Két ember halálát okozta a fantomtraktor!
- A locsolórendszer teljesen eltakarta a traktor hátsó lámpáit.
- Hiába vészfékezett a kisbusz, nem kerülhette el az ütközést.
- Késő őszig bármikor találkozhatnak mezőgazdasági gépekkel.
- Egy traktor és két pótkocsi együtt hosszabb egy kamionnál!
- Mire kell figyelni a nagy mezőgazdasági járművek előzésekor?
Öt évre fogházba küldené és négy évre eltiltaná a közúti gépjárművezetéstől a Debreceni Járásbíróság azt a férfit, aki egy traktor vezetőjeként kivilágítatlan vontatmányával két halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenséget okozott Berettyóújfalu külterületén 2022 nyarán. A Debreceni Járási Ügyészség a közelmúltban emelt vádat ellene.
A vádirat szerint a traktoros egy olyan nagy méretű locsoló berendezést vontatott, ami – méreteiből adódóan – teljesen eltakarta a traktor hátsó lámpáit. Emiatt a vele egy irányba közlekedő mikrobusz vezetője – aki nyolc utast szállított – a közvilágítás nélküli külterületi úton már túl későn észlelte az előtte haladó járműszerelvényt. Vészfékezett ugyan, de így sem sikerült elkerülnie a balesetet.
Az ütközéstől a locsoló berendezés leszakadt a traktorról és felborult. A mikrobusz mindeközben áttért a menetirány szerint bal oldalra és összeütközött egy éppen ott haladó kisteherautóval.
A mikrobusz és a kisteherautó vezetője is a helyszínen életét vesztette. A mikrobusz utasai közül hatot súlyos, kettőt nyolc napon belül gyógyuló sérülésekkel szállítottak kórházba.
Az eset kapcsán az ügyészség egyebek között arra mutatott rá, hogy a KRESZ 44. § (1) kimondja: A forgalomban résztvevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
Ha és amennyiben a vontatmány eltakarná a hátsó lámpákat, a mezőgazdasági munkagép vezetőjének még azelőtt gondoskodnia kell a jármű és vontatmánya láthatóságáról, hogy azzal kihajtana a forgalomba.
A rakomány mérete nem ad felmentés a kivilágítási kötelezettség alól!
Ha egy autós a személygépkocsija csomagtartóján szállítja a kerékpárját vagy kerékpárjait, neki is kötelessége a kerékpárját rögzíteni, ha ez nem lehetséges, olyan kerékpártartót felszerelni, aminek önálló világítása van, hogy a jármű láthatósága folyamatosan biztosítva legyen. Pedig egy kerékpár és annak tartója együtt sem képes olyan galibát okozni baleset esetén, mint egy hatalmas locsolórendszer.
A Berettyóújfalu határában két halálos áldozatot követelő balesetet okozó traktoros a közlekedés egyik alapvető szabályát, a
Látni és látszani! szabályt vette semmibe, amikor gyakorlatilag fantomként hajtott ki az útra.
A Debreceni Járási Ügyészség az eset összes körülményére tekintettel
„halálos tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége”
miatt emelt vádat a traktoros ellen a Berettyóújfalui Járásbíróságon. Vádiratában mértékes indítványt is tett. Eszerint: „Amennyiben a vádlott a bíróság előkészítő ülésén a terhére rótt bűncselekmény elkövetését beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról, a járásbíróság ítélje őt öt év fogházbüntetésre és négy évre tiltsa el a közúti járművek vezetésétől”.
A tavaszi, a nyári és az őszi mezőgazdasági munkák idején mindig nagy számban jelennek meg az utakon a megszokottnál nagyobb, de még éppen nem túlméretes (emiatt felvezetést nem igénylő) munkagépek. És gyakran okoznak fennakadásokat a forgalomban, még akkor is, ha vezetőik minden rájuk vonatkozó szabályt betartanak, és éjszaka szabályosan kivilágítják járművüket és vontatmányukat.
