Ki fütyül a pirosra?

  • Ha a lámpa piros, áthaladni tilos – autóval, kerékpárral, e-rollerrel és gyalogosan is.
  • A német autóklub megszámolta, milyen gyakran fordul elő ez Hamburgban, Berlinben,
  • Kölnben, Lipcsében és Münchenben.
  • A kamerák több mint 2800-szor rögzítettek piroson áthaladást, de ezt most nem követte büntetés.

Az ADAC tesztelői négy nagyvárosban négy csomópontot választottak ki. A kamerák tavaly októberben egy munkanapon reggel 7 és délelőtt 11 óra között működtek. A német autóklub először használt mesterséges intelligenciát, ez tette lehetővé ugyanis a szabálysértések pontos, ugyanakkor névtelen rögzítését. A szabálysértők ezúttal nem kaptak postai csekket.

Az ADAC kamerái összesen több mint 2800 piros lámpás szabálysértést regisztráltak.

Az adatok szerint a kerékpárosok, az e-rollerrel közlekedők és a gyalogosok bizonyultak különösen türelmetlennek: minél tovább tartott a piros lámpa és minél kisebb volt a forgalom a kereszteződésben, annál inkább figyelmen kívül hagyták a jelzést. A szabály megsértése emellett gyakoribb a busz- vagy villamosmegállók közelében, különösen reggel 8 és 10 óra között.

A kerékpárosok és a gyalogosok az ADAC tesztje során regisztrált piros lámpás kihágások mintegy nyolc százalékát követték el. A személygépkocsi-, motorkerékpár- és tehergépkocsi-vezetők alig két százaléka hibázott.

Ezzel szemben feltűnőek voltak az elektromos rollerek vezetői: az összesen 338 áthaladásból mintegy 15 százaléknyi követett el szabálysértést, és az esetek 90 százalékában a közlekedési lámpa már egy ideje piros volt, amikor áthajtottak rajta.

Ulrich Chiellino közlekedéspszichológus szerint az e-rolleresek általában gondatlanabbak, mint a többi közlekedő. A különleges vezetési élmény fokozza a könnyelműségüket. Ráadásul többnyire bérelt rollereket használnak, és akkor minden percért fizetni kell. A rövid utakon, ahol főként ezeket használják, a piros lámpáknál a gátlási küszöb lecsökken.

Az ADAC felmérése során regisztrált szabálysértéseknek jelentős következményei lettek volna, ha a rendőrség rögzíti őket: több mint 150 000 euró bírság, több mint 1500 büntető pont és 164 egy hónapos vezetési tilalom.

A háromszínű közlekedési lámpa legnagyobb előnye, hogy tökéletesen egyértelmű és a kisgyerekek is megértik a parancsait. Ha megsértik ezeket, akkor annak nem az az oka, hogy ne lenne nyilvánvaló, mi a szabályos és mi a szabálytalan – még ha egyes autósok igyekeznek is az úgynevezett késői sárgát és a korai pirosat összemosni narancssárga néven -, csupán figyelmen kívül hagyják a szabályokat.

Ennek ellenére a modern technológiák segítségével igyekeznek okosabbá tenni ezt a régi és jól bevált forgalomirányítási eszközt. A jövő közlekedési lámpája, amely elnyerte az EU “Kiválóság a közúti biztonságért” díját, a forgalomirányítás biztonságosabbá és hatékonyabbá tételét szolgálja. Az okos közlekedési lámpa elsőbbséget ad a megkülönböztető jelzést használó járműveknek, és beállítja a zöld fázisokat. Védi például a kiszolgáltatott helyzetben lévőket, a kerekesszékeseket vagy az időseket, akiknek másoknál több időre van szükségük az úttesten való átkeléshez. A jövő közlekedési lámpáját 2024 áprilisa óta tesztelik a bajorországi Landshutban. Münchenben is van egy kísérleti projekt egy intelligens közlekedési lámparendszerrel. Hamm városa szintén 2023 óta tesztel egy mesterséges intelligenciával működő közlekedési lámpát.

N.V.