Kis széken ülni a 40 tonnás óriások között

  • Csak jogi értelemben egyenrangú felek a személyautók és a nagy teherautók volánjánál ülő sofőrök. Valójában a kisebb sokkal kiszolgáltatottabb.
  • Ahhoz, hogy békésen egymás mellett élhessen a másfél tonnás és a 40 tonnás jármű, a személyautó vezetőknek kicsit a kamionos szemüvegén keresztül kellene nézniük a világot.
  • Ha nem látod a tükörben a kamionos szemét, ő sem fog látni téged.

Forrás: 123rf.com

Szomorú, de mindennapos eset, hogy valamelyik országos főúton frontálisan ütközik két jármű. A minap Vácnál, a 2-es főúton egy építőanyagot szállító nagy teherautó találkozott szembe egy személyautóval. Pedig hát, mi úrvezetők, naponta százszor elhajtunk a 40 tonnás kamionok mellett, autópályán párhuzamosan, országúton a szembe sávban. Friss jogosítvánnyal még borzongató élmény az embermagas teherautókerekek mellett egy kis autóban kucorogni, de aztán hozzászokunk, ők is mennek a maguk útján és mi is.

Lehet, hogy mégis jobb lenne nekünk is figyelembe venni a nagy teherautók sajátos szempontjait. Az egyik afrikai szakportál sorra vette, miért annyira más nagy teherautót vezetni, mint családi járgányt.

Elsősorban ott vannak a méretes holtterek. Minél nagyobb a jármű, valószínűleg annál nagyobb területet nem lát a sofőr a volán mellől. Aztán egy kamionnak biztosan több hely kell ahhoz, hogy megálljon. A nagy tömeg mozgása mindenképpen más, legyenek akármilyen hatásosak az ipari fékberendezések. Emellett a vontatók nemcsak hosszúak és magasak, de szélesek is. A nagy méretű járművek több helyet foglalnak el az úttesten. Helyet kell hagyni számukra, hogy biztonságosan manőverezhessenek. Kanyarodáskor például a nagy túlnyúlások miatt nagyobb helyre van szükségük oldalirányban is. Időnként akár a másik sáv felét is elfoglalhatják. Emiatt a túlméretes jármű melletti elhaladáskor meg kell róla győződni, nem szándékozik-e kanyarodni a vezető. Emellett teherautók esetében nagyobb az esélye annak, hogy a sofőr túlhajtotta magát, fáradt, ingerült vagy egyszerűen csak nagyon siet.

A kamionsofőr egy torony tetején ül, és egyszerre nagyon sok mindenre kell figyelnie. Ezért a szakértő, aki maga is dolgozott nyergesvontatón, azt javasolja minden úrvezetőnek, hogy bármilyen messze is ül ki-ki a maga kis kabinjában, mégis: figyeljék a sofőr szemét.

Ha nem látod a tükörben a szemét, ő sem fog látni téged – mondta az egykori kamionos.

N.V.