Kojak-lámpával a leállósávban
- Csak tetőre helyezett villogóval lehet jövő januártól megállni a spanyol autópályák szélén.
- Az elakadásjelző háromszög kihelyezését olyan közlekedésbizonsági kockázatnak értékelik az ottani hatóságok, ami a sztrádán tilos lesz.
- Autóúton és városban továbbra is használhatók a háromszögek, és a külföldi autósokat sem kötelezik a Kojak-lámpa beszerzésére.
Jövő év elejétől Spanyolországban az autópályákon a járművezetők már nem tehetnek ki elakadásjelző háromszöget baleset vagy meghibásodás esetén. Akkortól az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a jármű tetejére helyezett villogó fényt kell használni. A változásért a spanyol közlekedési hatóság, a DGT (Dirección General de Tráfico) felelős.
Az új hordozható villogó használata jelentősen javítja a közlekedők biztonságát. A jelenlegi háromszög nagy kockázatot rejt magában, mivel a járművezetőknek baleset vagy meghibásodás esetén el kell hagyniuk a járművüket, és végig kell gyalogolniuk a leálló sávon, hogy a jelzést megfelelő távolságra helyezzék el. Ez veszélyes helyzeteket teremthet, különösen rossz időjárás vagy nagy forgalom esetén – emlékeztetett az ADAC.de.
Az új villogó számos előnnyel jár – mind a járművezetők, mind a segélyszolgálatok számára. A lámpa használatához egyszerűen húzzuk le az ablakot, és a bal kezünkkel helyezzük a készüléket a jármű tetejére – úgy, mint egykor a golyófejű Telly Savalas, azaz Kojak tette.
Az új eszköz hordozható, elemmel működő villogó, amely erős sárga jelzést ad, és hatótávolsága akár egy kilométer is lehet. Ennek célja, hogy még rossz látási viszonyok, például köd, eső vagy sötét esetén is messziről látható jelzést bocsásson ki.
Ezenkívül az új Kojak-lámpáknak rendelkezniük kell a mobiltelefon-hálózathoz való csatlakozással. Aktiválás után 100 másodpercenként automatikusan elküldik a jármű helyzetét a DGT-nek és a mentőszolgálatoknak. Ez a funkció lehetővé teszi a gyorsabb reagálást vészhelyzetben. A személyes adatok védelme érdekében azonban csak a helymeghatározási adatokat továbbítják, és az adás leáll, amint a lámpák kikapcsolnak.
Az új szabályozás nem érinti a saját gépjárművel Spanyolországba utazó külföldi turistákat. A bérautóval utazó nyaralókat azonban igen: aki spanyol rendszámmal rendelkező autót bérel, annak a meg kell győződnie arról, hogy a járművében van-e ilyen lámpa. A jármű átvételekor a bérbeadónak meg kell mutatnia, hogyan kell használni és kezelni. A közlekedési hatóság azt javasolja, hogy a jelzőlámpát ki-ki tartsa a kesztyűtartóban, hogy meghibásodás vagy baleset esetén gyorsan kéznél legyen.
Az új spanyolországi szabályozás csak az autópályákra és a gyorsforgalmi utakra vonatkozik. Az elakadásjelző háromszögek továbbra is használhatók a vidéki és városi utakon. A DGT azonban azt javasolja, hogy a biztonság növelése érdekében ott is használjanak villogó fényeket.
A fiatalabbak kedvéért: a Kojak egy népszerű amerikai krimisorozat volt, melyet 1973 és 1978 között sugároztak. Főhőse a címszereplő görög származású Theocrates „Theo” Kojak (Telly Savalas), a Dél-Manhattani rendőrkapitányság hadnagya volt. Öltözködése, „haj-nem-viselete” (ez az a korszak, amikor a fiúknál is hosszú haj volt a menő), exravagáns szokásai jellegzetessé tették. Kocsija is az volt: egy 1973-as – később 74-es, majd 75-ös – gesztenyebarna Buick Century Regalt vezetett, amelynek tetejére, ha bevetésre indult, lazán feldobta a mágneses, forgó villogót. Ezt még ma is Kojak-lámpának hívják, például a webshopokban.
Magyar hangja Inke László volt, aki annyira összeforrt a csibész zsaruval, hogy még egy magyar filmet is rászabtak 1980-ban. A Kojak Budapesten c. fekete-fehér moziból kiderül, hogy Kojak tulajdonképpen Kócsag János elvtárs, de idegenbe szakadt stb. A mágneses forgólámpa azonban nagy sikert aratott a magyar hatóságok gépesített alegységeinél.
És lám: bár az amerikai nagyvárosi zsaru ma már csak ritkán tűnik fel a nosztalgia csatornák műsorában, de a Kojak-lámpa nem megy ki a divatból. Spanyolországban például sok millió példányszámban éled új életre hamarosan – a leállósávban.
N.V.