Kikapcsolhatja azt a vackot, csak a végén nehogy sokba kerüljön

Miért vesz valaki egy mindenféle kütyüvel felszerelt új autót, ha nem használja azokat?

„Ki lehet kapcsolni ezt a vackot? Igen? Akkor kapcsolja ki, kérem, mert az idegeimre megy az állandó sípolás meg rángatás!”. Az ilyen és hasonló kérések, ha nem is mindennaposak, de igen gyakoriak a szakszervizekben. Jellemzően vadonatúj autók magabiztos gazdái teszik fel a kérdést a szakszervizek munkatársainak, és az a vacak, aminek a kikapcsolását kérik, az autó valamelyik vezetést támogató eszköze.

Jogosnak tűnik a kérdés: Miért vásárol valaki mindenféle vezetést támogató, és ez által a sofőr és autója mellett más közlekedők biztonságát is jelentősen növelő kütyükkel telepakolt méregdrága autót, ha az átvétel után szinte azonnal kiiktattatja valamennyi elektronikus segítőjét? Megteheti ezt egy autótulajdonos?

Fotó: Iró Zoltán

Dávid Alíz ügyvéd szerint a válasz egyértelmű. Minden olyan eszköz és berendezés kikapcsolható egy autóban, aminek a használatát a KRESZ nem írja elő kötelezően. Kötelező használni a biztonsági övet, meghatározott esetekben a biztonsági gyermekülést. Nem kötelező ugyanakkor a blokkolásgátló, a sávtartó, vagy a sávelhagyás-jelző használata, ahogy annak a berendezésnek a használata sem, ami figyelmeztetheti az autó vezetőjét, ha túl közel ment az előtte haladóhoz. Ahogy a kihangosító sem kötelező, de kézben tartott telefonon beszélgetni szabálysértés.

Ezzel azonban még korán sem értünk a végére a „nem kötelező használni” kategóriába tartozó eszközöknek. Bármi (bármelyik vezetést támogató rendszer) kikapcsolható, még a blokkolásgátló, s menetstabilizátor is.

Dávid Alíz azonban óvatosságra inti az autósokat. A „ha valamit nem kötelező használni, mert nem írja elő jogszabály kötelezően a használhatót, akkor tehát ki is kapcsolható” elv csak a hatósági eljárásokban érvényesül. Senkit nem bírságolhat meg a rendőr, a szabálysértési vagy büntetőeljárásokban sem lehet az autós terhére róni, ha kikapcsolt egy nem kötelező eszközt.

Még csak nem is vizsgálhatja a rendőrség, hogy vajon akkor is bekövetkezett volna a baleset, ha az autó tulajdonosa használja a sávtartó berendezést, vagy nem kapcsolja ki a blokkolásgátlót, és így tovább. Nem kötelező ezek használata, tehát az eljárás során mellékes tényező, hogy volt-e vagy sem, használták-e vagy sem.

Ma még több olyan autó fut az utakon, amelyekben nincs és soha nem is volt semmiféle gyárilag beszerelt vezetést támogató eszköz. Ezért aztán ma még azokban a személygépkocsiban sem kötelező használni a biztonságot növelő kütyüket, amelyekben azok már szériatartozékok.

Fotó: Iró Zoltán

Ennek ellenére mások mellett Bíró József, a Közlekedéstudományi Egyesület közlekedésbiztonsági tagozatának elnöke is úgy véli, hogy egy felelősen gondolkodó autós, ha már van a járművében olyan eszköz, ami segíti őt a vezetésben, ami növeli a biztonságát, használja is azt.

Dávid Alíz azonban más szempontokra is felhívta a figyelmet. Érdemes alaposan elolvasni az autó használati útmutatóját, a garancia feltételeit, ahogy a biztosítási kötvényben a szerződési feltételek apró betűs részeit is. Ma még jellemzően semmiféle következményei nincsenek annak, ha valaki kikapcsoltatja a nem kötelező biztonsági eszközöket. Nem változnak a jótállás feltételei, és a biztosító sem tekinti szerződésszegésnek.

Ma még és általában! – figyelmeztet az ügyvéd.

Ez a helyzet azonban egyes autópiaci szakemberek szerint megváltozhat. Egy gyártó az általa készített autók menettulajdonságait, biztonsági paramétereit abból kiindulva állapítja meg, hogy a jármű minden eleme rendeltetésszerűen működik. Vegyünk egy közismert példát: az autók légzsákjait úgy állítják be, hogy figyelembe veszik az autóba szerelt biztonsági öv testre gyakorolt fékező hatását is. A kettőnek (övnek és légzsáknak) együtt kell megakadályoznia, hogy az autóban ülők kifejeljék a szélvédőt vagy lefejeljék az előttük lévő ülést.

Nem lehet tudni, meddig tűrik el a gyártók és forgalmazók, hogy az egyre okosabb és biztonságosabb autóikat lebutítsák és ez által – attól függően, hogy mely elemeket kapcsolják ki – veszélyesebbé tegyék azokat a tulajdonosaik. Alighanem előbb-utóbb történik majd valahol egy olyan nagy médiafelzúdulást kiváltó súlyos baleset, ami a szakemberek szerint a vezetést támogató eszközök használata esetén elkerülhető lett volna, de legalábbis könnyebb sérülésekkel is megúszhatták volna az érintettek, és a gyártók hozzáállása gyorsan megváltozik majd. És talán még a hatóságoké és a jogalkotóké is!

Ahogy ma már egy fillért sem fizet a biztosító annak, aki ittasan okozott kárt az autójában vagy más autókban, nem zárható ki, hogy a jövőben bizonyos, majd idővel egyre több biztonsági eszköz használata is kötelezővé válhat. De ha nem is lesznek kötelezők, a biztosítók megkövetelik majd, s ha kiderül, hogy az autósok mégsem használták azokat, akkor kisebb kártérítést kapnak. Már csak ezért is  ajánlott alaposan átolvasni a jótállással kapcsolatos rendelkezéseket, ha egy új autót veszünk!

Volt már olyan eset, ha nem is a közlekedésbiztonság terén, hogy a biztosítók keményebb elvárásokat írtak elő partnereik számára, mint a jogalkotó. 1990-ben más, a szocializmusból itt maradt jogszabály mellett eltörölték azt a kormányrendeletet is, ami szabályozta, hogy különböző összegű kézpénzszállítmányokat, milyen biztonsági intézkedések mellett szabad útnak indítani. Aznap, amikor a szóban forgó kormányrendelet hatályát vesztette, a biztosítók egy új melléklettel egészítették ki az általános szerződési feltételeiket. Az új melléklet a megszűnt kormányrendelet volt.

F.GY.A.