Lassú járművel nagyon is gyorsan

  • Hamarosan újra megjelennek a mezőgazdasági munkagépek az utakon.
  • A lassú és terjedelmes gépek akadályozzák a közúti forgalmat, ami az autóvezetőktől türelmet és együttműködést igényel.
  • Egy felmérés szerint a traktorvezetők közlekedési ismeretei fejlesztésre szorulnak.

Azt hinné az autós ember, hogy a néhány száz fős falu félreeső utcájában haladva nem érheti meglepetés. Különösen, ha az utca egyenesen a határba vezet. Igaz, hogy odáig van benne egy rövid, de sarkos S-kanyar, ami a házak miatt nem belátható. Ebben az S-kanyarban érte Ernőt élete egyik legkellemetlenebb meglepetése: egy óriási munkagéppel találta magát szemtől szemben. Bár szinte lépésben gurult, mégis alig tudott elugrani a gyorsvonati sebességgel érkező traktor-szerelvény elől. Mint a környékbeliektől megtudta, az utca nem csak a helyben lakók közlekedését szolgálja ki, hanem a határban működő mezőgazdasági középüzem eszközei is erre jutnak ki a főútra. És ha a munka dandárja van, nem érnek rá vacakolni, így lesznek a lassú járművek nagyon is gyorsan hajtók. Amikor legközelebb arra járt, Ernő nem is csodálkozott, hogy az utca elején 30-as sebességkorlátozó táblát talált.

A mezőgazdasági gépeket a minél hatékonyabb munkavégzés céljából fejlesztették, és a közúton való közlekedésük csak szükséges, de nem különösebben fontos része a tevékenységüknek. Alapvetően lassú járművek, a KRESZ szerint nem haladhatnak gyorsabban 25 km/h tempónál. Ugyanakkor lehetnek több részes szerelvények, olyan hosszúak, mint egy kamion, vagy lehetnek olyan szélesek, hogy nem férnek el a szokásos méretű sávban. Vannak közöttük olyan járművek, amelyek nem képesek nagyobb sebességre, mint az előírt 25 km/h, és vannak, amelyek képesek sokkal gyorsabban is haladni, csupán a járművezető döntésén múlik, milyen sebességet választ.

Mindezek alapján könnyű belátni, hogy ezek a járművek, különösen, amikor a tavaszi és az őszi időszakban nagyobb számban jelennek meg az utakon, komoly közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek. Ezt igazolja a Nottingham Trent Egyetem kutatása, amely szerint a mezőgazdaság az egyik leginkább balesetveszélyes munka az Egyesült Királyságban. Ráadásul a halálos áldozatok száma több mint 50%-kal nőne, ha a mezőgazdasági járművek közúti baleseteinek halálos áldozatai is szerepelnének a statisztikákban.

A kutatók szerint ez részben a mezőgazdasági járművek vezetőinek alacsony szintű képzettségére vezethető vissza. Angliában a gépkezelők ugyanis egy KRESZ-vizsga letétele után vezethetnek traktort közúton, nem kell hozzá más, csak 16 éves életkor és írni-olvasni tudás.

A kutatók több száz gazdálkodónál végeztek felmérést. Ezek szerint a traktorvezetők gyakran kerülnek bajba, ha a személyautók vezetői kockázatosan kerülgetik őket, beleértve a szabálytalan előzést. Gondot okoz nekik a kerékpárosok és gyalogosok testi épségének a megóvása is. És komoly rutint igényel a közúton haladás, ha az útmenti fák lombja akadályozza a magas felépítmény áthaladását, ráadásul a traktorok féktávolsága és a fordulási íve is jelentősen eltér a többi járműétől.

Márciusban megkezdődnek a mezei munkák Magyarországon is, a közutakon megjelennek a szokatlan méretű, viselkedésű munkagépek. Jobb, ha a fennakadás miatti ingerültség helyett együttérzéssel és a szokásosnál nagyobb figyelemmel közelíti meg ki-ki a traktorokat és vetőgépeket.

Közös érdek.

N.V.