Különleges gyalogosok, avagy mi az: fehér, hat kereke van, a járdán és a zebrán közlekedik?
- Finnországban Húsvét óta 60 db Starship robot végez „autonóm kézbesítést” egy élelmiszer üzletlánc alkalmazásában.
- A járdákon, gyalogutakon és gyalogos-átkelőhelyeken közlekedő kis robotok feltűnő jelenségek, a szolgáltatás nagyon népszerű.
- Az autósok többnyire meglepődnek a robotok láttán, és nem nagyon tudnak mit kezdeni, ha azok a zebrához érve megállnak.
- A robotok biztonságosan közlekednek, önmaguk tervezik meg az útvonalat, kizárólag a gyalogos közlekedésre szánt területeket használják, felismerik a fényjelző készülék jelzéseit, és kommunikációra is alkalmasak.
- Mindezek miatt a rendőrség nem tiltotta meg a robotok közlekedését, ugyanakkor alkalmazásukat, valamint a visszajelzéseket folyamatosan figyelemmel kíséri.
- Jelenleg már folyamatban van a finn szabályozási háttér módosítása, mely az automatizált közlekedés számos kérdését is rendezni kívánja.
Két különös szerkezet gurul a finnországi Espoo városának egyik járdáján. Mindkettő fehér színű, erős gyalogos tempóban tartanak ismeretlen céljaik felé, jobb láthatóságukat az oldalukra szerelt narancssárga fényű LED-es zászlócska biztosítja. Az egyik szerkezet egyenesen halad tovább, a másik azonban a zebra felé fordul, majd annak szélénél megáll. Az úton gépkocsi érkezik. Vezetője meglepődve, csodálkozva tekint a soha nem látott, áthaladásra várakozó szerkezetre, nem tudja mire vélni a dolgot, ezért óvatosságból lassít, majd a kijelölt gyalogos-átkelőhely vonala előtt megáll. Így telik el mintegy tíz másodperc, teljes mozdulatlanságban, és az időközben érkező többi autó sofőrje sem türelmetlenkedik. Végezetül az élen álló autó megmozdul, és lassan – olyan biztos-ami biztos alapon – megkezdi a továbbhaladást, felkészülve arra is, hogy a szerkezet elindulása esetén azonnal fékeznie kell. De nem történik semmi rendkívüli, valamennyi autó lassan, gond nélkül továbbhalad, majd amikor „teljesen tiszta a levegő”, a guruló fehér kütyü is áthalad a zebrán.
Ezek a guruló, kissé futurisztikusnak tűnő alkalmatosságok valójában élelmiszer-szállító robotok, melyek néhány hete jelentek meg Finnország második legnagyobb városának gyalogosok közlekedésére szánt részein, a járdákon, gyalogutakon, zebrákon és egyéb közterületeken. A san francisco-i alapítású, jelenleg észtországi székhelyű Starship Technologies által gyártott robotokat a finn Alepa üzletlánc üzemelteti, első körben 60 darabot vásároltak belőlük. Az érintett Alepa üzletekből bárki megrendelheti a szükséges élelmiszereket, és kérheti a robotokkal történő házhozszállítást, amennyiben egy alkalmazást letölt. És mindezt mindössze 0,99 euróért!
A szolgáltatás jelenleg mintegy 10 ezer háztartás részéről érhető el, a jövőben azonban további fejlesztésekre kerülhet sor. A 35 kg saját tömegű Starship robotok mintegy két-három zacskónyi élelmiszert tudnak házhoz szállítani. Az átlagos szállítási távolság 1,2 km, a robotok tényleges hatótávolsága ennél valamivel nagyobb.
Starship robotok egy Alepa üzlet előtt (a szerző felvételei) |
És hogy mire is képes a kis robot? Rendelés esetén a bolti dolgozóknak mindössze annyi teendőjük van, hogy összekészítik, valamint a raktérbe helyezik a megvásárolt élelmiszert. A robotok ugyanis saját maguk tervezik meg az útvonalat, 5-6 km/h tempóban, de óvatosan haladnak a járdán, minden lehetséges akadályra reagálnak, és meg tudják különböztetni a gyalogos közlekedésre kijelölt utat a kerékpárosokétól. Minderre a beépített 12 kamera, valamint a mesterséges intelligencia teremti meg a lehetőséget. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez érve megállnak, tájékozódnak, és kizárólag akkor haladnak át, amennyiben teljesen szabad és biztonságos az út. Akár hosszabb ideig is képesek ott várakozni, ha szükséges. Felismerik a gyalogosforgalmat irányító fényjelző készülék tilos és a szabad jelzéseit, ha pedig a jelzőlámpát érintőgombbal látják el, akkor elvileg kommunikációra is képesek, megkérve a közelben tartózkodókat, hogy nyomják meg a gombot (az útvonal tervezésénél a robotok többnyire a lámpa nélküli átkelőhelyeket részesítik előnyben). Az élelmiszert a kért címre szállítják. Mivel kezük nincs, és az ajtókat nem képesek kinyitni, a vásárlók a bejáratnál tudják átvenni a megrendelt termékeket, a tárolótér kinyitásához a mobil alkalmazásukra szükség van.
Tények a szállítórobotokról:
- Az Alepa üzletlánc jelenleg 60 szállítórobotot üzemeltet a finnországi Espoo-ban.
- A robot súlya körülbelül 35 kg, egyszerre 2-3 élelmiszeres zacskót tud szállítani.
- Az elektromos meghajtású, zéró károsanyag-kibocsátású robot 12 kamerával figyeli környezetét, és zavaró körülmények hiányában körülbelül 6 km/h sebességgel halad.
