Kikre vadásznak a közlekedési rendőrök Fejér megyében?

  • Gyorshajtók, ittasan vezetők, vendégmunkás- és halálkaravánok Fejér megyei útjain.
  • Fontos az automata sebességmérő, a drón, de a hús-vér rendőrnek van visszatartó ereje.
  • Vajon miért lett szitokszó az átutazó külföldi vendégmunkások körében a láncmérés?

Gyorshajtás, ittas vezetés, és amit az adott időszak baleseti számai indokolnak – Illés Mihály alezredes, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály kiemelt főelőadója, a Fejér Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára összegezte így a megye közlekedésrendészetének legtöbb feladatot adó kihívásokat.

Fejér megye a forgalomsűrűség tekintetében a negyedik a megyék és a főváros sorában. Négy autópálya, idegenforgalmi szempontból frekventált területek és ipari parkok, ipartelepek garmadája található a megyében. Külön-külön is mind nagy gépjármű-forgalmat generálnak.

És ha mindez nem lenne elég, a megyén haladnak keresztül a kelet-nyugati és a nyugat-déli „vendégmunkás utak”. A nyári és az év végi szabadságolások idején ők önmagukban akkora forgalmat generálnak az utakon, mint amennyit az e tekintetben szerencsésebb helyen fekvő megyék útjain egész évben nem látni.

– A gyorshajtás és az arra visszavezethető balesetek adják a legtöbb munkát a megye közlekedési rendőreinek, illetve az ilyen balesetek megelőzése – mondja Illés Mihály. Szerinte, bár hasznosak a VÉDA-kapuk és az automatizált sebességmérő rendszerek, amelyek a gyorshajtás tényének megállapítása, rögzítése mellett elvégzik a papírmunkát is: azonosítják a gyorshajtó jármű tulajdonosát, üzembentartóját, kiállítják a bírságcsekket és a határozattal együtt postázzák is azt.

Hasznosak a drónok is: gyakran bevetik őket, főleg azok ellen, akik olyan helyen követnek el durva szabálytalanságokat, ahol a hagyományos eszközökkel és módszerekkel nem, vagy csak nehezen lennének leleplezhetők.

Illés alezredes szerint azonban visszatartó ereje mégis csak a rendőri jelenlétnek van. Más az, mondta, amikor egy-két héttel az eset után kap a vétkes sofőr egy csekket (már, ha ő kapja egyáltalán, mert az objektív felelősség rendszerében ebben nem lehetnek biztosak). Sokan ilyenkor csak azt gondolják végig, hogy ugyanazt a szabálysértést, amiért akkor éppen azt a pár tízezer forintos bírságot kapták, hányszor úszták meg következmények nélkül. Aztán legyintenek egyet és minden megy tovább, ahogy addig.

– Tapasztalataink szerint sokkal fegyelmezettebbek, szabálykövetőbbek a közlekedők, ha látják a rendőröket és nemcsak az elektronikus szemeikkel találkoznak – állítja az alezredes.

A létszám persze annyi, amennyi. Több közlekedési rendőrre volna szükség az utakon, de nincs több. Ezért szükség esetén két-három kapitányság közösen tart koncentrált akciót az éppen akkor leginkább jellemző szabálysértések megelőzésére, a szabályszegők kiszűrésére.

– Nálunk havonta három akció alapból kötelező – mondta. Később kifejtette, az, hogy „alapból kötelező” azt jelenti, hogy minimum három megyei akciót akkor is tartanak havonta, ha közben az ORFK is elrendel egyet-egyet.

  2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 557 583
A balesetekben megsérültek száma 774 963
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 28 / 29 26 / 37
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A súlyosan sérültek száma 185/ 220 202 / 269
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 344 / 525 355 / 657

– Vadászunk a horrorkaravánokra – mondja Illés alezredes. – Csak úgy kerülhetjük el, hogy súlyos sérülésekkel és órákig tartó torlódással járó baleseteket okozzanak az útjainkon, ha már a megyehatáron megállítjuk őket. Nem nagyon tudnak kikerülni minket. Valamelyik általunk ellenőrzött autópálya-szakaszt érinteniük kell akár délre tartanak, akár keletre. Amint feltűnnek az útjainkon, máris indulnak a járőrök.

Időnként komoly gondokat tudnak okozni a vendégmunkások is, amikor kisebb konvojokban és a sebességhatárokkal nemigen törődve sietnek haza, vagy éppen otthonról vissza a nyugat-európai munkahelyeikre. Képesek több száz kilométert vezetni lényegében megállás nélkül, így mire hozzánk érnek, már fáradtak és türelmetlenek.

– Hamar megtanultak egy magyar kifejezést, azt, hogy láncellenőrzés, amit sokan közülük persze szitokszóként emlegetnek, de minket ez annyira nem zavar – jegyezte meg Illés Mihály. – Az a fontos, hogy sehol ne lépjék túl a megengedett sebességhatárokat.

Láncellenőrzésnek a rendőrségi zsargonban azt nevezik, amikor egy úton vagy útszakaszon néhány kilométeren belül több sebességmérőt is felállítanak. Akik még nem találkoztak ezzel az ellenőrzési formával, az első sebességmérő után hajlamosak bátrabban vezetni, mert abból indulnak ki, hogy „egy darabig már biztosan sehol nem lesz sebességmérés”. Olykor még két kilométert sem tesznek meg és kiderül, hogy tévedtek.

Vannak Fejér megyének olyan útszakaszai, amelyek bizonyos napszakokban látszólag minden ok nélkül bedugulnak. Rendszeresen megtörténik ez az M7-en is (Budapest irányból közelítve) a székesfehérvári kihajtó előtt. A rendszeres torlódások megszüntetésére az illetékes hatóságok elkészítették javaslatukat – a körforgalmi csomópont átépítésére és kapacitás bővítésére. A kivitelezés a források biztosítását követően azonnal megkezdődik.

– Több, egyenként is nagy forgalmú út érhető el onnan, például a székesfehérvári elkerülő, a 8-as főút és több ipari park és bevásárló központ. Műszakváltáskor menetrendszerűek a dugók. Ezeken a nemcsak az M7-en autózókat bosszantó állapotokon csak az M7-es szélesítésével és egy új kihajtó megépítésével lehet változtatni. A meglévő utakon nem lehet több járművet közlekedtetni.

F.Gy.A.