebra-akcióval és a testkamerás civilnek öltözött gyalogrendőrökkel a rendőrség a gyalogosokat a mostaninál szabálykövetőbb magatartásra próbálja ösztönözni, de ha az ösztönzés nem elég, kényszeríteni.
A piroson áthaladást amúgy 50 ezer forint közigazgatási bírsággal rendeli büntetni a hatályos jogszabály, ha autóval, motorral vagy kerékpárral halad át valaki a piroson! Ha gyalogosan követi el valaki a piros jelzésen áthaladást, akkor szabálysértés miatt 5 000-től 150 000 Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható.
AZ OBB fő profilja azonban mégis csak a felvilágosítás. Ahogy Berzai fogalmazott, olyanok ők, mint egy marketingügynökség, amelynek egy olyan terméket kell értékesítenie, amit nem sokan akarnak megvásárolni. Biztonságos közlekedést. Mindenki elvárja, hogy legyen rend az utakon, de sokan vannak, akik úgy gondolják, a rendőrségnek máshol lenne dolga ez ügyben és nem ott, ahol ő éppen csak egy kicsit hajtott gyorsan, parkolt szabálytalanul.
A konkrét célközönségnek szóló rádiók és televíziók jól kiválasztott műsorai, a közösségi média és a különböző programok azok, amikkel el lehet juttatni az üzeneteiket a különböző csoportoknak – magyarázta Berzai Zsolt, az ORFK-OBB főtitkára. Hamarosan előállnak pár új, első hallásra talán hihetetlennek tűnő ötlettel, amelyek reményeik szerint tovább javíthatják a közlekedésbiztonságot.
– Én egy ötletelő típusú ember vagyok, a részletek kimunkálását azonban szeretem a munkatársaimra bízni – mondja Berzai Zsolt. – Ők pedig már egészen jók gondolatolvasásból.
F.Gy.A.