- A mesterséges intelligencia segítségével egyre többet tud meg alkalmazási környezetéről, az ott jellemző közlekedési viszonyokról, és azokat alkalmazza is.
- Koromsötétben is jól tájékozódnak, közlekedésüket az eső és a hó nem akadályozza.
- A robot hangfunkcióval rendelkezik, amely kommunikációra is használható.
- Starship robotok jelenleg hat országban működnek, és eddig több mint 3 millió szállítást teljesítettek sikeresen.
- Az igénybevételek száma immár Finnországban is meghaladja a napi ezret, a kis robotok ugyanis népszerűek, a kényelmi szolgáltatás pedig kifejezetten olcsó.
- A robotok csak 99%-ban mozognak önállóan, ugyanis a Starship Technologies Oy ügyeletben lévő munkatársai folyamatosan felügyelik őket.
A finnek a Starship robotokkal nem vásároltak zsákbamacskát, hiszen a beszerzés előtt alaposan tanulmányozták más országok eddigi alkalmazási tapasztalatait. A teljes nemzetközi flotta mintegy 2000 darabból áll, jelenleg ennyi kis robot végez „autonóm kézbesítést” az Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Dánia, Észtország területén. Ezeknek az országoknak a köre bővült Húsvét óta Finnországgal.
A szállító robotok közlekedésének természetesen közlekedésbiztonsági, jogi, kárfelelősségi és egyéb vetületei is vannak. A Starship robotok alkalmazásával kapcsolatban a finn rendőrség is kifejtette álláspontját. Hannu Kontola, Nyugat-Uusimaa régió rendőrkapitánysága közlekedési osztályának vezetője úgy nyilatkozott, hogy eddig nem találtak olyan körülményt, ami a kis robotok közúti forgalomban való részvételét ellehetetlenítette volna. „A robotok óvatosan közlekednek, eddig soha nem jelentettek veszélyt másokra, azaz a gyalogosokra, a kerékpárosokra, az e-rolleresekre, valamint a gépi meghajtású közúti járművekre, a gyalogos átkelőhelyekhez érve pedig az elvárható legjobb gyakorlatot követik. Mivel jogszabály szerint nem minősülnek gyalogosnak, ezért a zebránál megállnak, és úgy vannak programozva, hogy soha nem mennek át, ha jármű közeledik. Ha viszont már a zebrán haladnak, akkor gépjárművel tilos rájuk hajtani, mert az anyagi kár okozásával jár, ami a polgári jogi következmények mellett olyan egyéb kérdéseket is felvethet, mint például a figyelmetlen vezetés és – szándékosság esetén – a járművezetői alkalmasság témaköre.”
A Starship robotok a gyalogos-átkelőhelynél elsőbbséget adnak a járműveknek (a szerző felvétele) |
A hatályos finn szabályozás egyenlőségjelet tesz az elosztó robotok, valamint a gyalogosok közlekedését segítő eszközök között. A járművekről szóló törvény alapján járműként meghatározott robotok jellege, sebessége és teljesítménye nem elegendő ahhoz, hogy elektromos kerékpárnak, vagy segédmotoros kerékpárnak lehessen minősíteni. A jogszabály az úthasználó fogalmát is meghatározza. Utóbbi olyan személy, aki a közúti forgalomban részt vesz, illetve egy ott közlekedő járművet irányít. Baleset okozása esetén ugyanakkor a felelősség nem teljesen egyértelmű. A rendőrség képviselője, Hannu Kontola szerint: „Ami a felelősséget illeti, ez egy meglehetősen érdekes kérdés. Egy gépet, jelen esetben egy robotot szankcióval sújtani természetesen nem lehet, a baleset okozója ugyanis mindig konkrét személy – akárcsak az autonóm járművek esetében. Bár erre még nem volt precedens, de egy Starship robot által előidézett baleset esetén nem kizárt, hogy a robot felügyeletét ellátó személy felelősségét kell majd megvizsgálni, egyéb tényezők és körülmények mellett.”
Az alkalmazás kezdete óta eddig eltelt két hónap során a rendőrség nem értesült a Starship robotokkal kapcsolatos balesetekről, ütközésekről, sérülésekről. Kisebb konfliktushelyzetek adódtak, de ezek egyike sem a robotok gyalogos-átkelőhelyen történő áthaladása során történt. A rendőrség leginkább az olyan a helyzetektől tart, amikor valamely közlekedő nem képes észlelni a robotot, illetve nem tud időben reagálni annak megjelenésére. Ez történhet például akkor, ha az utcasarokhoz egy látássérült személy, valamint egy robot egyidejűleg érkezik, vagy egy e-rolleres óvatlanul, figyelmetlenül közlekedik stb. Tekintettel arra, hogy a jövőben az elosztó, áruszállító robotok száma minden bizonnyal növekedni fog, a jogalkotók a jogszabályok megfelelő módosításán dolgoznak. „Ismereteink szerint a járműtörvény és a KRESZ frissítése, a mindennapi életben bekövetkezett változásokhoz igazodó módosítása folyamatban van, mely várhatóan az automatizált közlekedés számos kérdésében is állást foglal majd” – jelentette ki Hannu Kontola.
Addig is, amíg az új szabályozás hatályba nem lép, a rendőrség a jelenlegi jogszabályok alapján kíséri figyelemmel a „különleges gyalogosok”, az online megrendelt élelmiszerek házhozszállítására szolgáló fehér színű, zászlóval ellátott, guruló kis robotok közlekedését.
G.I.