Kerülje el az őrült sofőröket!

  • 8 szabály, amit érdemes megszívlelni, és nemcsak amikor nyaralni indul a család.
  • Közúti veszélyeztetésért akkor is kiszabhat a bíróság három évet, ha nincs sérülés.
  • Az alkohol és a gyógyszerek mellett a kávé és a „kajakóma” is veszélyes lehet.

A címbeli idézet Richard Rohde dél-kaliforniai ügyvéd honlapjáról való. Ő egyike azoknak a közlekedési balesetekkel és kártérítési ügyekkel foglalkozó jogászoknak, akik kötelességüknek tartják a balesetmegelőzési programok és módszerek népszerűsítését még akkor is, ha a kevesebb baleset számukra kevesebb potenciális kuncsaftot jelent.

Rohde Crazy Drivers-ként (Őrült sofőrök) azokat a sofőröket, motorosokat említi, akik tudásukat és járművük erejét fitogtatva bevágnak mások elé az úton, néha csak centikre kerülve el az ütközést. Akik szorosan rátapadnak az előttük haladóra és a fényszórót villogtatva követelnek szabad utat maguknak. És persze a nálunk is gyakori büntetőfékezőket.

Engedjék el őket! – javasolja Rohde, mint a világ legtöbb közlekedésbiztonsági szakértője is. Minél hamarabb szabad utat engedünk a crazy drivers-nek, annál kisebb a valószínűsége, hogy balesetet okoznak. Sokszor ugyanis egyes crazy driverek képesek úgy rátapadni az előttük haladóra, vagy olyan szűken előzni őket, hogy azok minden jó szándékuk ellenére sem képesek biztonságosan kitérni az útjukból.

Nálunk is volt már példa arra, hogy a sztrádán előző autónak nem maradt ideje visszatérni a külső sávba, mert a mögötte türelmetlenkedő belehajtott. Épp akkor koccantak, amikor az elől haladó megkezdte a kisorolást a külső sávba. Hatalmas borulás lett belőle.

Az örült sofőrök közvetlenül csak azokra nem veszélyesek, akik nincsenek a közelükben!

Tévedések elkerülése végett az országúti agresszió nem egy hungarikum. Los Angelestől Moszkváig, Budapesttől Dublinig mindenütt kiemelten foglalkoznak a Közlekedésbiztonsághoz hasonló portálok a közúti agresszióval és annak megelőzésével.

Nyilván a megelőzés a nehezebb, hiszen azokkal kellene szakembereknek foglalkozni és megértetni, mit kockáztatnak, akik zsigerből nem tartják magukra nézve kötelezőnek a közlekedési szabályokat, nincsenek tekintettel másokra, fegyverként használják az autójukat. Őket a különböző eljárások tapasztalatai szerint nem is érdeklik tettük lehetséges következményei. Meg se tanulták még a legelemibb szabályokat sem.

Sokan csak akkor döbbennek rá, hogy akár börtönbe is kerülhetnek az országúti garázdálkodásukért, amikor közlik velük, hogy Közúti veszélyeztetéssel gyanúsítják őket, amiért kaphatnak akár három év börtönt is, még akkor is, ha senkinek nem esett baja.

Közúti veszélyeztetés [Btk. 234. § (1)] Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton más vagy mások életét vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Ha a büntetőfékezés, leszorítás és ezekhez hasonló agresszív vezetés miatt kettő vagy több ember meghal, vagy tömegszerencsétlenség történik, a büntetési plafon már 15 év. Igen! Kiszabhat a bíróság adott esetben akkora ítéletet a közúti veszélyeztetőre, mint egy gyilkosra!

Nemrég egy 18 éves fiatalember nagyon friss jogosítvánnyal és ittasan lesodródott az útról és egy távközlési oszlopnak hajtott. Később az egyik kereskedelmi televíziónak azt mondta:

„Három sört ittam, nem gondoltam, hogy ekkora bajba kerülök miatta”.

De vajon mire gondolt, miben bízott, amikor három sör után a volánhoz ült? Most egy időre elveszik a jogosítványát, amit nyilatkozata szerint ő nem bán, mert egy ideig úgy sem lenne kedve vezetni.

Szerencséje volt, mert senki nem sérült, ő sem. Az autója viszont totálkárosra tört. Azt már akkor se vezethetné, ha éppenséggel lenne kedve hozzá.

Lapunkban többször foglalkoztunk azzal, milyen okok, körülmények és tényezők vezethetnek a tapasztalatok szerint balesetekhez. Most azokat a megszívlelendő tanácsokat gyűjtöttük csokorba, amelyeket a világ majd’ minden országában elmondanak a sofőröknek a balesetmegelőzéssel foglalkozó szakemberek a gépjárművekkel közlekedőknek, utazóknak. Az őrült (azaz veszélyes) sofőrök elkerülésén kívül van még néhány. Íme a talán legfontosabb nyolc.

