Kapcsold ki és nézz körül!

  • A fiatal autóvezetőket fenyegető egyik legnagyobb veszély, hogy a telefonjukra figyelnek a közlekedés helyett.
  • A mobilhasználók fele nem tudja, hogy minden készüléken létezik a “ne zavarj” funkció, ami képes kiszűrni a felesleges külső impulzusokat vezetés közben.
  • Egy vizsgálat szerint a “ne zavarj” funkció használata 41 százalékkal csökkenti a mobil használatát vezetés közben.

 

Már ma is komoly probléma, hogy sokan vezetés közben sem hajlandók letenni a mobiltelefonjukat, de félő, hogy az újabb és újabb ifjú generációk jogosítvány szerzésével ez a helyzet tovább romlik. A technológia mai szintjén, amikor az érintőképernyő a legfontosabb az interfész az ember és a virtuális világ között, ez kifejezetten rossz hír a közlekedőknek.

De a világ mindig ilyen volt: a fiatal generációk megszerettek egy eszközt, és ragaszkodtak hozzá. Az 1970-es évek egyik slágerterméke a lemezjátszó volt, erről szólt Victor Máté dala, amelynek refrénje arra biztatta a hallgatóit, hogy “Kapcsold ki néha és nézz körül!” De nemcsak a fekete korongok voltak képesek minden másról elvonni egész korosztályok figyelmét, hanem egy másik forradalmi technológia, a televízió is. A tévékészülék beköltözött a nappalikba, és minden figyelmet magának követelt. Annyira, hogy Szakonyi Károly Adáshiba című színdarabjában 1970-ben a szereplők azt sem nagyon vették észre, hogy megjelent körükben egy különös idegen: Emberfi, akiben nem nehéz felismerni Jézus Krisztust.

Manapság a mobiltelefon a legnagyobb figyelem-mágnes: önmagában egyesíti a telefonkészülék mellett a zenelejátszó, az – akár élő tévéadás vételére is alkalmas – mozgókép-lejátszó funkcióit, és még ezer mást, mint a navigációt, a social media elérést, a közlekedési híreket, a bankolást, vásárlást stb. Minden benne van tehát, ami az autóvezetőt segíti a vezetésben, tájékozódásban, és egy csomó mindent, ami ellenben elveszi a vezető figyelmét a vezetéstől.

Amerikai adatok szerint a figyelemelterelés a halálos balesetek több mint 9%-áért felelős. Annak ellenére, hogy világszerte tiltják vezetés közben a böngészést, az SMS-ezést, a figyelem elvonása továbbra is gyakori probléma, különösen a fiatalabb generációk körében.

Az okostelefonok egyik fontos funkciója azonban segíthet megelőzni ezt a kockázatos viselkedést. Manapság a legtöbb mobiltelefon rendelkezik „ne zavarj” funkcióval, amely blokkolhatja vagy korlátozhatja a kéretlen telefonhívásokat vagy social media posztokat. Az AAA (American Automobile Association) közlekedésbiztonsági alapítvány új kutatása szerint ez a funkció aktiválása hatékonyan csökkentheti az okostelefon figyelemelterelését vezetés közben.

– A figyelem elvonás továbbra is komoly közlekedésbiztonsági aggodalomra ad okot – mondta dr. David Yang, az AAA közlekedésbiztonsági alapítványának elnöke. – Annak ellenére, hogy képesek lennének csökkenteni a figyelemelterelést, az okostelefon-technológián alapuló óvintézkedéseket a sofőrök nem használják elég széles körben. Egy, a közelmúltban készült tanulmány azt kívánta feltárni, hogyan lehetne több embert ösztönözni a “ne zavarj” funkció használatára. A probléma jobb megértése érdekében a kutatók megvizsgálták, hogy a sofőrök miért nem használják gyakrabban a „ne zavarj” funkciót. A megkérdezett sofőrök attól tartottak, hogy a „ne zavarj” funkció akadályozza a zenéhez és a navigációhoz való hozzáférésüket. Ez az általánosan elterjedt tévhit a technológia működésének hiányos megértésén alapul. A jelenlegi okostelefon-blokkoló funkciók lehetővé teszik a zene és a navigáció használatát, ha aktiválva vannak. Egy másik átfogó téma, amiért a sofőrök félnek bekapcsolni ezeket a funkciókat a FOMO, vagyis a kimaradástól való félelem. Az emberek attól tartanak, hogy ha a „ne zavarj” funkció aktiválva van, vezetés közben lemaradhatnak egy fontos hívásról, SMS-ről vagy social media postról.

Ennek ellenére sok sofőr mégis használja a „ne zavarj” funkciót stresszes helyzetekben, például heves esőzésben, havazásban vagy forgalmi dugóban. Ez a választás arra utal, hogy a sofőrök hajlamosabbak ezt a funkciót használni a figyelemelterelés csökkentése érdekében, amikor valamire igazán oda kell figyelniük. A tanulmány emellett azt is kimutatta, hogy a fiatalabb sofőrök (18–24 évesek) – akik nagyobb valószínűséggel használják telefonjukat vezetés közben – jobban ismerik a „ne zavarjanak” funkciókat, mint az idősebb generációk. Ugyanakkor hajlamosabbak azt is gondolni, hogy biztonságosan használhatják telefonjukat vezetés közben, ami arra utal, hogy ez a csoport esetleg nem érzi szükségesnek ezeket a funkciókat.

Mivel a fiatal felnőttek hajlamosabbak a figyelmetlenségre vezetés közben, a kutatók kíváncsiak voltak arra, hogy a képzés és az oktatás javíthatja-e a „ne zavarj” funkciókkal kapcsolatos tudatosságot és megértést, ami a használatuk növekedéséhez vezethet. Egy teszten a 18 és 24 év közötti résztvevőket tíz hétig figyelték – öt hétig beavatkozás nélkül, és öt hétig a „ne zavarj” funkció használatával. A két időszak között kérdőívet töltöttek ki a technológiával kapcsolatos jelenlegi ismeretek felmérésére, majd képzést kaptak a használatáról. Fontos megjegyezni, hogy a „ne zavarj” funkció úgy volt beállítva, hogy automatikusan bekapcsoljon vezetés észlelésekor, és a résztvevőknek azt kérték, hogy ezt a beállítást a vizsgálat hátralévő részében tartsák bekapcsolva.

Az eredmények azt mutatták, hogy képzés előtt a résztvevők 50%-a nem tudta, hogy a telefonján van „ne zavarj” funkció, 85%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem tudja, miként kell használni, és 65%-uk nem tudta, be lehet állítani úgy, hogy automatikusan bekapcsoljon vezetés észlelésekor.

A képzés után a résztvevők már tudták, hogy telefonjukon van „ne zavarj” funkció, tudták, hogyan kell használni, és hogy be lehet állítani automatikus bekapcsolásra. Az eredmény: 41%-os csökkenés az okostelefon-interakciókban, és 6%-kal kisebb valószínűséggel vették fel a telefonjukat.

– Tanúi lehettünk annak, hogy az okostelefonok használata hogyan vezethet figyelem elvonáshoz és kockázatos vezetéshez, de lehetséges az is, hogy ezek az eszközök segíthetnek megelőzni ezt – mondta Jake Nelson, az AAA közlekedésbiztonsági érdekképviseleti és kutatási igazgatója összegezve a kutatás eredményeit.

N.V.