Kitiltaná a használt dízelautókat az EU

  • Kellemetlen meglepetés érheti az uniós dízelautó tulajdonosokat.
  • A terv: a jelenlegi WLTP előírásokat alkalmaznák az EURO5-ös és részben az EURO 6-os dízelek hatósági vizsgáján.
  • Az eredmény: több millió használt dízel és benzines járművet kell kivonni a forgalomból!

Volker Wissing német közlekedési miniszter levelet írt az EU Bizottságának, amelyben több millió dízelüzemű jármű forgalomból való kényszerű kivonására figyelmeztet – olvasható a Focus.de cikkében. Ennek oka egy jelenleg az Európai Bíróságon a Mercedes autógyártó ellen folyó per (C-251/23 és C-308/23 ügyek), amely többek között az úgynevezett termoablakok jogszerűségét érinti. A termoablak kifejezés azt a néhány percet jelöli, amíg egy dízelmotor bemelegszik, amikortól a kibocsátása megfelel az előírásoknak. Maga a kérdés nem új, de most akár több millió autótulajdonost fenyeget, hogy még ebben az évben megtilthatják, hogy közlekedjenek az autóikkal. Az Európai Bíróság jelezte, hogy a novemberben esedékes bírósági döntés azt eredményezné, hogy számos régebbi dízelüzemű jármű engedélyét jogellenesnek nyilvánítják. A közlekedési miniszter arra figyelmezteti az EU-t, hogy ez az autótulajdonosok millióira nézve igen hátrányos következményekkel járhat.
Ráadásul úgy, hogy az EU visszamenőleges hatállyal akarja alkalmazni a jelenlegi kibocsátási normákat a régebbi járművekre. Az EU ugyanis ragaszkodik ahhoz, hogy az Euro 5-ös és egyes Euro 6-os dízelüzemű járművekre ne az akkor érvényes jóváhagyási kritériumok (NEDC-ciklus) vonatkozzanak a károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során, hanem immár az újabb előírásokat kelljen alkalmazni (WLTP). Ezek közé tartozik az úgynevezett RDE-teszt, azaz a valós forgalomban végzett emissziós tesztek. Például az Euro 6d kibocsátási szabvány szerinti újabb dízelautókat már ennek megfelelően vizsgálják.
Ennek a jogértelmezésnek a következménye az, hogy az Euro 5 dízelüzemű járművek és egyes Euro 6 dízelüzemű járművek engedélyét is vissza kellene vonni. A járműveket ezután ki kellene vonni a forgalomból. A cikk szerint csak Németországban 4,3 millió Euro 5-ös, valamint 3,9 millió Euro 6-os dízelüzemű jármű esne a tiltás alá.
A német közlekedési minisztérium szerint szinte lehetetlen, hogy a régi dízelautókat az új kritériumok szerint engedélyezzék. Az NEDC egy hidegindítást követő, tehát a motor bemelegedési fázisát figyelembe vevő menetciklust szimulál, amely egy városi utazással kezdődik, amelyet egy rövid elővárosi/autópálya-szakasz követ. A határértékeket a 11 kilométeres átlagos megtett távra alkalmazzák. Ez tehát azt is jelenti, hogy a vonatkozó határértéket nem kell minden pillanatban betartani, mert az egy átlagolt érték. Az új elvárás az, hogy a járművek a hidegindítást követően is betartsák a kibocsátási normákat.
A dízelautók kitiltásának megakadályozása érdekében – ami egyrészt politikai katasztrófa lenne az új EU-bizottság számára, másrészt szervezési szempontból aligha megvalósítható – Wissing miniszter most azt kéri, hogy a novemberben esedékes döntés előtt tisztázzák, hogy az EU nem fogja visszamenőlegesen alkalmazni az új kibocsátási előírásokat azokra a járművekre, amelyek típusjóváhagyása egyes esetekben tíz évnél jóval régebbre nyúlik vissza.

A FOCUS online brüsszeli körökből szerzett információi szerint a közelgő ítélet akár jól is jöhet az Ursula von der Leyen (CDU) vezette új EU-bizottság számára, ez ugyanis jelentős lökést adna az elektromos autókkal kapcsolatos brüsszeli terveknek. Hiszen egyértelmű, hogy az EU tervei az elektromos átállásra a hagyományos eszközökkel aligha valósíthatók meg – mondta egy bennfentes a lapnak.

N.V.