Kevesebb balesetet okoznak a GPS-használók?

  • A GPS rendkívül hasznos eszköz, de amikor dönteni kell, jó, ha a szemünknek is hiszünk.
  • Nemcsak blokkolni lehet a GPS-t, távolról felülírhatók a navigációs rendszer utasításai.
  • Egy amerikai felmérés szerint a GPS-használók 9 százalékkal kevesebb balesetet okoznak.

Három évvel ez előtt meglepő kijelentést tett Bradford Parkinson a Daily Mail-nek nyilatkozva. Azt mondta, sérülékeny, ezért veszélyes lehet a GPS. Nyilatkozata azért keltett feltűnést, mert 1970-ben ő fejlesztette ki a GPS-t.

Parkinson, akit mindmáig „a GPS atyjaként” emlegetnek a navigációs rendszerek világában, arra hívta fel a figyelmet, hogy jó ideje léteznek már olyan berendezések, amelyek képesek blokkolni a GPS működését. Egy nagyjából 500 méteres buborékot képeznek az autó körül, s ezzel távolról követhetetlenné téve azt mindenki számára.

Pár éve egy kutatócsoport olyan berendezést is kifejlesztett, ami képes átírni a GPS térképét. És felülírni az utasításait. Maga a szerkezet elfér egy kisebb laptop-táskában, és akár nagyobb távolságból is képes átírni egy-egy jármű helymeghatározó rendszerét és annak útmutatását.

Hatására olyan helyzetbe kerülhet a felhasználó, mint az az autós, aki egy jó ideje nem frissített navigációs rendszerrel hajt rá egy frissen átadott útra vagy hídra. Jó esetben a rendszer meg sem szólal. Gyakoribb azonban, hogy olyan manőverekre ad utasítást, amelyek végrehajtása végzetes lenne. Például, ha egy, a rendszer által még nem ismert úton, hídon, vagy külső beavatkozás hatására rosszul értelmezett közlekedési szituációban éles bal- vagy jobbkanyarra adna utasítást a rendszer.

Ez a GPS rendszerek távoli manipulációjára is alkalmas rendszer alig három-négy éve létezik, és alkotói állításuk szerint azért hozták létre, hogy demonstrálják mennyire sérülékeny a GPS-alapú rendszer és milyen veszélyekre kell felkészíteniük navigációs eszközeiket a fejlesztőknek. Javaslatokat is kidolgoztak, hogyan lehet felkészülni a GPS-ek blokkolásának, manipulálójának kivédésére.

Bár a navigációs rendszerek átírása kémregényekbe illőnek tűnik, nem az. Magyarországon már a délszláv háború idején találkozott ilyen berendezésekkel a rendőrség, amikor úgymond gyanús segélyszállítmányokat próbáltak követni az Ukrán határtól Szerbiáig. Némelyik egyik pillanatról a másikra eltűnt a szemük elől. Az addig elektronikus eszközökkel nagy távolságból teljes biztonsággal követett szállítmányok egyik pillanatról a másikra köddé váltak. Nem lehet tudni, kik és miért tették láthatatlanná a szállítmányt, nyilván jó okuk lehetett rá, hogy – ha csak kis időre is – eltűnjenek az őket követő magyar hatóságok elől. Végül azért mind előkerült.

Ma már nem lenne ilyen egyszerű eltüntetni egy kamiont. Ugyanakkor még ma is nagy veszélyt jelentenek az efféle blokkolók és GPS-manipulátorok például a repülőterek környékén, ahol akár a le- és felszálló gépek navigációs rendszerét is megzavarhatják.

Jó hír, 2018-ban jelentették be, hogy már létezik olyan navigációs rendszer, ami műholdjel nélkül is képes A pontból B-be navigálni a helyismerettel nem rendelkező autósokat.

Lényegében a GPS hőskora óta vitatott, hogy közlekedésbiztonsági szempontból áldás vagy átok a GPS rohamos elterjedése. Maga Bradford Parkinson, aki már gyerekkorában is rajongott a térképekért, a már hivatkozott Daily Mail interjúban sajnálatának adott hangot amiatt, hogy ma már egyre kevesebben képesek térképet olvasni. Pedig erre a képességre GPS használata mellett is szükség lehet.

Mások azzal érveltek ellene, hogy a GPS figyelése elvonja a figyelmet a vezetésről. Ez még akkor is igaz, hangoztatták az ellenzői, ha a GPS nemcsak képet ad, beszél is a sofőrhöz, emiatt elvileg nem kell levennie a szemét az útról. Azonban a figyelmét így is megosztja a navigációs rendszer, ami veszélyes lehet.

2006-ban a Privilege Insurence megbízásából 2 ezer autóst és motorost kérdeztek meg, mennyire befolyásolja őket a GPS, mennyire vonja el a figyelmüket az útról, a vezetésről. A GPS-t használók 19 százaléka mondta azt, hogy olykor több másodpercig is bámulja a navigációs rendszer monitorját, amikor ismeretlen helyen jár. A hagyományos térkép alapján tájékozódóknak a 17 százaléka mondta ugyanezt.

Azóta 16 év telt el, s a GPS már szinte nélkülözhetetlen eszközévé vált az autózásnak. A legújabb autók többségének szériatartozéka lett. És ha az autóban még nincs, az okostelefonjukon futó alkalmazások egyikét használják a sofőrök a tájékozódáshoz.

Gyakran felvetik a hatályos szabályozás ellenzői, miért nem lehet vezetés közben kézben tartott telefont használni, ha a GPS következmények nélkül „piszkálható” vezetés közben. Végül is, mindkettő elvonja valamilyen mértékben a sofőr figyelmét az útról!

Ez részben igaz. De, mint sok minden másban, a különbség itt is a mértékben van. Nem mindegy, hogy néhány másodpercre pillant valaki a navigációra (ez is lehet persze veszélyes, ha például közlekedési szempontból veszélyes helyen teszik) vagy hosszan beszélget valakivel, miközben csak fél kézzel irányítja az autót és a figyelme is a beszélgetésre fókuszál.

Ma már a GPS használata magától értetődő, épp ezért a 2006-os angol felméréshez képest jóval kevésbé köti le az autósok figyelmét, mint a hőskorban. Persze ma sem árt figyelni: attól még, hogy a géphang azt mondja, most kanyarodj balra, nem árt megnézni, hogy van-e ott utca, s ha van, nincs-e lezárva esetleg! Ahogy egy közlekedésbiztonsági szakértő fogalmazott: jobban járunk, ha inkább a szemünknek hiszünk, mint a GPS-nek.

Sérülékenysége, figyelemmegosztó hatása és az őt ért összes kritika és kifogás ellenére a GPS ma már így vagy úgy, de minden autó szerves része, fontos tartozéka. Hasznos tartozéka – tegyük hozzá. Egy, az Egyesült Államokban készült felmérés szerint a GPS-t használó autósok és motorosok 9 százalékkal kevesebb balesetben érintettek, mint a nem használók. Ami minden bizonnyal annak köszönhető, hogy magabiztosabban és főleg folyamatosabban (hirtelen manőverek nélkül) közlekednek az utakon.

Ehhez azonban az is szükséges, amit nálunk sajnos figyelmetlenségből, lustaságból, a fizetős szolgáltatások használói takarékosságból nem mindig tesznek meg. Ha a készülék jelzi – de ha nem, időnként akkor is – frissíteni kell a rendszert.

F.Gy.A.