Kobozzák el a részeg sofőrök autóját?
- Az öt halálos áldozatot követelő pozsonyi baleset felkorbácsolta az indulatokat az ittas vezetőkkel szemben.
- Egy szlovákiai magyar középiskolás is életét vesztette a balesetben, két sérült állapota még válságos.
- Szlovákiában is nulla tolerancia van érvényben az utakon, egy volt ügyész mégis túlzásnak tartja az autók elkobzását.
„Kobozzák el annak az autóját az állam javára, akinek a vérében közúti ellenőrzés során egy ezreléket meghaladó alkoholszintet mutatnak ki! Árverezzék el a járművét, az így befolyt összeget pedig fordítsák a sérültek vagy az áldozatok hozzátartozóinak a kártalanítására”, javasolta Igor Matovič szlovák pénzügyminiszter azután, hogy október 2-án, vasárnap késő este egy részeg sofőr öt ember halálát okozta Pozsonyban.
Hamran István országos rendőrfőkapitány egy nappal a tragédia után bejelentette, amit már a helyszíni beszámolók is sejtetni engedtek: a sofőr szervezetében 1,69 ezrelék alkoholt mutattak ki. A szlovák sajtó másnap megírta, hogy a balesetet okozó Škoda Superb volánja mögött egy ismert sportvezető, Dušan Dědeček, a Szlovák Siketlimpiai Szövetség főtitkára ült. Az anyósülésen utazott a fia, aki szintén ittas volt.
A Siketlimpiai Szövetség „Egy egyén menthetetlen hibázásának” minősítette az öt halálos áldozatot követelő balesetet. Egyebekben nem kívánta kommentálni a történteket, mert mint a tragédia után fogalmaztak, csak a sajtóból ismerik a részleteket.
A részeg sofőr ámokfutásának magyar áldozata is van. Az ipolysági Szondy György Gimnázium hétfőn a közösségi oldalán búcsúzott Richardtól, az iskola egykori diákjától. Úgy tudni, ő volt a baleset legfiatalabb áldozata. A többiek egyetemisták voltak, akik másnap kezdték volna meg tanulmányaikat.
Helyi beszámolók szerint a hat sérült közül kettőnek az állapota még mindig válságos, ezért nem zárható ki, hogy az áldozatok száma esetleg nőni fog.
Az ittas sofőr a szlovák törvények szerint akár 15-20 év börtönt is kaphat, ha a bíróság közveszély-okozásban mondja ki bűnösnek. A történtek rekonstruálása és a bizonyítás vélhetően nem okoz majd túl nagy gondot a pozsonyi rendőrségnek, miután a buszmegálló környékére telepített térfigyelő kamerák előtt történt a baleset.
Roman Mikulec belügyminiszter a baleset helyszínén az ittas vezetők büntetésének súlyosítását helyezte kilátásba. „Munkacsoportot hívok össze, mondta, ezt követően a koalíciós partnerek elé terjesztem a javaslatom. Ártatlanok nem halhatnak meg az ittas sofőrök miatt”, mondta. Szavaira reagálva állt elő szinte azonnal már késznek mondott elképzeléseivel Igor Matovič az egy ezreléknél nagyobb véralkoholszinttel elkapott sofőrök autójának elkobzásának ötletével.
Bár Szlovákiát megdöbbentette a példátlanul súlyos baleset, azonnal megszólalt az ellentábor is. Eva Mišíková volt ügyész, jelenleg ügyvéd szerint a pénzügyminiszter javaslatából hiányzik az értelem és a mérték.
„Indokolatlan, radikális és elhamarkodott döntésnek tartom, amelyet a megtörtént rendkívül szomorú baleset hatására hoztak. Ez azonban szükségtelenül erőszakos reakció”, mondta. Szerinte az ellenőrzések szigorításával, számuk növelésével kellene elejét venni a pozsonyihoz hasonló eseteknek.
Szlovákia az elmúlt években többször szigorította a közlekedési szabályszegésekért kiróható bírságok összegét. 2010-ben „a magyar mintát követve” ott is bevezették az objektív felelősség elvét, így próbálták csökkenteni a következmények nélkül maradt jogsértések számát. Legutóbb pedig, tavaly nyáron a kézben tartott mobiltelefonnal vezetők bírságát emelték fel – szabálysértési eljárásban 100-ról 150, közigazgatási eljárásban 200-ról 300 euróra. A gyorshajtók – a gyorshajtás mértékétől függően – 250-800 eurós bírsággal sújthatók Szlovákiában.
Az ittas vezetők pedig eddig sem számíthattak semmi jóra, lévén, hogy Magyarországhoz hasonlóan Szlovákiában is a nulla tolerancia elve érvényesül a közlekedésben, azaz a sofőrök egy korty alkoholt sem ihatnak vezetés előtt és közben, még enyhén ittasan sem ülhetnének volán mögé.
Ám, ahogy nálunk, sokan északi szomszédunkban sem tartják be a sebességkorlátozásokat, és a nulla tolerancia elvét sem. Szlovák közlekedésbiztonsági szakértők most azt remélik, az öt emberéletet követelő pozsonyi tragédia miatti felháborodás hatására talán tovább bővül majd a rendőrség eszköztára és jogi mozgástere a legveszélyesebb szabályszegőkkel szemben.
Szlovákia ugyanis – hozzánk hasonlóan – szintén csatlakozott ahhoz az uniós célkitűzéshez, miszerint 2030-ra a 2020-as szint felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek és azok áldozatainak a számát a tagállamokban, 2050-re pedig el kell érni, hogy senki ne haljon meg közlekedési balesetben az utakon.
F.Gy.A.