Kerékpározás napelemeken?
- Decemberben két új, napelemekkel szerelt kerékpárutat adtak át Hollandiában.
- Az úgynevezett fotovoltaikus felületek egyenként ezer négyzetméter területűek, és várhatóan 160 MWh/év megújuló energiát termelnek, miközben rajtuk járműforgalom halad keresztül.
- A Wattway cég új típusú napkollektorait rendkívüli vékonyság és nagy szilárdság jellemzi, beépítése nem igényel bonyolult építési munkálatokat.
- Az egyes elemeket speciális réteggel vonták be annak érdekében, hogy a napfényt átengedjék, és a forgalmi behatásoknak is ellenálljanak.
- Az alkalmazott speciális napkollektorok hasonló tapadást biztosítanak, mint a hagyományos útburkolatok, ezáltal a rajtuk való kerékpározás biztonságos.
- Hollandiában támogatják az innovatív megoldásnak a közúti infrastruktúra területén történő alkalmazását, ahelyett, hogy erre az ország korlátozott földterületét vennék igénybe.
- A fotovoltaikus felületek nem csak kerékpárutakon, hanem parkolókban, járdákon, töltőállomásokon és egyéb helyeken is alkalmazhatók.
A hollandok immár napelemes kerékpárutakon is hódolhatnak szenvedélyüknek. Néhány héttel ezelőtt két új, napelemekkel szerelt kerékpárutat adtak át Hollandiában. Bár az elmúlt időszakban több hasonló kerékpárutat is építettek került a világ első számú kerékpáros nagyhatalmában, a mostaniak az elsők, amelyek ezer négyzetméteres napelemes felülettel rendelkeznek. (A cikkben alkalmazott mindhárom kép forrása az Electrek.)
Az új kerékpárutak Észak-Hollandia, valamint Észak-Brabant tartományokban találhatók, az innovatív infrastrukturális elemek a francia Wattway és a holland BAM Royal Group építőipari cég együttműködése során valósultak meg. A Wattway – mint a világ első napelemes útburkolatokkal, úgynevezett fotovoltaikus útfelületekkel foglalkozó vállalata – olyan napenergiát termelő útfelületeket készít, melyek „tiszta” elektromos áramot állítanak elő, miközben rajtuk járműforgalom halad keresztül. A cég a 2015. évi alapítását követően több országban, mintegy 40 kísérleti helyszínen üzemeltet napelemes burkolatokat, továbbá gondoskodik azok karbantartásáról.
A decemberben átadott két létesítmény energiatermelő teljesítménye nagyobb a korábbiaknál (az úgynevezett kilowatt csúcsteljesítmény 148 Wp/m² a régebbi, 119 Wp/m²-el szemben). Az érintett tartományok azzal számolnak, hogy a fotovoltaikus felületek évente 160 MWh megújuló energiát termelnek, ezzel is segítve a holland hálózat ellátását. A hatályos szerződés öt évig tartó felügyeletre és karbantartásra kötelezi a kivitelezőket.
A Wattway új típusú napkollektorait rendkívüli vékonyság és nagy szilárdság jellemzi. A mindössze néhány milliméter vastag elemeket a már meglévő (illetve újonnan megépített), egyenletes felületű kerékpárutakra rögzítik anélkül, hogy nagyobb építési munkálatokra lenne szükség. A napelemek gyantából és polimerekből álló többrétegű szubsztráttal vannak bevonva. Ennek köszönhetően elég áttetszők ahhoz, hogy átengedjék a napfényt, ugyanakkor elég ellenállóak is annak érdekében, hogy “megküzdjenek” a kerékpáros forgalomból adódó fizikai behatásokkal. Az alkalmazott napelemek felületei nem simák, ezáltal eltérnek a hagyományos tetőpanelekétől, hiszen speciális kezelésük révén ugyanolyan tapadást kell biztosítaniuk, mint a normál útburkolatoknak. A Wattway megoldásának további előnye, hogy elektromos energiát termel anélkül, hogy természeti tájakat érintene, illetve mezőgazdasági területeket vonna ki a termelés alól.
A napelemes kerékpárutak kiépítését a hollandok alapvetően kedvezően fogadják. Bár az országban a kerékpárút-hálózat hossza jelenleg meghaladja a 35 ezer km-t, és természetesen irreális, hogy valamennyi kerékpárutat ilyen innovatív megoldással lássanak el, ugyanakkor mindenképpen hasznosnak tartják, ha a jövőben egyre inkább a közúti infrastruktúra elemei adnának helyet a megújuló energia termelésnek ahelyett, hogy erre az ország korlátozott földterületét vennék igénybe. A Wattway kollektorok nem csak kerékpárutakon, hanem parkolókban és egyéb helyeken is alkalmazhatók, továbbá használhatók veszélyes helyek, hidak, alul- és felüljárók, gyalogutak, kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és más közúti létesítmények megvilágítására, valamint elektromos meghajtású járművek töltésére.
G.I.