Egy kombájn teljesen elfoglalja a sávot, olykor túl is lóghat a felezővonalon. A dupla pótkocsit vontató traktorok pedig, amelyek – a vontató és a két pótkocsi – együtt már akár hosszabbak is lehetnek, mint egy kamion.
Már puszta méreteik miatt is ezeknek a járműveknek nemcsak a vezetése, az előzésük, a mellettük való elhaladás is fokozott körültekintést igényel. Nagy és kellemetlen meglepetés érheti azokat, akik „ez csak egy traktor” hozzáállással kezdenek az előzésükbe.
A gyakorlott mezőgazdaságigép-vezetők persze igyekeznek időnként szabad utat engedni a miattuk feltorlódó forgalomnak, de nem mindig és nem mindenütt tudják ezt megtenni. Olykor kilométereket kell „cammogni” mögöttük egy olyan útszakaszig, ahol félrehúzódhatnak. Ilyenkor nincs mit tenni: várni kell, hogy biztonságosan el tudja engedni a mezőgazdasági gép vezetője a normál méretű autókat.
Aki olyan vidéken jár, ahol még vagy már tartanak a mezőgazdasági munkák a földeken, számítsanak a szokásosnál hosszabb menetidőre.
Legyen náluk víz és némi elemózsia! Hőség idején az ember szervezete még a légkondicionált autóban is gyorsabban le- és kimerül, mint máskor. A dehidratáltság és az éhség viszont komoly baleseti kockázatot jelenet.
Legyenek türelmesek, ha nagy méretű maximum 40, esetleg csak 25 km/h sebességgel haladó járművel találkoznak.
Előzéskor tartsanak nagyobb oldaltávolságot.
Ha a munkagép kanyarodni készül, tartsanak sokkal nagyobb követési távolságot és semmiképpen ne kezdjenek előzésbe. Egyes gépeknek – például a kombájnnak – a hátsó kerek (vagy az is) kormányzott, ezért merőben másképp mozog kanyarodás közben, mint amihez a közlekedők hozzászoktak. A legtöbb ilyen járművön tábla jelzi milyen mértékben mozdulhat el egyik vagy másik irányba a gép fara; érdemes a számokat komolyan venni!
Figyeljék az előttük haladó jármű jelzéseit; azok vezetői magasabban ülnek, általában nagyobb távolságot látnak be maguk előtt, és általában lehúzódással, karjelzéssel vagy az indexel jelzik a mögöttük haladóknak, ha előzhetnek.
Egyszerre csak egy! Előzéskor ezt a szabályt célszerű betartani. Az elsőbbrendű, jellemzően keskenyebb és kanyargósabb utakon nem biztos, hogy gyors egymásután több autó is tud majd előzni. A „csoportos szökés” csak ott biztonságos, ahol a mezőgazdasági munkagép teljes terjedelmében le tud húzódni az útról.
Bár a mezőgazdasági gépek vezetői kötelesek megtisztítani az abroncsaikat a földtől, sártól mielőtt kihajtanak egy főútra, ez a legritkább esetben sikerülhet tökéletesre. Az út-földút találkozásokban ezért mindig – esős időben és szárazság idején is – számítani kell földfelhordásra, azaz csúszásveszélyre. Ha esik, a sáron csúszhat meg az autó, szárazságban a por vagy az elszóródott termény miatt.
És még egy íratlan szabály, amit nem tanácsos figyelmen kívül hagyni!
A terménnyel megrakott kocsikkal és pótkocsikkal, a nehéz mezőgazdasági gépekkel nehezebb manőverezni, és persze megállni is. Nem kis kockázatot vállal, aki egy púposan megrakott két pótkocsis bálaszállító elé bevág, és hirtelen fékezésre kényszeríti azt!
Nemcsak abból lehet baj, hogy a nagy tömegük miatt még kisebb sebességük ellenére sem tudnak olyan gyorsan megállni, mint más járművek. A hirtelen fékezés közben „bebicskázhat” a járműszerelvény és akkor már nemcsak az előtte hirtelen fékező járműre vagy a mögötte túl kis követési távolságot tartva érkező járművekre és azok utasaira lehet veszélyes, hanem a mellette közlekedőkre is.
… pedig mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.