Kamaszok a volánnál, szülői felügyelettel?

  • A friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal vezetők feltűnően sok balesetet okoznak.
  • A szülők erkölcsi felelőssége fennmarad akkor is, ha a gyerekeik önállóan részt vehetnek a forgalomban.
  • Németországban lehetővé teszik a kamaszok számára, hogy vezessenek, de csak felnőtt felügyelete mellett.

Megrázó történet kering az ismerőseim között. A hozzátartozók nyugalma érdekében nem közlünk részleteket. Rokonlátogatásra vidékre utazott egy család. Két autóval mentek, az egyiket a középkorú apa, a másikat a nagyfia vezette, mellettük több családtag ült. A két jármű mintegy konvojban haladt, az apa vezette a csapatot, fia követte. Több száz kilométernyi autózás után, elhagyva az autópályát, országúton utaztak. A konvoj utolért egy lassabban haladó teherautót. Az első autó belekezdett az előzésbe, a második ugyancsak átlépte a felezővonalat. Hirtelen feltűnt a szembejövők sávjában egy gépkocsi, az apa ezért gyorsan befejezte az előzést, visszaváltott a saját sávjába. A fiú azonban tovább haladt a baloldali sávban és frontálisan ütközött a szembejövővel. Nem élte túl.

A fenti történet sokat mond arról, hogy az idősebb generációt milyen felelősség terheli a fiatalok közlekedési képességeinek a javításáért. A szülő, ha gondol rá, ha nem, mintát mutat a gyerekeinek arról, hogyan kell a volánnál viselkedni, mit szabad tenni és mit nem az úton. Persze mindenki, aki jogosítványt szerzett, a maga jogán vesz részt a közlekedésben, és vállalnia kell cselekedetei következményeit, de ki segítene neki átadni a tapasztalatait, ha nem a szülő? Persze nem könnyű egy izgága nagykamasszal szót érteni, aki néhány hetes virtuális autózgatás után F1-es versenyzőnek képzeli magát – de mégis elkerülhetetlen, ha nem akarják, hogy húszéves fiúgyerekeiket elveszítsék.

A magyar jogszabályok nem ismerik a szülői felügyeletet vezetés közben, de ez nem minden országban van így. A most alakuló német kormány már a 16 évesekre is kiterjesztené a fiatal sofőrök felügyeletét. A szövetségi statisztikák szerint 2018-ban a 18 és 24 év közötti gépjárművezetők összesen 312 embert halálát okozták. A szakértők keresik a módját, hogy csökkentsék ezt a félelmetes számot.

Egyelőre Németországban csak 17 éves kortól lehetséges a szülői kíséret vezetés közben. Az ADAC szakértői szerint, ha már 16 éves kortól lehetővé tennék a szülői felügyelet melletti vezetést, az elősegítené a fiatalok jobb felkészítését a gyakorlati tapasztalatokra. Gerhard Hillebrand, az autóklub közlekedési elnöke ezért üdvözli a szövetségi kormány terveit, mert szerinte ezzel az intézkedéssel a tanulási időszak megduplázható, és a nagyobb vezetési tapasztalatoknak köszönhetően tovább csökkenthető a kezdő sofőrök kockázata.

A balesetek elemzése azt mutatja, hogy a rutin hiánya és az életkorral összefüggő magatartás, például bizonyos figyelmetlenség és meggondolatlanság felelős azért, hogy a fiatal vezetők gyakrabban szenvednek balesetet, mint az idősebbek. Amikor önállóan nekiindul a forgalomnak, sok fiatal sofőr túlbecsüli képességeit. Az ADAC szerint lehetővé kell tenni, hogy a kezdők objektív visszajelzést kaphassanak valódi képességeikről és korlátaikról is.

A szakértők különböző javaslatokat készítettek erre vonatkozóan. A fiatalok próbaideje, amíg csak kísérettel mehetnek ki a forgalomba, két évről akár háromra is meghosszabbítható. Ugyanakkor a fiatal sofőrök számára lehetőséget lehetne adni ennek az időnek a lerövidítésére, ha részt vesznek továbbképzéseken, tanfolyamokon.

A jelenlegi szabályozás szerint a kísérő legalább 30 éves személy, akinek a nevét fel kell tüntetni a vizsgabizonyítványon. A kísérőnek nem lehet több, mint egy büntetőpontja a rendőrségi nyilvántartásban, és legalább ötéves B kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkeznie. A kísérő nem felügyelheti a kezdő járművezetőt, ha véralkoholszintje meghaladja a 0,5 ezreléket, vagy bódító hatás alatt áll.

 N.V.