Kit büntet meg a rendőr? Sokan még ma is rosszul tudják a 14 éve megváltozott szabályt!
- Egy 10 éves lány kirepült a család autójából, amikor szalagkorlátnak csapódott az M7-en.
- A tragédia újra felvetette a kérdés: Mit tegyen a szülő, ha „a gyerek nem szereti az övet?”
- A szabály 2007-ben módosult, sokan mégis azt hiszik, a sofőr felel az utas övhasználatáért.
Halálos közlekedési baleset történt augusztus 28-án délután öt óra tájban az M7 autópálya Budapest-felé vezető oldalán Tárnok térségében. Máig tisztázatlan körülmények között egy Chevrolet a baloldali szalagkorlátnak csapódott és a nagy erejű ütközés hatására az autóból kirepült egy 10 éves kislány, Petra, aki az eddigi adatok szerint nem volt bekötve. Ha csak műszaki hiba nem történt, mással nem igen magyarázható, hogy kizuhant az autóból.
Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre, a személyzete azonban – ahogy a még előttük a helyszínre érkezett érdi önkéntes tűzoltók is – sikertelenül próbálták újraéleszteni a kislányt, pedig hosszú ideig küzdöttek az életéért. A 10 éves Petra szülei szeme előtt vívta haláltusáját.
Szintén kiskorú testvérét a mentők kórházba szállították, a szülők könnyebb sérülésekkel megúszták a balesetet, a tragédia azonban a bulvárlapoknak nyilatkozó ismerőseik szerint összeroppantotta a családod. „Az apa az eset óta árnyéka önmagának”, írta róluk a Bors.
Ahogy az már lenni szokott a tragédia kapcsán felbolydult az internet. Sokan máris tényként közölték, hogy ki a felelős a történtekért, noha Csécsi Soma, a BRFK szóvivője a tragédia után nem sokkal csak annyit mondott:
„Hosszú vizsgálat tárgya lesz megállapítani, hogy pontosan mi történt, egyelőre csak annyi biztos, hogy a személyautó 17 óra körül a szalagkorlátnak ütközött”.
Tény, hogy az autó utasai közül azok, akikről biztosan tudni lehet, hogy be voltak kötve, valamennyien túlélték a balesetet. A kommentelők egy része épp ezért a szülőket hibáztatja, miért nem figyeltek rá, hogy a kislány is kösse be magát, mások viszont olyan sajtóhíreket és Facebook-posztokat citáltak a téma kapcsán, amik azt taglalják, ugyan mit tehet egy szülő, ha a gyerek egyszerűen nem szereti az övet? (Volt persze olyan szülő is, aki egy darabig buszoztatta a gyerekét, és bár ez számára is kényelmetlen volt, a gyereke hamarabb megunta és megbarátkozott a biztonsági övvel…)
Gyakran találkoznak efféle magyarázatokkal a rendőrök is, már amikor az övhasználat ellenőrzése közben megállítanak egy gyermekeivel utazó családot, szülőt. Azonban az ilyen és hasonló kifogásokat nem fogadhatják el. Márpedig kifogásból, magyarázatból van bőven. Korábban mi is beszámoltunk róla, a rendőrség összegyűjtötte a leggyakoribb magyarázatokat. [A rendőrség gyűjtése itt olvasható.] De, mint azt Petra tragikus halála is bizonyítja, jobb, ha a szülő sem fogadja el a gyermek kifogásait.
A biztonsági öv használata nem „szeretem – nem szeretem” kérdése és nem is kívánságműsor. Nem önkéntes alapon működik, hanem kötelező. Ha egy járműbe beépítették, akkor az abban utazók kötelesek használni is azt. Ez a buszokra is érvényes. Minden olyan buszon, ahol csak ülőhelyeken utazhat a közönség, az utas köteles használni az övet, ha van.
Avagy, ahogy a jogszabály fogalmaz: „Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.”
A KRESZ tételesen felsorolja a kivételeket, azaz, hogy amikor, illetve akiknek nem kell bekötniük magukat. Eszerint:
- A hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének
- A taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít
- A mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza
- A lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban
- A lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
- Az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek
- Annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A Facebookon sokan felvetették, ha a taxisofőrnek nem kell bekötnie magát, akkor nekik, utasként miért kell? A válasz egyszerű. A taxisok az évekkel ezelőtt őket ért gyakori támadások miatt kaptak felmentést az övhasználat alól. Ennek ellenére sok taxis beköti magát, főleg, ha lakott területen kívül vagy gyorsforgalmi úton szállít utast.
Ez nem jelenti azt, hogy karambol esetén nem teszik ki magukat jóval nagyobb kockázatnak, mintha bekapcsolták volna a biztonsági övet! Nem is azt mondja ki a KRESZ, hogy ne kössék be magukat, csak azt, hogy nem kell. De, nem is tilos. A taxisoknak kell mérlegelniük, hogy mikor kötik be magukat és mikor mellőzik az övhasználatot.
Egy másik kérdés, amit a fenti tragédia kapcsán sokan rosszul tudtak, köztük több, magát szakportálként aposztrofáló internetes oldal is, hogy kit büntet meg a rendőr, ha egy kocsiban az utasok közül valaki (vagy egyik sem) nem használja a biztonsági övet? Sok Facebookon kommentelő még ma is úgy tudja, a sofőr felel azért, hogy mindenki kösse be magát indulás előtt. Néhány szakportál is a sofőrt tekinti felelősnek, azért, hogy indulás előtt az utasai kapcsolják be a biztonsági övet.
Csakhogy ez a szabály már 14 éve megváltozott. A KRESZ 2007-es módosítása óta már úgy szól a szabály, és a Cosmopolitan bloggere is erre figyelmeztette egy övhasználat (hiánya) miatt megbírságolt és ezen felháborodott olvasóját: „Az utast terheli a felelősség, ha nem köti be magát, de azért a kocsi vezetőjeként is érdemes erre figyelmet fektetni, hiszen a mellettünk utazó testi épsége, élete függhet ettől!”
Hadd egészítsem ki ezt azzal, hogy legalább olyan fontos, sőt, bizonyos értelemben talán még fontosabb is, hogy a hátul ülők is bekössék magukat, mint hogy az anyósülésen utazó be legyen kötve. Gondoljon mindenki bele, mi történik, ha a hátsó ülésen be nem kötött utas egy hirtelen fékezés hatására előrezuhan. Ő nemcsak magát törheti össze, ha kirepül az üléséből. Meglehet, hogy az előtte ülőnek épp ő okozza majd a halálát azzal, hogy nekirepül, rázuhan…
A biztonsági öv használatának elmulasztásáért amúgy a mulasztó 10, 15 vagy akár 20 ezer forint bírsággal sújtandó, aszerint, hogy lakott területen belül vagy azon kívül érték-e tetten. A sofőr, még 3-5 büntetőpontot is kaphat.
Persze, annál nagyobb büntetés nincs, mintha valaki azért veszti el valamelyik hozzátartozóját egy balesetben, mert az nem volt bekötve…
F.Gy.A.