Kerékpárok a gépkocsin: csökken a leszorítóerő
- A karosszériára erősített biciklik vitorlaként viselkednek, és nagy sebességnél bizonytalanná teszik a jármű irányítását.
- A tetőre és hátsó ajtóra szerelt kerékpárok jelentősen növelik a légellenállást, és 30-40 százalékkal az üzemanyag fogyasztást.
- A vonóhorogra szerelt kerékpárok többlet légellenállása kisebb, de a ponyvával burkolt bringák úgy viselkednek, mint a rakéták fékező ernyői.
Amióta a szolid családi autók vagy SUV-k elmaradhatatlan alkatrésze a spoiler, még a gyerekek is tudják, hogy a gyors haladáshoz nagy leszorítóerő szükséges. Azt persze már nem kérdezi meg senki, hogy az elsőkerekes autók ugyan mit profitálnak a hátsó légterelő szárnyak jelenlétéből. Mindegy, ha a versenyautókon van szárny, akkor a miénkre is kell. Még akkor is, ha tudjuk, hogy a Porsche 911 mozgó szárnya 150 km/h sebesség felett fejt ki nagyobb leszorítóerőt. A magyar KRESZ sebességhatárait ismerve tehát igazából nincs miért terelőszárnyakat szerelni az autókra.
De ha növelni nem is igen lehet a polgári felhasználású személyautókon a leszorító erőt, csökkenteni éppen lehet. Erre alkalmas minden, a karosszériára kívülről szerelt tárgy. A tetőcsomagtartók csak deciliterekkel növelik egy autó fogyasztását, de a csomagtartókra szerelt nagy méretű tárgyak már sokkal nagyobb hatást fejtenek ki a légellenállásra és ezáltal a fogyasztásra.
A légellenállás azért is fontos, mert jelentősen befolyásolja a járművek mozgását, irányíthatóságát. A sportautókon a spoilerekkel és a karosszériában kialakított légcsatornákkal a kerekek tapadását segítik elő. Az autókra szerelt kerékpárok azonban olyan hatást gyakorolnak a járműre, mint a vitorla. A belekapaszkodó menetszél igyekszik megemelni a járművet, ezzel csökkenti a kerekek tapadását, a leszorítóerőt.
A tetőcsomagtartóra rögzített kerékpárok légellenállása tehát lényegesen módosítja a gépkocsi menettulajdonságait, ezért autópályán sem ajánlott a 100-as tempó túllépése. A sebesség visszafogására ösztönöz az is, hogy a fogyasztás akár egyharmaddal nőhet. Akinek nincs tetősín szerelve a családi autójára, és a karosszéria formája megengedi, választhatja a hátsó ferde ajtóra szerelhető konzolt. A légellenállás azonban ennél a megoldásnál a tetőn hordozókhoz képest is nagyobb, a fogyasztás növekedése meghaladja a 40 százalékot. A vonóhorogra erősíthető konzolok a legkedvezőbbek a légellenállás és irányíthatóság szempontjából a három szállítási mód közül. A kerékpárok túlnyomórészt a gépkocsi takarásában utaznak, a fogyasztás növekedése csak öt százalék körüli.
Ugyanakkor bármennyire jó ötletnek tűnik, hogy a vízre érzékeny elektromos rásegítésű kerékpárokat szállítás közben igyekezzünk megvédeni az időjárás viszontagságaitól, mégsem tanácsos ponyvával letakarni hátsó kerékpártartót. Ezek ugyanis extrém módon növelik a légellenállást, a kerékpártartóra ható erőket, és ronthatják a jármű vezetési jellemzőit. Működésüket egyesek úgy írják le, mint a rakéták fékező ernyőit.
Érdemes figyelembe venni, hogy a vonóhorogra erősített kerékpárok tömege is befolyásolja a járművek súlyeloszlását, és emiatt változhat meg a közúton való viselkedésük. Vajon az a gépkocsi, amelyik sikerrel vette a jávorszarvas tesztet, a lökhárító mögött utazó kerékpárokkal is abszolválná a bójakerülést? A kerékpár hordozó konzol és két elektromos rásegítésű felnőtt kerékpár súlya (maximum 75 kilogramm) kiteszi egy teljes értékű utasét. Csakhogy ez a tömeg nem a hátsó tengely előtt jelentkezik – mint amikor valaki a hátsó ülésen foglal helyet -, hanem a hátsó tengely vonalától akár egy méter távolságra. Ezért is javasolják a szakemberek, hogy a kerékpárokról szállítás során szereljenek le minden felesleges alkatrészt. Különösen a súlyos akkumulátorokat érdemes a jármű belsejébe pakolni.
N.V.