Kéklámpával, szirénával, 40-nel?

  • Elakadásjelző vagy az index használatával is segíthetik a közlekedők a mentőket.
  • Mi az oka, ha a mentő megkülönböztető jelzéssel lassabban halad a megengedettnél?
  • Nem száguldani akarnak, csak folyamatosan a betegnek megfelelő tempóval haladni.
  • A satufék nem segít, ha nem tud félreállni a mentő útjából, menjen csak tovább előtte.

Május 17-én szerencsés kimenetelű közlekedési baleset történt Budapesten a X. kerületi Újhelyi út és Mádi utca sarkán. Egy BMW vezetője, aki elmondása szerint nem vette észre a háta mögötte megkülönböztető jelzést használva közeledő mentőautót, épp akkor húzódott a felezővonalhoz, majd azonban nyomban balra akart kanyarodni, amikor a mentő pontosan mellette haladt. A mentő vezetőjének esélye sem volt elkerülni az ütközést, aminek következtében a beteget szállító autó lesodródott az útról és egy családi ház előkertjébe csapódott. Szerencsére a beteg nem sérült meg, a mentőautó személyzete is csak könnyű sérüléseket szenvedett.

Miután a közösségi médiában sok kommentelő (a családi ház kamerájának felvétele alapján, azaz az eset lényeges körülményeinek ismerete nélkül) azonnal a mentő gépkocsivezetőjét okolta a történtekért, amiért úgy száguldott, hogy már nem tudta az úton tartani járművét, az Országos Mentőszolgálat nyilvánosságra hozta a mentőautó fedélzeti kamerájának a felvételt. Így már egy egészen más történettel találták magukat szemben az érdeklődők.

[A mentőautó fedélzeti kamerájának felvétele itttható.]

A felvételen jól látszik, hogy a BMW vezetője későn indexelt. Lényegében ahogy kitette az irányjelző azonnal behúzódott a felezővonalhoz és bekanyarodott. Pontosan akkor, amikor a mentő már mellette volt. Ekkor már egyik sofőr sem tudta elkerülni a balesetet.

Őri-Kiss Zsolt, az Országos Mentőszolgálat budapesti műszakvezetője a helyszínen járt a baleset után. Lapunknak azt mondta, „Hihetetlenül megijedt a BMW-t vezető hölgy”. Nem vette észre a mentőt, mondta a helyszínen.

A mentőszolgálat videóján látszik, hogy a szemből érkező Mercedes teljesen lehúzódott az útról, egyértelműen jelezte, hogy látja a mentőt és szabad utat biztosít a számára. A mentőkocsi gond nélkül áthajtott volna Mercedes és a BMW között, ha utóbbi nem kezd el kanyarodni.

Őri-Kiss Zsolt, aki 23 éve vonulós mentő azt mondja, még ma sem számít ritkaságnak, hogy a közlekedők nem adnak szabad utat a megkülönböztető jelzést használó mentőnek. Ennek ellenére a helyzet jobb, mint az ezredforduló táján volt és szerencsére elsőbbség meg nem adása miatt ritkábban is történik baleset, bár ez sokszor annak köszönhető, hogy a mentőgépkocsi vezetője elég rutinos ahhoz, hogy korrigálja mások hibáját is.

„Arra képezzük ki a kollégákat, legyenek felkészültek arra, hogy alkalmasint nekik kell korrigálniuk mások hibáit is – mondta Őri-Kiss. –

Őri-Kiss azt mondja, az utóbbi években sokat javult a helyzet az utakon. Még az ezredfordulón, amikor sok, az addig forgalomban lévőknél nagyobb teljesítményű, és – a mentők észlelése szempontjából nem kevésbé fontos – jobban (hang)szigetelt nyugati személygépkocsi jelent meg a magyar utakon, gyakrabban érezték úgy a mentősök, hogy sok közlekedő ellenfélként, sőt, ellenségként kezelné őket. Kétségtelen, akkoriban jelentősen megváltozott a forgalom dinamikája, s közben még nem minden autós volt kellőképpen felkészült, hogy alkalmazkodjon hozzá. És voltak, akik talán nem is akartak.

Szerinte ma már csak ritkán találkozni olyan sofőrökkel, akik csak azért sem adnak szabad utat a mentőknek, nem adnak elsőbbséget számukra annak ellenére sem, hogy megkülönböztető jelzést használnak. Előfordul, hogy áthajtanak előttük a kereszteződésben vagy türelmetlenkednek, esetleg még előzésbe is kezdenek, ha a mentő szerintük túl lassan halad. Márpedig a megkülönböztető jelzést használó mentőt tilos előzni. Akkor is, ha csak 30-40 km/h sebességgel halad.

 

Emlékeztetőül: Mit mond a KRESZ?

 

Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben

  1. § (1) A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását – félrehúzódással és a szükséghez képest megállással – lehetővé kell tenni.

(2) Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.

(3) Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.

 

„A mi munkánk folyamatos harc az idővel. Ezzel együtt nemcsak, sőt elsősorban nem azért használunk kéklámpát és szirénát, hogy száguldhassunk, bár olykor egy-két percen is életek múlhatnak. Számunkra a folyamatos haladás a legfontosabb, s lehetőség szerint azzal a sebességgel, amit a beteg biztonsága megenged”, magyarázta Őri-Kiss.

