Közúti konfliktusok: hímnem, nőnem

  • A férfiak jelenléte és a közúti balesetek közötti szoros összefüggésre igyekezett rámutatni egy népszerű ír médiaszemélyiség.
  • Az utcai konfliktusok főleg a férfi nemi jelleghez kapcsolódnak, és ezért nehéz sebességkorlátozó táblákkal kezelni a kérdést.

Habár a közúti forgalomban már régen nem egyeduralkodók a bajuszos sofőrök, azért még mindig több a férfi a közlekedésben: az egyik hazai biztosító felmérése szerint 91 százalékuknak van vezetői engedélye, míg a nőknél ez az arány csak 76 százalék. A nők térfoglalása Európa nyugati felén még inkább előrehaladott, éppen ezért szúr szemet, hogy a baleseti statisztikákban sokkal nagyobb hangsúllyal vannak jelen az erősebb nem képviselői.

Az írországi Közúti Biztonsági Hatóság adatai szerint az idén az utakon meghalt emberek 82 százaléka férfi volt. A közúton elhunyt motorosok, szám szerint 13-an, kivétel nélkül férfiak voltak.

  • A 2016 és 2021 között meghalt kerékpárosok 83%-a,
  • A 2016 és 2021 között elhunyt motorosok 97%-a,
  • A 2008 és 2015 között elhunyt gyalogosok 88%-a férfi volt.

Anton Savage szerint a számok azt mutatják, hogy a közlekedésbiztonsági problémák túlnyomórészt a férfiakat érintik, úgy vélekedett, hogy a probléma a nemi viselkedéshez kapcsolódik.

Vannak, akik szerint a sok közlekedési baleset problémájára létezik egy általános válasz, szerinte itt valójában nemhez kötődő viselkedési formát lehet tapasztalni, és aszerint kell kezelni.

– A veszély keresése, mint viselkedés jobban kapcsolódik a férfi nemi jelleghez, a férfiak életének minden területén így van, ezért a problémára ennek megfelelő megoldást kell kínálni – mondta a népszerű műsorvezető.

A magyarországi statisztikák nem tartalmazzák, hogy a közlekedési balesetek okozói között hány férfi és hány nő volt, de az egyik hírportál kérésére a KSH készített egy kimutatást: eszerint nálunk is jóval több férfi okoz balesetet, mint nő. 2021 első kilenc hónapjában 10 548 balesetből 7650-et okoztak férfiak.

N.V.