Kisgyermekek az óriás terepjárók árnyékában
- A gyerekek 82 százalékkal nagyobb életveszélyben vannak, ha egy SUV üti el őket.
- A felnőttek és a kerékpárosok túlélési esélyei 44 százalékkal rosszabbak.
- Az eladott járművek immár több mint 50 százaléka SUV Nagy-Britanniában.
Aki elsétált már iskolakezdés idején egy nagyvárosi általános iskola bejárata környékén, tudja, hogy a gondos szülők igyekeznek minél nagyobb és erősebb terepjáróikkal a bejárat közvetlen közelébe eljuttatni a kicsiket. A szülői bodyguard azonban éppen az ott nyüzsgő többi kisgyerek testi épségét veszélyezteti.
A fenti paradoxon kifejezi, hogy miért veszélyes, ha egy nagy SUV és egy kisgyermek egymás útjába kerül, és hogy miért aggódnak sokan Európa-szerte a magas építésű személyautók terjedése miatt. A SUV-k száma ugyanis az Egyesült Királyság útjain soha nem látott szintet ért el: az idén az összes új autó több mint fele magas építésű modell – tette közzé a GB News brit lap. Az új járművek 52 százaléka ma már az SUV kategóriába tartozik, ami komoly aggodalmakat vet fel a gyalogosok közlekedésbiztonságával kapcsolatban. A magasabb építésű járművek számának ilyen mértékű megugrásával kapcsolatban a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az SUV-k a hagyományos autókhoz képest jelentősen nagyobb valószínűséggel okoznak halálos sérüléseket a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak.
A lap által idézett kutatásból kiderült, hogy 2000 óta 543 százalékkal nőtt az elérhető SUV-modellek száma, és ma már 193 különböző SUV-változat van forgalomban, míg két évtizeddel ezelőtt ez a szám csak 30 volt. Az Egyesült Királyság 35 legnépszerűbb autómárkája már legalább egy SUV-t tart a kínálatában, 57 százalékuk pedig ötnél több változatot. A három legnagyobb gyártó: az Audi, a BMW és a Mercedes 46 különböző SUV-modellel szerepelt a királyságban.
A terepjárók száma miatti aggodalmát fejezte ki a London School of Hygiene and Tropical Medicine, amelynek kutatásából kiderül, hogy a kerékpárosok és gyalogosok, akiket elütnek ezek a „szuper méretű” járművek, 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel halnak meg, mintha hagyományos autóval ütköznek. A tanulmány az elmúlt 35 év több mint 680 ezer ütközését elemezte világszerte, és összehasonlította a terepjárók ütközésekor elszenvedett sérüléseket a hagyományos autókkal történt ütközésekkel.
A kutatók becslése szerint Európában az SUV-k az autóbalesetek mintegy 20 százalékát, az Egyesült Államokban pedig 45 százalékát okozzák. A kockázat még nagyobb a gyermekek esetében, akik 82 százalékkal nagyobb valószínűséggel szenvednek halálos sérüléseket egy terepjáróval való ütközésében, mintha egy kisebb autóval találkoztak volna. A 10 év alatti gyermekek esetében a veszély még nagyobb, náluk a halálozás kockázata 130 százalékkal magasabb.
Ezek az eredmények különösen aggasztóak, mivel a terepjárók egyre népszerűbbek az Egyesült Királyságban, és különösen népszerűek a nagyvárosokban, köztük a fővárosban, ahol nagy a gyalogos- és kerékpárosforgalom. A terepjárók által jelentett fokozott veszélyt a járművek tervezési jellemzői okozzák, mutattak rá a kutatók, mivel a hagyományos személygépkocsikhoz képest jellemzően magasabb és meredekebb vonalú orral rendelkeznek.
Anna Goodman, a London School of Hygiene and Tropical Medicine adjunktusa és a tanulmány vezető szerzője figyelmeztetett: „Világszerte az egyre nagyobb méretű autók értékesítésének óriási növekedését tapasztaljuk. Eredményeink azt mutatják, hogy a nagyobb járművek elterjedése azzal fenyeget, hogy aláássa a közlekedésbiztonság terén korábban elért eredményeket.” Egyes civil szervezetek magasabb gépjárműadót és parkolási díjakat követelnek a „szupernagy SUV” üzembentartói számára, hogy tükrözzék az általuk jelentett további veszélyeket. Ken Livingstone, London korábbi polgármestere korábban napi 25 fontos dugódíjat javasolt a „Chelsea traktorokra” – az akkori normál díj több mint háromszorosát -, de tervét nem tudta végrehajtani. A Chelsea traktor az angol szleng definiciója szerint olyan nagyméretű, méregdrága, összkerékhajtású SUV, amit kizárólag városi környezetben, státuszszimbólumként használnak (jellemzően a gyerekeket iskolába hozni-vinni), és soha nem mennek vele terepre.
Igazságtalanok lennénk ugyanakkor, ha nem tennénk különbséget az SUV-k különböző méretkategóriái között. A városi kisautók padlólemezére épített mini-SUV-ok (VW T-Roc, Opel Mokka, Renault Captur) nem veszélyeztetik jobban a gyalogosokat, mint egy hagyományos modell. Az 5x2x2 méteres monstrumok azonban mint elefánt a porcelánboltban, törnek-zúznak maguk körül, ha elszabadulnak.
Bár a nagy méretű és teljesítményű személyautók terjedése világjelenség, divat, de szabályozói eszközökkel befolyásolni lehetne ezt a folyamatot. Erre jó példa a japán kei car: a korlátozott méretek és motorspecifikációk miatt a tulajdonosok alacsonyabb adó- és biztosítási díjakat élvezhetnek, ami alacsonyabb fenntartási költséget eredményez. Emellett a kisautók elterjedése kifejezetten hasznos lenne a zsúfolt nagyvárosi utcák átjárhatósága szempontjából.
N.V.