Jönnek a testkamerás gyalogrendőrök

  • 2024 a gyalogosok és kerékpárosok közlekedésbiztonságának éve lesz a rendőrségen.
  • A személyi sérüléses balesetek 30-50 százalékát maguk a gyalogosok és a kerékpárosok okozzák.
  • Az elsőbbségadás szabályainak megszegése és a figyelmetlenség a vezető baleseti okok.
  • Pofátlan(TAN)ító autókat és civilnek látszó testkamerás gyalogrendőröket is bevetnek.

2023-ban 68-cal kevesebben vesztették életüket Magyarországon közúti közlekedési balesetben, mint egy évvel korábban. Egész évben 14.355 sérüléssel járó baleset történt, valamivel több mint 400-zal kevesebb, mint 2022-ben. Bár a közlekedésbiztonság minden mutató szerint javult 2022-höz és az azt megelőző évekhez képest, a növekvő kerékpáros forgalom és a mikromobilitási eszközök mind nagyobb arányú használata azonban új kihívások elé állítja a közlekedőket és a rendőrséget egyaránt.

Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese több szakmai konferencián is beszélt arról az utóbbi hetekben, hogy 2024-ben a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságának javítására fókuszál a rendőrség. Csökkenteni kívánják az őket ért és az általuk okozott balesetek számát egyaránt.

A rendőrségtől kapott tájékoztatás szerint az elmúlt évtizedekben, az utóbbit nem számítva, évente átlagosan 2500 gyalogos szenvedett közlekedési balesetet, közülük 140-160-an vesztették életüket. Az utóbbi néhány évben csökkent a gyalogosbalesetek száma, hozzávetőlegesen 2000-2100-at regisztrálnak évente, de a halálos áldozatok száma még mindig 100 felett van.

Minden negyedik halálos kimenetelű közlekedési balesetnek gyalogos volt az áldozata.

A rendőrség adatai szerint az összes személyi sérüléssel is járó közlekedési baleset 15%-a érinti a gyalogosokat. Eközben az összes eset 5%-ában ők a balesetek okozói is!

Az ORFK tájékoztatása szerint tavaly 2145 gyalogosgázolás történt az országban. Ezek közül 107 volt halálos kimenetelű, 732 járt súlyos, 1306 könnyű sérülésekkel.

Aggasztó, hogy – amint azt Kuczik tábornok is elmondta korábban – a gyalogosbalesetek közel harmadát, 648-at a 2145-ből maguk a gyalogosok okozták. Ezekben az úgymond saját hibás balesetekben 43 gyalogos életét vesztette, 213-an súlyos, 392-en könnyű sérüléseket szenvedtek.

Az esetek több, mint a felében (51%) óvatlanul, hirtelen léptek le a gyalogosok az úttestre a közeledő járművek elé, sokszor már azok féktávolságán belül. 73 baleset történt tavaly azért, mert a gyalogos a lámpa tilos jelzése ellenére próbált meg átkelni az úton, 67 esetben álló jármű vagy más akadály mögül léptek ki, illetve 40 balesetnél tiltott helyen próbáltak átkelni az úton.

A balesetek döntő többsége, 93% lakott területen történt, a halálos áldozatok többségét (60%) is lakott területen belül gázolták el. S bár a rendőrség évek óta figyelmezteti a gyalogosokat, viseljenek láthatósági mellényt este vagy rossz látási viszonyok mellett – lakott területen kívül a mellény viselése kötelező –, a baleseti statisztikák azt mutatják, a személyi sérüléssel végződő tragédiák kétharmada (65%) lakott területen nappal, jó látási viszonyok mellett történt.

Elszomorító adat, hogy tízből négy baleset (az összes eset 38%-a), szám szerint 812 kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történt, ahol 18-an meg is haltak, 290 súlyos, 504-en könnyű sérüléseket szenvedtek. Másfelől: a balesetek 27%-a éjszaka, de működő közvilágítás mellett történt és csak az 5%-át jegyezték fel nem vagy rosszul működő közvilágítású utcákban. Szürkületben, amikor, ha van is, még nem működik a közvilágítás az összes gyalogosbaleset 3%-a történt.

A járművezetők által okozott 1497 gyalogosbaleset többsége a zebrákon a gyalogosokat megillető elsőbbség meg nem adására vezethető vissza (ez 653 esetben volt baleseti ok). 116 baleset pedig azért történt, mert a járművezetők nem adtak elsőbbséget kanyarodáskor a gyalogosnak. Pedig a KRESZ előírja: az úton átkelő gyalogosoknak elsőbbségük van az útra rákanyarodó autókkal szemben!

