Lakókocsi vs. lakóautó?
- Amikor a jármű össztömege diktálja a feltételeket.
- Milyen meglepetések érhetik a vontatás közben?
- Mit ér a B-kategóriás jogosítvány gyakorlat nélkül?
Nyaranta több ezren vágnak neki az ország és Európa útjainak lakókocsikkal vagy a nomád életet kedvelő, kalandvágyó turisták körében mind népszerűbb lakóautókkal, lakóbuszokkal. Ma már ezek a járművek bárki számára könnyel elérhetők, csak pénzkérdés, ki mennyi időre és milyen méretű, komfortfokozatú, teljesen felszerelt járművet tud bérelni.
Azonban egy lakóautó volánja mögé nem lehet – pontosabban lehet, csak nem szerencsés és nem is kockázatmentes – beülni. Még annak sem árt készülni egy kicsit a vezetésére, tréningeznie magát néhány alkalommal, aki a hétköznapokon rendszeresen és sokat vezet.
Másképp viselkednek ugyanis a lakóautók az utakon, mint az átlagos személygépkocsik, még akkor is, ha a többségük B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető.
Ez azonban a legtöbb lakókocsi esetében már nem igaz. Akinek csak B-kategóriás jogosítványa van, gyakorlatilag nem vontathat olyan lakókocsit, amiben két-három ember vagy egy négytagú család eltölthet pár napot. Ennek több oka van.
Ami a szabályokat illeti: B-kategóriás jogosítvánnyal kizárólag
- személygépjármű,
- 3,5 tonnánál nem nagyobb össztömegű „teherautó”,
- személygépjármű és könnyű, azaz 750 kg-nál nem nagyobb össztömegű pótkocsi,
- kerti traktor,
- lovaskocsi és
- 50 köbcentisnél nem nagyobb segédmotoros kerékpár vezethető.
Vontatás esetén alapszabály, hogy a vontatott és a vontató össztömege nem haladhatja meg a 3,5 tonnát. Kivétel, ha már maga a vontató is 3,5 tonnás, vagy közel akkora. Ez esetben a 750 kg össztömegű könnyű pótkocsi tömeg a 3,5 tonna felett értendő, azaz a járműszerelvény össztömege maximum 4250 kg lehet.
A 750 kg-nál nagyobb össztömegű pótkocsik vontatásához (mint például a lakókocsik) már minimum B+E kategóriás jogosítványra van szükség. Fontos! Ebben az esetben nem az a kérdés, hogy ténylegesen mekkora teher van a pótkocsin, nem attól lesz könnyű vagy nehéz pótkocsi. Az számít, hogy a gépjármű vezetőjét a jogosítványa milyen jármű vagy járműszerelvény vezetésére hatalmazza fel! Ha egy pótkocsi a mérete, de még inkább a gyári adatai alapján nehéz pótkocsinak minősül, annak vezetésére a B-kategóriás vezetői engedély már nem elegendő.
Fontos: Elektromos autók esetében a gyártók többsége nem engedélyezi a vontatást!
Vezetéstechnikai megközelítésben: A járműszerelvény merőben másképp viselkedik az úton, mint egy „szóló” személygépkocsi. Még azok számára is nagyobb odafigyelést igényel a vezetés, ha a saját (megszokott) autójukkal vontatják azt. És ez igaz a könnyű vagy más fajta nehéz pótkocsik esetében is.
- Másképp reagál a járműszerelvény a gázadásra, általában lassabban gyorsul.
- Másképp reagál a fékezésre, nagyobb a fékútjuk, és ha nagy sebességről hirtelen kell lelassítani, érezni lehet, ahogy hátulról „nyom” a vontatmány. Emellett ilyenkor nagy az esély, hogy bebicskázik a vontatmány, ha túl intenzív a lassítás, különösen akkor történhet ez meg, ha a pótkocsin nem egyenletesen osztották el a súlyt.
- Más íven kell vele behajtani egy kanyarba, mint a „szóló” személygépkocsival, hiszen jóval hosszabb a „jármű”, több helyre van szüksége minden manőver esetén, nemcsak kanyarodáskor.
- Hosszabb előzési úttal is kell számolni a sofőrnek. Ez azt is jelenti, hogy vontatás közben már nem kezdheti meg az előzést olyan esetekben, amelyekben vontatmány nélkül gond nélkül megtehette volna.
- Az erős oldalszélre és a hirtelen fékezésre, kitérő manőverekre is másképp reagál a járműszerelvény.
