Közúti gyilkosságok?
- Külön nyilvántartást vezetnek Belgiumban a visszaeső közlekedési szabályszegőkről.
- Közúti közlekedésbiztonsági tanfolyamra kötelezik a túl gyakran szabálytalankodókat.
- Ha három éven belül két ittas vezetésen érik a sofőrt, utána alkoholzárat kell használnia.
- Az olasz és francia minta szerint Belgiumban is bevezetik a közúti gyilkosság fogalmát.
- Franciaországban 5-10 év börtön és 75-150 ezer euró büntetés jár a közúti gyilkosoknak.
- Olaszország: 18 év börtönt is kaphat, aki ittasan, drogosan, száguldva okoz balesetet.
Belgiumban újabb szigorításokra készül a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekben a kormány. A nálunk alkalmazott büntetőpont-rendszert (előéleti pontrendszert) ugyan nem vezetnek be, a visszaeső súlyos szabálysértőket azonban nyilvántartásba veszik és a szabálysértés súlyosságától függően ők nagyobb, lényegesen nagyobb büntetésre számíthatnak, mint napjainkban.
Központi adatbázisba azoknak az adatai kerülhetnek majd be, akik például az ellenőrzéskor 20 km/h-nál nagyobb mértékben túllépik a megengedett sebességhatárt, biztosítás vagy jogosítvány nélkül, ittasan vagy drogok hatása alatt vezetnek, vezetés közben mobiloznak, üzeneteket írnak, filmet néznek.
A nyilvántartás célja a visszaeső szabályszegők gyors azonosítása.
Úgy tervezik, akik egy bizonyos időszak alatt túl sok szabályszegést követnek el (a bizonyos időszak a már ismert tervek szerint három év lenne, a „túl sok” definíciója még pontosan nem ismert) a mai gyakorlathoz képest hamarabb találhatják magukat a bíróság előtt. Várhatóan a nyilvántartás külön figyelmeztetést is küld majd az érintetteknek: legyenek óvatosak, mert már nem sok dobásuk van, és postázza a bíróság az idézést.
A belga kormány tervezi még, hogy közúti közlekedésbiztonsági tanfolyamokat szervez, amelyek sikeres elvégzésével a szabálysértő autósok törölhetik a négy legrégebbi szabálysértésüket. Ez a rendszer hasonlít a nálunk már évek óta adott lehetőséggel, hogy tudniillik önkéntes utánképzéssel az autósok csökkenthetik büntetőpontjaik számát, így elkerülhetik a 18 pont elérésével járó jogkövetkezményeket.
Nem ennyire megengedő a tervezet az ittas vezetőkkel szemben. Belgiumban a tervek szerint azokkal az autósokkal, akiket három éven belül kétszer súlyos (0,8 ezrelékes vagy a feletti) ittas vezetésen érnek, ha a bíróság másképp nem dönt, alkoholzárat kell szereltetni az autójukba. Azoktól pedig, akik drog hatása alatt vezettek (a magyar jog szerint bódult állapotban), egy hónapra automatikusan elveszik a jogosítványt.
Mindemellett a belga kormány be kívánja vezetni a büntető törvénykönyvbe a közúti gyilkosság fogalmát is, ahogy megtette azt Olaszországban 2016-ban, Franciaországban 2023-ban.
Olaszországban a 2016 óta hatályos törvényi szabályozás szigorúbb büntetést ír elő az olyan esetekben, amikor ittas vagy kábítószer hatása alatt álló sofőrök halálos balesetet okoznak. Ezekben az esetekben a büntetés 8-tól 12 évig terjedő szabadságvesztés lehet, de ha további súlyosbító körülményeket is találnak – például, ha a sofőrnek nem volt érvényes jogosítványa, vagy a tragédia előtt jelentősen túllépte a megengedett sebességhatárt – a büntetés akár 18 év is lehet.
Franciaországban 2023 óta létezik a közúti gyilkosság tényállás a büntetőjogban. Ezt a bűncselekményt azok a gépjárművezetők követhetik el, akik vezetésre alkalmatlan állapotban, tehát ittasan vagy drogok hatása alatt okoztak halálos kimenetelű közlekedési balesetet.
A közúti gyilkosság bevezetésének egyértelmű célja az volt Franciaországban, hogy szigorúbb fellépést tegyen lehetővé az igazságszolgáltatás számára az ittas és drogos sofőrök mellett azokkal szemben is, akik jelentős mértékű gyorshajtással okoznak tragédiát.
A francia jog a közúti gyilkosságot alapesetben öt év börtönnel és 75 ezer euró pénzbüntetéssel rendeli büntetni, de súlyos esetben akár 10 év börtönt és 150 ezer euró pénzbüntetést is kiszabhatnak a bíróságok.
Emlékeztetőül: az Európai Unióban a gyorshajtás után a második leggyakoribb baleseti halálok az ittas és bódult vezetés. Nem véletlen, hogy mind több országban ezeknek az ellenőrzésével és eddiginél szigorúbb büntetésével kívánnak fellépni az ámokfutók, és a tiltott szerek hatása alatt vezetők ellen.
Bár a magyar Büntető törvénykönyv nem ismer olyan bűncselekményt, hogy közúti gyilkosság, a bírói gyakorlat külön törvény nélkül is szigorú, és egyre szigorodik. Az utóbbi években többször előfordult, hogy drogok vagy alkohol hatása alatt, nagy sebességgel autózva halálos balesetet okozó sofőröket a bíróságok olyan időtartamú szabadságvesztéssel sújtottak, mint a nem minősített gyilkosságok elkövetőit.
F.Gy.A.