Korral jön, korral megy
- Egy uniós szabály-tervezet alaposabban megvizsgálná a 70 év felettiek vezetői alkalmasságát.
- A statisztika nem támasztja alá a véleményt, hogy az idősek több balesetet okoznak.
- Vannak képességek, amelyek idővel megkopnak, de mások inkább tökéletesebbé válnak.
Egy készülőben lévő EU-s módosítás szerint a közeljövőben új szabályok vonatkozhatnak az idősebb sofőrökre – tette közzé a Bild.de. Ha valaki szeretné megtartani gépjárműre érvényes jogosítványát 70 év felett is, annak meg kell majd ismételnie bizonyos teszteket. A módosítás célja, hogy növeljék a biztonságot az utakon.
Időről időre felbukkan az ötlet, hogy az idősebb generációt tegyék felelőssé a közúti balesetek elszaporodásáért. Pedig többnyire az idősek biztonságban vannak a volánnál. Gyakran egy életre szóló vezetési tapasztalattal rendelkeznek, és felelősségteljes megközelítés jellemzi kiegyensúlyozott vezetési stílusukat.
A német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020-ban a személyi sérüléssel járó balesetek 17,5 százalékáért voltak a 65 év felettiek felelősek. Ugyanakkor az idősebb sofőrök a lakosság mintegy 21 százalékát teszik ki, így a gyakoriság a többi korcsoport átlaga alatt van. Az optikai csalódást az okozhatja, hogy 1990 óta a lakosság egészén belül az idősek aránya 15 százalékról csaknem 21 százalékra emelkedett, míg a fiatalabb népesség rátája folyamatosan csökken. Emiatt van, hogy elkerülhetetlenül eltolódik a balesetek száma az idősebb közlekedők hátrányára. Ám ezért a balesetek számának növekedését az időskori vezetési alkalmasság csökkenésével magyarázni se nem helyes, se nem célszerű – vélekedett az ADAC szakértője.
Ami ellenben vitathatatlan, hogy az idősebbek különlegesen veszélyeztetettek a forgalomban – mint gyalogosok és kerékpárosok. Németországban a közúti halálesetek 30 százaléka 65 éves vagy idősebb közlekedőt érint. Ijesztő adat, hogy a 65 év feletti, balesetet szenvedett gyalogosok és kerékpárosok közül szinte minden második ember meghalt.
Az újabb trendek, például az elektromos kerékpárok gyakran előnyt jelentenek az idősebbeknek az önálló mobilitás révén, de a használat közben megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tenniük, például fejvédőt használni.
Az idősebb embereknek gyakran romlik a látása, részben természetes, optikai okokból, részben mert sokféle betegségre szednek sokféle gyógyszert. Ezek a változások ráadásul lassan mennek végbe, a vezető ezért gyakran nincs tudatában a hátrányos helyzetének. A reakcióidő is hosszabb lehet, mint egy fiatal sofőr esetében, ezt mérések bizonyítják. Ugyanakkor az idősebb ember higgadtabb, nem türelmetlenkedik, körültekintőbb, ezért hosszabb távolságra is képes előre látni a fejleményeket. Hiába hosszabb a reakcióideje, ha korábban megkezdi a beavatkozásokat.
Aki képes rá, hogy – akár erősebb szemüveggel is – lásson a pályán, az ritkábban kerül bajba, mint a forrófejű, akinek lépten-nyomom ki kell vágnia magát valamilyen zűrös helyzetből.
N.V.