Korlátozások, tiltások, szigorodó szankciók és akusztikus kamerarendszerek – a zajvédelem kérdése egyre inkább előtérbe kerül – 1. rész
- A zajártalom bizonyítottan számos egészségügyi probléma forrása, hosszú távon súlyos következményekkel járhat.
- Egyre többen ismerik fel, hogy a zajvédelemmel az egészségünk és környezetünk érdekében foglalkozni kell.
- A környezeti zajok egyik legfőbb forrása a közúti közlekedés, így a szükséges beavatkozások jelentős részét erre a területre kell összpontosítani.
- Az elmúlt években a zajvédelemmel kapcsolatos intézkedések elterjedtté váltak kontinensünkön.
- Az egy-egy útszakaszra vonatkozó éjszakai, illetve általános sebességkorlátozás bevált intézkedésnek számít, de előfordul, hogy a túl zajosnak ítélt járművek forgalmát korlátozzák, vagy akár meg is tiltják. A zajvédelmi előírásokat megszegők olykor tetemes bírságösszegekre számíthatnak.
- Franciaországban nem a korlátozás és tiltás, hanem az ellenőrzés oldaláról közelítik meg a kérdést. Erre a célra hozták létre 2021-ben az úttörőnek számító Méduse akusztikus kamerarendszert.
- Egy évvel később, 2022 októberében az Egyesült Királyságban is megkezdték hasonló zajvédő kamerák tesztüzemét. Az eszköz képes megkülönböztetni a jármű által keltett zajt más környezeti zajoktól.
- 2023 februárja óta Berlinben is kísérleteket folytatnak akusztikus kamerával. A francia gyártmányú „Hydra” nevű eszköz érzékeli és rögzíti a közelben lévő legzajosabb jármű hangkibocsátását, és ha a mért érték meghaladja az engedélyezettet, automatikusan képfelvételeket készít. A rendszer arra is képes, hogy lekérje a jármű és tulajdonosának adatait, és titkosított fájlként küldje meg a feljelentést az eljárásra jogosult hatóság részére.
- A zajvédelem kérdéskörével az Európai Unió is egyre behatóbban foglalkozik.
A zajszennyezés jelentős probléma mind az emberi egészség, mind a környezet szempontjából. Különösen a városlakók vannak érintve ezen a területen. Nagyon sokan nincsenek tisztában a zaj egészségre gyakorolt káros hatásaival, vagy nem foglalkoznak azokkal, illetve nem tudnak ellenük tenni semmit, hiszen eleve olyan helyen élnek, ahol a zajszennyezés általános szintje magas (pl. városközpontokban, nagy forgalmú utak mentén, repülőtér környezetében stb.). Márpedig a zajártalom bizonyítottan számos egészségügyi probléma forrása. Amennyiben a zaj rövid ideig tart, és a szintje nem jelentős, akkor általában nem jelent problémát, legfeljebb ijedtséget, mulandó ingerültséget okoz. A magas decibel értékek, valamint a tartós zaj ugyanakkor már komoly stresszt okozhatnak, és negatív hatással vannak mentális és fizikai egészségre is. Rövidtávon a zaj ingerlékenységet, idegességet, fejfájást, álmatlanságot okozhat, megváltoztathatja az emberi viselkedést, de hasonló hatásként megfigyelték még az anyagcsere zavarokat, a csökkent immunitást, valamint a visszafordítható idegrendszeri problémákat is. Hosszú távon azonban a zajártalom súlyos következményekkel járhat: depressziót, agresszív viselkedést, memória zavarokat, tanulási nehézségeket, mozgás koordinációs problémákat, alacsony fájdalomküszöböt és rendszeres éhségérzetet okozhat, továbbá csökkenti az immunitást bizonyos kórokozókkal, fertőző betegségekkel szemben. A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a rendszeres zajártalom hónapokkal, illetve akár néhány évvel is megrövidítheti az emberi életet.
A zajvédelemmel tehát egészségünk és környezetünk érdekében foglalkozni kell! A környezeti zajok egyik fő forrása a közúti közlekedés. A közvélemény általában a motorkerékpárokat tartja a leghangosabb közúti járműveknek, ami általában véve igaz, hiszen a motorokat nem látják el olyan zajcsökkentő megoldásokkal, mint amelyeket a személygépkocsiknál alkalmaznak. Egyes gyártmányok zajkibocsátási értéke már eredendően magasabb az átlagnál (a Harley-Davidsonok jellegzetes motorhangja a védjegyük része), és ezt a típusbizonyítványok is tanúsítják. Ugyanakkor korántsem a motorkerékpárok jelentik a kizárólagos, illetve a fő zajforrást – már csak azért sem, mert ezekből a járművekből összehasonlíthatatlanul kevesebb fut az utakon, mint a gépkocsikból, még a motoros szezon időszakában is. A kiemelkedő zajszint oka alapvetően – az Egyesült Királyság közlekedési minisztériumának kifejezésével élve – „az antiszociális vezetési stílusból” eredeztethető, amikor a járművezető szándékosan hangosan (emelt motorhanggal, csikorgó kerekekkel stb.) közlekedik, csak a „tövig gáz és padlófék” elvét ismeri, manipulált, illegálisan átalakított kipufogórendszert alkalmaz, vagy más zajos módon kívánja magára felhívni a figyelmet közlekedése során. Elvétve természetesen olyan esetek is előfordulhatnak, amikor a nem megfelelő műszaki állapot miatt lesz túl zajos egy-egy jármű (pl. kilyukad a kipufogódob), de a mindennapok forgalmában nem ez a jellemző.
A tévhitekkel ellentétben általános forgalmi viszonyok mellett a közúti járművektől származó zajok nagy részét nem a motorkerékpárok, hanem a gépkocsik okozzák – állapította meg az Atkins-Jacobs Joint Venture cég tesztsorozata. Az Egyesült Királyságban 2019-ben végezték el az első kísérleteket a hangradarokkal, szakmai kifejezéssel élve zajvédő kamerarendszerekkel. A kísérletek két különböző helyszínen történtek. Az elsőként végrehajtott Meon-völgyi, 12 napig tartó tesztelés során azt állapították meg, hogy összesen 9 902 gépjármű haladt el a készülék alatt, és azok közül 751 gépkocsi lépte túl az engedélyezett zajküszöböt, míg mindössze 3 motorkerékpár bizonyult túl zajosnak. A második tesztterületet egy nagyobb forgalmú helyszínen, Beaulieu-ban jelölték ki. Ott 51 954 gépjármű elhaladását érzékelte a készülék, amelyek közül összesen 115 gépkocsi mellett egyetlen motorkerékpár lépte túl a megengedett zajkibocsátási értéket.(Forrás: Atkins-Jacobs Joint Venture, 2019)
Az elmúlt időszakban a zajvédelem fontossága egyre inkább előtérbe került a közlekedési szakemberek és a jogalkotók körében. Több európai ország kezdeményezett konkrét intézkedéseket a közúti közlekedés által keltett, egészségre káros zajok ellen. Van, ahol új jogszabályi előírásokat, alapvetően szigorításokat hoztak a zajszennyezés csökkentése érdekében, felülvizsgálták a kipufogó közelében mért hatályos zajkibocsátási értékeket. Máshol a haladási sebességet csökkentették a sűrűn lakott körzetek közelében, forgalmi korlátozásokat, illetve tiltásokat vezettek be, pilot programokat indítottak akusztikus radarokkal.
G.I.
(Folytatjuk)