Kétnaponta egy horrorkaraván
Facebook-oldalán azt közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), hogy tavaly, a 2020 decemberében elrendelt szigorítások nyomán 179 úgynevezett horrorkaravánnal szemben intézkedtek a közlekedési hatóság ellenőrei. Összesen mintegy százmilliós bírságot szabtak ki a karavánok – a korábbi ellenőrzések tapasztalatai alapján – döntően román és moldáv sofőrjeire különböző szabálysértések miatt. (Az ilyen „járműszerelvényeknél” általában több szabálytalanságot is feltártak az ellenőrzések.)
A horrorkaravánok jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat fuvaroznak keletre úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve. Olykor felpakolnak még melléjük, alájuk, föléjük, beléjük, ahogy sikerül, bútorokat és más, még értékesíthetőnek tartott holmikat is.
Nem egyszer megtörtént, hogy a használt autót szállító tréler mögé kötöttek még vontatórúddal egy másik autót is, és annak az utasterébe és a csomagtartójába is pakoltak még ezt-azt. Minél több használt cikk fér egy rakományba, annál jövedelmezőbb az üzlet a fuvarozó és az áru gazdája számára.
Nemcsak súlyosan szabálysértő, de több okból is rendkívül veszélyes ezeknek a karavánoknak a részvétele a forgalomban. Veszélyt jelent a rosszul, vagy alig rögzített rakomány, ami bármikor elszabadulhat, leeshet a járműről, esetleg „csak” félrecsúszhat, jelentősen megváltoztatva ezzel a vontató vagy a vontatott jármű súlypontját, végső soron az egész horrorkaraván menettulajdonságait.
Sok ellenőrzött járműnek a műszaki állapota már önmagában is hagyott bőven kívánni valót maga után, akkor sem feleltek volna meg a közúti közlekedésben résztvevő járművekre vonatkozó előírásoknak, ha szabálytalanul felpakolt holmik nélkül vettek volna részt a forgalomban.
Mindezek mellett a horrorkaravánok vezetői azáltal is orosz rulettet játszottak, hogy még csak hozzávetőlegesen sem tudják, hogy az adott terhelés mellett – pontosan azt sem tudták megmondani, hány tonnányi árut szállítanak – hogyan viselkedik majd a járművük. A vontató jármű fékrendszere képes-e kellőképpen lelassítani, az előírt távolságon belül megállítani a karavánt, és hogy mekkora sebesség mellett képesek még egyáltalán uralmuk alatt tartani a „járműszerelvényüket”.
A szállítmányok szervezői, a megbízók és a sofőrök is a profit maximalizásában érdekeltek. Márpedig haszon van a karavánok áruin. Olyannyira, hogy még arra is futja, hogy figyelőket cirkáltassanak a sztrádákon, akik előre jelzik, ha valahol a rendőrség vagy a közlekedési hatóság épp ellenőrzést tart. Mivel azzal is tisztában voltak, hogy a határon nem engednék át az efféle veszélyes és szabálytalan karavánokat, közvetlenül az átkelők közelében szétszedték azokat és kisebb, legális tételekben alkalmi segítőkkel fuvaroztatták át azokat a határon.
A horrorkaravánok által megtestesített hatalmas balesetveszély miatt szigorították 2020-ban a vonatkozó jogszabályokat. A módosítással a személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség azon túl, hogy akár félmilliós bírságot is kiszabhattak a horrorkaravánok sofőrjeire, lehetővé tette a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is. Emellett a szállítmányok az ellenőrzést követően csak akkor folytathatták útjukat, ha a sofőr megfizette a bírságot és megszüntette a közlekedésbiztonságra veszélyes állapotokat.
Mindezek ellenére – mint azt az ITM által most közzétett adatok is mutatják – a nemzetközi limlom-kereskedelemben érdekelt vállalkozások számára még mindig megéri próbálkozni. Igaz, az ellenőrzések tapasztalatai alapján azt nem lehet megállapítani, hogy hányan tértek közülük jó útra és kezdték el szabályosan, vagy legalább kevésbé feltűnően szabálytalanul szállítani a roncsautókat, bútorokat és más nyugati limlomot. A tavalyi ellenőrzési tapasztalatok azonban azt sejtetik, hogy sajnos továbbra is találkozhatunk még az utakon horrorkaravánokkal.
És persze ellenőrökkel is, akik ahogy tavaly, a jövőben is mindent megtesznek azért, hogy efféle járműszerelvények ne veszélyeztethessék a hazai közlekedésbiztonságot.
F.Gy.A.