Közutas tragédia az M1-en

  • A román kamionos még éppen elkerülte, a bolgár azonban már telibe találta a közút autóját.
  • Fékezés nélkül nekihajtott a bolgár kamion a több tíztonnás közutas teherautónak és felborította.
  • Szinte évente meghal egy közutas munkavégzés közben az előjelzésekre nem figyelő autósok miatt.

Fékezés nélkül rohant egy bolgár kamion az M1-en a Magyar Közút ütközési energiaelnyelővel is felszerelt több tíztonnás útkarbantartó járművébe október 26-án reggel. A társaság közleménye szerint a 146-os kilométerszelvényben, azaz a lébényi szakaszon éppen egy terelést építettek ki, amikor a baleset történt. A szélső és a leállósávot érintő munkálatokat a már említett energiaelnyelővel megerősített járművön kívül a szokásos módon, a munkavégzés helyétől kellő távolságban kihelyezett előjelzésekkel biztosították.

Mint korábban számos alkalommal már, ez most is kevésnek bizonyult.

Egy bolgár kamionos a társaság közleménye szerint fékezés nélkül hajtott az ütközési energia elnyelésére szolgáló „pótkocsiba”, majd az oldalára borította az előtte álló több tíztonnás teherautót és betolta a munkaterületre.

A teherautó előtt tartózkodó munkások egyike a felborult jármű alá szorult és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínre érkező mentők sem tudták megmenteni az életét. A balesetben további két közutas, valamint a bolgár kamionos is megsérült

A Magyar Közút közleményben tudatta:

„Társaságunk saját halottjának tekinti az elhunyt szakembert és minden segítséget megadunk családjának, hozzátartozóinak ebben a rendkívüli helyzetben. Valamennyi dolgozónk nevében ezúton szeretnénk kifejezni őszinte részvétünket az elhunyt kollégánk családjának, hozzátartozóinak és barátainak, osztozunk fájdalmukban. A mindössze 45 éves munkatársunk fontos tagja volt cégünknek, kiváló kolléga és elismert szakembere volt a lébényi csapatunknak”.

Közben a Győrben közlekedünk nevű portál egy olvasójuk autójának a fedélzeti kamerájával készült felvétel alapján azt írja, alig fél órával a tragédia előtt kis híján egy román kamion rohant a közutasok kocsijába. A felvételen látható, hogy már akkor is csak néhány méteren múlt, hogy sikerült elkerülni a balesetet. A román kamionosnak  azonban az utolsó pillanatban még volt ideje sávot váltani és nagy szerencséjére itt éppen nem közlekedett senki, azaz helye is volt a manőverhez.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 93 mérnökségén 2000 óta majd’ minden évben történt egy halálos kimenetelű, úgynevezett munkaterületi baleset. 2020 nyaráig 17 közutas halt meg az autópályákon és a Közút kezelésében lévő utakon munkavégzés közben. Kivétel nélkül olyan helyen, ahol elvileg védett területen dolgoztak, hiszen jókora táblákkal, mozgó, villogó terelőnyilakkal és hasonlókkal jó előre jelezték az autósoknak, hogy az úton vagy az út szélén valamilyen munkavégzés zajlik, oldalról bójákkal, korlátokkal zárták le a munkaterületeket.

Mint korábban írtunk róla, jókora figyelmetlenség és felelőtlenség is kell ahhoz, hogy valaki az autópályán 130-cal, de akár csak 90-nel hajtva is belerohanjon a kicsinek éppen nem mondható, sárga, sárgán villogó lámpákkal megvilágított és táblákkal, fényjelzőkkel előjelzett útkarbantartóknak. Mégis rendszeresen történnek ilyen balesetek, mert sokan

  • egyszerűen nem figyelnek az autópályán (elbambulnak vezetés közben),
  • azt gondolják, még be tudnak előzni a másik sávban haladónak,
  • egyszerűen rosszul mérik fel a távolságot és/vagy a sebességüket.

A nap kérdése: Mivel lehetne még felhívni az ilyen autósok figyelmét arra, hogy nagyon fáj, ha belerohannak a közutasok gépeibe, és hogy ezzel munkájukat végző ember életével is játszanak.

Részvétünk a balesetben elhunyt közutas szakember családjának!

F.Gy.A.