A hirtelen fékezések és az intenzív kormánymozdulatok bizonyos esetekben súlyosan veszélyeztethetik a beteg életét, biztonságát. Olyankor a megkülönböztető jelzés arra szolgál, hogy jelezze a körülöttük közlekedőknek: a mentő a viszonylag kis sebessége ellenére is igényt tart az elsőbbségre, mert sérültet, súlyos beteget szállít. Azt pedig, hogy adott esetben mekkora a még biztonságos sebesség a beteg számára, még csak nem is a mentő gépkocsivezetője dönti el, hanem az orvos.

„Ha túlságosan erős fékezésekre, intenzív kormánymozdulatokra kényszerülnek a sofőrök, és az orvos látja, hogy emiatt változik a beteg vérnyomása, vagy más paramétere, azonnal szól a sofőrnek, hogy lassítson”, jegyezte meg Őri-Kiss Zsolt, aki azt is elmondta, hogy vezetési instruktorként minden kezdő szekundást (tanuló mentőgépkocsi-vezetőt) befektetett a betegek helyére, rögzített, és elvitték őket egy „körre”, hogy megtapasztalják az egyes manővereik milyen hatással vannak a kiszolgáltatott utasaikra.

A fentiek alapján nyilvánvaló, hogy a többi közlekedő azzal segíti a leginkább a mentők munkáját, ha biztosítja a folyamatos haladás lehetőségét számukra. Azaz, ha körültekintően vezetnek. Például, ha olykor belepillantanak a tükörbe és nem csak maguk elé néznek mereven.

Amivel a leginkább meg lehet könnyíteni a megkülönböztető jelzéssel közlekedő mentők dolgát:

  • Jelezze, hogy látja, észlelte a mentőt, akkor is, ha az adott közlekedési szituációban még nem tud szabad utat biztosítani a számára! Őri-Kiss Zsolt azt mondta, számukra már az is nagy segítség, ha a sziréna hangjára az előttük haladók bekapcsolják az elakadásjelzőt, mert abból tudják, hogy az a sofőr látja őket és keresi az alkalmat, a lehetőséget, hogy szabad utat adjon nekik
  • Még jobb, ha már látja a mentő előtt haladó, hogy hol és milyen irányba tud kitérni a mentő útjából, indexeléssel jelzi a szándéká Nem minden helyzetben egyértelmű ugyanis, hogy jobbra húzódva tudja a sofőr a leggyorsabban maga elé engedni a mentőt!
  • A satufék nem segí A mentőknek nem arra van szükségük, hogy megálljon körülöttük az élet és a forgalom, hanem arra, hogy ők folyamatosan haladhassanak azzal a sebességgel, amellyel a beteget még biztonságosan szállíthatják, illetve, amivel biztonságosan eljuthatnak oda, ahová riasztották őket. Senkinek sem jó, ha egy mentőt baleset ér és emiatt másik mentőt kell indítani az adott címre.
  • Figyelje a környezetét! Ha az előtte haladók balra húzódnak le az útról, mert ott van hely vagy mert a szembe közlekedő sávja üres, esetleg ott már áll a forgalom, ne foglalkozzon azzal, hogy ez szabályos-e így vagy sem, kövesse a többiek példáját. Nincs ugyanis rosszabb annál, mint ha néhány jármű az egyik, a többi a másik irányba húzódik félre a mentő elől, s emiatt az sokkal lassabban haladhat, mintha mind egy irányba tértek volna ki elő
  • Ha nincs hely félrehúzódni – irány az előre. Sokan félnek a mentő előtt haladni, inkább még a legszűkebb utcákban is keresik a lehetőségét, hogy beálljanak két, egymástól távol álló autó közé vagy egy kapualjba. Csakhogy egy ilyen manőver csak lelassítja a mentőt. Sokkal célszerűbb, ha ilyenkor a mentő előtt haladók a gázra lépnek és utat csinálnak a mentőnek. Kellő körültekintéssel behajtanak az első kereszteződésbe, ahol már biztos félre tudnak húzódni, és elengedik a mentőt.
  • Nagy segítség számukra, ha a közlekedők egymást is figyelmeztetik a mentő közeledésére, és nemcsak a mentő, hanem egymás manővereit is figyelik. (Őri-Kiss Zsolt elmesélt egy, a német kollégáitól hallott esetet, amikor a szűk utcában egy motoros a mentő előtt haladva minden autóba bekopogott, hogy „Jön a mentő mögötted!
  • Az is nagyban megkönnyíti a mentősofőrök dolgát, ha a gyalogosok és a kerékpárosok nem hiszik azt, hogy ők még simán átérnek a mentő előtt a túloldalra. (Ehhez persze az is kell, hogy ne hallgassanak zenét fül vagy fejhallgatón keresztül, hogy észlelhessék a mentők közeledésé) Lehet, hogy ők úgy érzik, még átmehetnek a mentőautó előtt, de ha a mentős másképp értékeli a helyzetet, fékezni fog, amivel nemcsak időt veszít, de ronthatja a beteg állapotát is.

Őri-Kiss Zsolt elmondta, a mentők igyekeznek olyan útvonalakon vonulni a riasztás helyszínére, majd onnan a kórházba, ahol kicsi az elakadás valószínűsége. Épp ezért kerülik el – már ahol és amikor ez lehetséges – a szűk egyirányú utcákat.

F.Gy.A.