A gyorshajtás és a figyelmetlenség a gyalogos-gázolásoknál is a fő baleseti okok közé tartozik. Ez utóbbi két körülményre több mint 250 baleset vezethető vissza.

Az elmúlt években, de különösen a Covid óta jelentősen nőtt a kerékpáros-forgalom az utakon. Már nemcsak szabadidős tevékenység a kerékpározás, hanem a munkába, iskolába járás egyik bevett és különböző okok miatt mind többek által választott módja.

Az elmúlt évtizedekben 2500-3000 balesetben voltak érintettek évente a kerékpárosok, közülük 50-70 vesztette életét. 2023-ban a legfrissebb adatok szerint 2808 kerékpáros baleset történt az országban. Ezek 47 halálos áldozatot követeltek. 968-an sérültek meg súlyosan, 1893-an könnyebben.

A rendőrség adatai szerint az összes hazai sérüléses közúti közlekedési baleset ötöde érintette valamilyen módon a kerékpárosokat. A halálos balesetek 11%-ban volt kerékpáros áldozat. Ugyanakkor az összes személyi sérüléses baleset 10%-át a kerékpárosok okozták!

A statisztikák azt mutatják, hogy a kerékpáros balesetek több mint felét (53%) maguk a kerékpárosok okozták.  A személygépkocsi-vezetők után ők a felelősek a legtöbb közlekedési balesetért!

A kerékpáros balesetek többsége (91%) lakott területen, az összes eset 84% nappal történt, jó látási viszonyok mellett. A biciklis baleseteknél sem jellemző az éjszakai gázolás.

A kerékpáros balesetek többségét a statisztikák szerint az elsőbbségadás, illetve az irányváltás, kanyarodás szabályainak megsértése okozzák. E két baleseti ok miatt történik a balesetek fele. A harmadik fő kerékpárosokat érintő baleseti ok a sebesség nem megfelelő megválasztása, majd a nem megfelelő oldaltávolság tartása és a nem megfelelő követési távolságtartás következik.

A gyalogosok és a kerékpárosok a közlekedés legvédtelenebb szereplői. Ezért mások mellett a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2023-2025 is kiemelten kezeli a kérdést. És persze a rendőrség is.

Tavaly több célzott ellenőrzést is tartott a rendőrség biztonságuk növelése érdekében. Azonban az elért eredményekkel sem az érintettek, sem a rendőrség nem elégedett.

Kuczik János Zoltán vezérőrnagy az ORFK és az Országos Polgárőr Szövetség négyhónapos országjáró roadshowján külön is felhívta a figyelmet arra, hogy 2024 a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságának éve lesz a rendőrségen. Tekintettel arra, hogy az összes személyi sérüléses baleset 35, a halálos kimenetelűek 36%-a e két közlekedői csoporthoz köthető. És mert az őket érintő baleseteken belül igen magas azoknak az eseteknek az aránya, amelyekben önmagukat sodorják veszélybe.

A rendőrség országszerte fokozott ellenőrzéseket tart az idén is a legvédtelenebb közlekedők védelmében.  Sőt, a tavalyi gyakorlathoz képest több és más típusú akciókat is terveznek – közölte lapunkkal az ORFK.

Bevetik a Pofátlan(TAN)ító autókat és civilnek látszó testkamerás gyalogrendőrök is feltűnhetnek majd azokon a helyeken, ahol gyakoriak gyalogos, kerékpáros balesetek. Mindig aszerint járnak majd el, hogy ki követett el szabályszegést. Ha a gyalogos, vagy a kerékpáros a többi közlekedő (vagy egymás) sérelmére, akkor velük szemben intézkednek, ha a járművezetők veszélyeztetik őket, akkor pedig velük szemben.

A közlekedés legvédtelenebb szereplői fokozott védelemre szorulnak. Őket nem védi sem védőruha, sem fémkarosszéria, mint a motorosokat vagy az autósokat. Ez a tény azonban nem lehet ok, sem indok arra, hogy ne tartsák be a közlekedési szabályokat, ne legyenek a tőlük elvárt mértékben körültekintők – mondták közlekedésbiztonsági szakemberek és közlekedési rendőrök.

…mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.