A járműszerelvény menettulajdonságai akkor is eltérnek a „szóló” autóétól, ha a jármű és a járműszerelvény össztömege azonos. Nem úgy kell vezetni egy Suzuki Swiftből és egy azzal vontatott könnyű pótkocsiból álló járműszerelvényt, mint mondjuk egy Audi A8-ast, noha lehet, hogy a kettő tömege azonos. Mert nemcsak a tömeg, a méret (a járműszerelvény hossza) is lényeges!
Vezetéstechnikai oktatók mindezekre tekintettel azt javasolják, akiknek nincs gyakorlatuk a vontatásban, de nyaraláshoz béreltek egy könnyű pótkocsit, hogy abba parkolják a sátrat vagy a több hetes ott tartózkodáshoz szükséges holmikat, mielőtt útra kelnének, gyakoroljanak egy keveset. Menjenek el, ha módjuk van rá, egy tréningpályára, ahol megtapasztalhatják hogyan viselkedik a pótkocsi hirtelen fékezéskor, gyors irányváltás után, mennyivel több idő kell ahhoz, hogy felgyorsuljon az utazósebességére.
Ugyanezeket javasolják a lakókocsival útnak indulóknak is. Hiába a B+E jogosítvány, ha a sofőrnek nincs vontatási rutinja, mert bár évekkel korábban gyakran, az utóbbi időben azonban csak szökőévente egyszer-kétszer vontat.
Egyszerűbbnek tűnik a lakóautók vezetése, a látszat azonban ez esetben is csalhat. Bár a Magyarországon (és általában az Európai Unióban) megvásárolható, bérelhető lakóautók B-kategóriás jogosítvánnyal vezethetők, a gyakorlat hiánya ezeknél is okozhat meglepetéseket. Ráadásul itt is lehetnek kivételek, de a kölcsönzők arra külön figyelmeztetik az ügyfeleiket, ha olyan lakóautót választanának, aminek a vezetéséhez a B-kategória már nem elég, oda sem adják a járművet!
A lakóautók jellemzően magasabbak a legtöbb autónál, még az SUV-kat is ideértve. Ez a stabilitásukat befolyásolhatja nagyobb sebesség mellett kanyarokban vagy erős oldalszélben.
Nagyobb a tömegük, és emiatt az átlagos autókhoz szokott sofőrök számára lomhábbak, aminek nemcsak előzéskor van jelentőségük. Egy meredek szerpentinen lefelé, de felfelé sem leányálom hosszan kacskaringózni velük. Ráadásul a szerpentineken (és általában a hirtelen manőverek közben) derül csak ki, hogy ennél az autóméretnél mennyire fontos a körültekintő pakolás, az egyenletes súlyelosztás az autóban!
És még pár „apróság”, amire a legtöbb autós a hétköznapokban nem figyel, mert nem is kell figyelnie, de ami lakóautót vezetve, lakókocsit vontatva fontos lehet.
Az egyik a magasságkorlátozás. Nemigen van olyan személykocsi, amelynél figyelnie kellene a sofőrnek, hogy átfér-e egy híd vagy felüljáró alatt, behajthat-e egy áruház parkolójába. (De egy ismerősöm néhány évvel ezelőtt így szakította le egy benzinkút reklámtábláját, súlyos kárt okozva ezzel a lakóautóban és az üzemanyagkútban.) Aki lakóbusszal, lakókocsival kel útra, erre is figyelnie kell. Pontosan tudnia kell, hogy milyen magas a járműve!
A másik a tájékozódás: A napjainkban általánosan elterjedt navigációs rendszerek nem biztos, hogy megfelelnek. Nem elég pontosak, főleg, ha nem frissítik őket kellő gyakorisággal. Már pedig az senkinek sem lehet közömbös, hogy – maradva a korábbi példánál – egy Suzuki Swift vagy egy lakókocsit vontató Audi A6-os volán mögött szembesül a ténnyel: a GPS olyan útra vezette, ahol nem tud áthajtani és több száz méteren belül megfordulni sem.
Több száz métert tolatni még lakóbusszal sem az autósok álma, lakókocsis járműszerelvénnyel pedig még kevésbé az. Ezért javasolják a tapasztalt autóskempingezők speciális navigáció használatát, ami figyel az adott úton érvényes magasság és szélességkorlátozásokra, és azokra is tekintettel tervezi meg az útvonalat.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.