  1. Tartsák be a közlekedési szabályokat. „A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.” (Az idézőjelbe tett két mondat a KRESZ 2. és 3. mondata! Ilyetén több, mint tanács: Előírás!)
  2. Mindig használják a biztonsági övet, a gyerekeket ültessék a számukra előírt biztonsági gyermekülésbe, a motorosok, kerékpárosok viseljék a számukra kötelező fejvédőt. Balesetek bármikor történhetnek, nem mindegy azonban milyen következményekkel járnak. Nem mellesleg Magyarországon a rendőrség az idén minden közúti ellenőrzés alkalmával kiemelten figyeli, hogy az autókban utazók használják-e a biztonsági övet. (Fontos: 18 év felett az fizeti a büntetést, aki nem használta az övet, nem a sofőr!)
  3. Ne igyanak alkoholt, ne drogozzanak vezetés előtt. Ne üljön volán mögé, akinek „a vezetési képességét hátrányosan befolyásoló gyógyszert kell szednie”! Célszerű várni egy kicsit akkor is, ha nehéz ételt evett, mert egy nagy családi ünnepi ebéd vagy a nyári grillezés után nyomban útnak indulni életveszélyes lehet a „kajakóma” miatt. Ahogy a túl sok kávé fogyasztása is. A koffein a teljesítőképességét nem növeli, legfeljebb csak a sofőr bátorságát és azt az illúzióját, hogy ő nem fáradt, sőt fitt, képes biztonságosan vezetni.
  4. Tartsanak egyenletes sebességet, indokolatlanul ne gyorsítsanak vagy lassítsanak; ne játszanak a gázzal! Főleg ne azért, hogy „ezzel törjék meg a monotóniát” például az autópályán. A sebesség indokolatlan váltogatásával kiszámíthatatlanná teszik a járművük mozgását a többi közlekedő számára. Előbb-utóbb jön valaki, aki megunja, hogy hol elhúz előle, hol pedig lassításra kényszeríti, és előzésbe kezd. A tapasztalatok azt mutatják, nem mindig az arra legalkalmasabb helyen és többnyire indulatból. Márpedig az indulat a nem crazy driver-nél sem jó tanácsadó.
  5. Legyenek láthatóak és lássanak ki az autójukból rendesen. Azaz kapcsolják fel a tompított fényt (nyaralás előtt célszerű az autó főbb elemeivel együtt a világítást is átnézetni) és legyen tiszta az ablak. A poros, ablaktörlőcsíkos szélvédő roppant veszélyes tud lenni, főleg erős napsütésben és éjszaka. Hátul még akkor se pakolják tele a kalaptartót, ha nyaralni indul a család és minden helyre szükség van az autóban, hogy ne akadályozza semmi a kilátást ott se. Bármilyen úton is haladjon, időnként nem árt egy pillantást vetni a tükrökbe. Fontos, hogy minden tükör jól, a sofőrhöz igazítva legyen beállítva. Még így is lesz azonban az autó körül némi holttér, amivel számolnia kell a sofőrnek vezetés közben. Ezért is kell többször a tükörbe pillantani előzés, kanyarodás előtt!
  6. A nyári turistaszezon előtt örökzöld téma az autók átvizsgáltatása. Pedig nemcsak akkor van – azaz lenne – rá szükség. A pandémia miatt hónapokig nem kellett műszaki vizsgára vinni az autókat, sokan éltek és a lehetőséggel, hogy lejárt forgalmival és büntetlenül autózhattak. A moratórium lejártával azonban sokakat megdöbbentett a műszaki vizsga előtti átvizsgálásról kiállított számla. Akkoriban több szervizvezető is elmondta, a magyar autók karbantartottsága finoman szólva hagy kívánni valót maga után. Baleset esetén ugyanakkor az nem minősül műszaki hibának, ha kopottak volt a fékek, a gumik, ha a koszos ablakon nem lehetett kilátni. (Jó tudni: Az első negyedévben a rendőrség legfrissebb statisztikája szerint 2735 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt az utakon. Ezekből mindössze kilencet okozott műszaki hiba. )
  7. Bár ez jobbára az orosz portálokon kiemelten hangsúlyos figyelmeztetés, nálunk sem haszontalan megemlíteni, hogy fokozottan figyeljenek a megkülönbözető jelzéssel közlekedőkre. Ott, ahol az először lehetséges, a lehető leggyorsabban adjanak neki szabad utat. A mentők indokolatlan feltartóztatása, vagy egy karambol a kéklámpával haladó mentővel mások életét veszélyeztetheti; nem véletlen használják a megkülönböztető jelzést. A rendőrautó sem véletlen szirénázik. Ráadásul ma már szinte mindben van fedélzeti kamera, így ha indokolatlanul feltartják őket, később akkor is eljárást indíthatnak, ha ott és akkor nem tettek semmit. Ami pedig a tűzoltókat illeti: ők sem szórakozásból használnak kék lámpát és szirénát. És velük aztán végkép nem érdemes huzakodni: egy 15-20 tonnás monstrumot feltartóztatni nem kockázatmentes, és garantáltan nem a tűzoltók autója látja nagyobb kárát egy „koccanásnak”.
  8. Sokan vezetnek rutinból. Robotpilóta-üzemmódban. Ne tegyék. Attól még, hogy „ezen az úton sosincs nagy forgalom”, még adódhatnak váratlan helyzetek. Hibázhatnak, szabályt szeghetnek mások, s ha nem figyelünk, nem tudjuk elkerülni a balesetet.

Már csak egy hónap és itt a nyár, a nyaralás, a nagy turista népvándorlás időszaka. Mivel a hétköznapokon mindenki elfoglalt, fontos, hogy időben kezdje meg a család autójának felkészítését, ha hosszabb útra indulnak. Legyen biztosításuk, Assistant szerződésük vagy Autóklub-tagságuk, és nézessék át az autót szakemberekkel.

…hogy a megérdemelt pihenés végén mindenki hazaérjen!

F.Gy.A.